Gå till innehåll

nödläge ingen skopa med i paketen hur mycke calsium ska jag dosera ?


Hanss0n

Rekommenderade inlägg

tjena!

Köpte tropic marine bio calsium igår och ida när jag skulle fylla på var där ingen skopa?+nån som hardetta och vet hur mycke jag ska fylla på ..har ett 170 liter kar. har bar en lite stenkoralls fragg och det är den jag ska fylla på till så snälla ge mig ett snabbt svar:D tacksam för svar ha de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs på deras hemsida http://www.tropic-marin.com/web/english/produkte/biocalcium.htm

How to Use BIO-CALCIUM:

Calculate the total system water volume, being sure to take into account volume of live rock, external filters and sumps. Each level measuring spoonful (5 ml) raises the calcium level of 5 gallons (US)/4 gallons (Imp) of system water by 28 ppm.

Maximum recommended dose is one level scoop for each 5 gallons (US) / 4 gallons (Imp) of tank water per day.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt uppgift skall biocalcium väga 9gram per skopa så du kan leta efter nån sleten kille i din trappuppgång och fråga om du får låna hans våg om du inte har nån som e exakt.. Gillar alltid viktmått mer än volymmått personligen..

Testat hemma och det stämmer.. Om du vill kolla att grannen inte har en fulvåg så kan du testa med en enkrona, den ligger på 7gram enligt uppgiftslämnaren ovan.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars om du inte är så noga med exaktheten hos vågen så kan jag rekomendera en vanlig digital hushållsvåg.. De brukar väga bra upp till 5Kg och är mycket trevliga att ha när du skall väga upp salt eller lösningar.. Har en själv.. Dock skall du nog försöka hitta en som har en vägyta som inte är i metall.. Börjar lätt rosta eller ärja om man inte är noga med att hålla den ren.. Brukar ligga på en 2-300:- men det är ju som sagt inte mer än 2Kg LS.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Någon som även kan hjälpa mig att tolka denna text som står på tropicmarines bio calcium produkt.

Har jag rätt om jag nu har 180 liter vatten i mitt akvarie och vill öka CA med ca 30ppm ska hälla i 10 skopor biocalsium?

Det stämmer men gör du det så ökar du ditt KH med över 4 enheter vilket du antagligen inte vill !?!?

TM Biocalcium innehåller nämligen en massa buffert åxå. Cirka en enhet/tsk åker KH't upp !

Vad har du för KH ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt plötsligt så verkar min kalkreaktor väldigt enkel hehe... Om jag behöver buffra upp kalcium så är det ju billgast med kalciumklorid som man köper i lösvikt annars är salifert coral calcium jäkligt bra.

Håller med ! Salifert Coral Ca är super. Endast tillgången på eländet har fått mig att snegla på CaCl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ligger på kh 6-7 så det gör inte så mycket om det ökar 4 enheter.

Trode bio-calsium ökade bara Ca, så det var ju en miss. Behöver buffa ungefär 20-30 ppm varje dag då mina koraller äter upp det.

Någon som har någon idé vart jag köper kalciumklorid, min lokala handlare hade inte detta hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...