Therese Nyman Postat 29 november 2017 Postat 29 november 2017 Min anemon som suttit på samma ställe i ca 2 månader, "flyter" runder i karet och har gjort sen igårkväll. Tips mottages, hur jag kan hjälpa den att hitta ett ställe som den kan sätta sig på. Citera
stigigemla Postat 29 november 2017 Postat 29 november 2017 Kolla i blomsterhandeln om du kan hitta en oglaserad lerkruka som är dubbelt så hög som bred. Skölj ur den och ställ den sedan på botten av akvariet där det är relativt lite fart på vattnet. När det slutat bubbla ur krukan tar du anemonen och skakar den lite så att den drar ihop sig såpass att den går ned i krukan. Där brukar de bli kvar även om du flyttar krukan dit anemonen blir snyggast. Skulle anemonen sitta i en pump i morgon så stäng bara av pumpen så bör den läka och krypa vidare av egen kraft. 1 Citera
Stefan molin Postat 29 november 2017 Postat 29 november 2017 Hej Therese , har du någon pump som sitter i visningsdelen på karet ? om du har det så stäng av den , fastnar den i pumpen har du ingen fisk kvar , du kan ta en lerkruka och trycka ner den i och lägga den mot glasrutan ,då brukar dom fästa sig igen , har du ingen kruka kan du ta durkslaget , det viktiga är att den inte kan sugas in i någon pump , mvh stefan 1 Citera
Therese Nyman Postat 30 november 2017 Författare Postat 30 november 2017 Tusen tack för hjälpen. Ska köpa en kruka till den. Pumpen är avstängd tills vidare Citera
Christian J Postat 30 november 2017 Postat 30 november 2017 13 hours ago, stigigemla said: Där brukar de bli kvar även om du flyttar krukan dit anemonen blir snyggast. Är tanken att anemonen skall bo i krukan även i framtiden med det här knepet, går det isf att dölja krukan i akvariets inredning (iaf när anemonen är utslagen)? Citera
stigigemla Postat 30 november 2017 Postat 30 november 2017 Anemonen är så pass stor att krukan inte syns när den är utslagen. Och krukan kan man putta in mellan den levande stenen. Jag brukar vända den så att undersidan lutar lite nedåt så att detritus inte samlas i en hög längst in. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.