Gå till innehåll

Id - Sjögurka


Speedster

Rekommenderade inlägg

Har en sjögurka som jag inte vet id på. Den har legat still på en knappolypsten sen i lördags nu. Börjar bli lite orolig att den inte mår bra. Den rör huvudet och tar ut sina tentakler ibland...

Vet ni vad det kan vara för en rackare? Första bilden är från mitt akvarium andra bilden hittade jag på google och jag tror den ser ut på det viset nästan, tentaklerna ser likadana ut men bakdelen ser lite annorlunda ut.

post-1559-14468912472177_thumb.jpg

post-1559-14468912472307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är en Colochirus crassus. När de hittar en plats som de trivs på sitter de gärna kvar där. Den här sorten beter sig mer som ett sjöäpple och sitter still med tentaklerna ute för att fånga plankton och annat. Många sjögurkor kryper ju omkring och äter det de hittar men inte den här sorten. I alla fall inte de jag sett. För att överleva måste den matas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, letat lite mer och det verkar vara som du skriver en Colochirus crassus. Men jag hittar inte speciellt mycket info.

Nu är man ju lite skakis att den ska dö då eftersom jag antar att jag inte riktigt har en massa plankon o annat i mitt kar då det ännu inte gått ett år sen jag startade upp mitt akvarium. Är den lika tokgiftig som man hört talas om att sjögurkor är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjögurkor är tickande bomber! Jag har egna erfarenheter och om inte det räcker så har en kompis kars hela population utom räkor, sjöstjärnor & snäckor dött p.g.a en svart sjögurka som fastnade i gallret på en tunze stream även 5 kolonier stenkorall dog ett par dagar senare innan ozon och aktivt kol stoppade förfallet. Jag tycker verkligen att detta bör tas upp och personligen så tycker jag att dessa djur inte har något att göra i ett vanligt akvarium. Kasta ut den fort som ögat. Sjöäpplen är lika farliga

http://www.bio.net/bionet/mm/microbio/2004-December/022900.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjögurkor är tickande bomber! Jag har egna erfarenheter och om inte det räcker så har en kompis kars hela population utom räkor, sjöstjärnor & snäckor dött p.g.a en svart sjögurka som fastnade i gallret på en tunze stream även 5 kolonier stenkorall dog ett par dagar senare innan ozon och aktivt kol stoppade förfallet. Jag tycker verkligen att detta bör tas upp och personligen så tycker jag att dessa djur inte har något att göra i ett vanligt akvarium. Kasta ut den fort som ögat. Sjöäpplen är lika farliga

http://www.bio.net/bionet/mm/microbio/2004-December/022900.html

Om en gurka mals ned i en pump är lika illa som om en anemon gör det. En Colochirus crassus t.ex. som dör gör det långsamt (svältdöd) och krymper ihop. Det borde inte vara någon stor risk. Sjöäpplen däremot håller jag helt med om att de inte hör hemma i annat än mycket stora kar med stor vattenvolym. De kan också avsöndra ett försvarsgift även under normala förhållande. Sjöäpplen har dessutom större kroppsvolym och avger en större mängd gift när de dör. Synd, för sjöäpplen kan vara otroligt vackra...

688_2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote. En sjögurka avsöndrar samma gift som ett sjöäpple och ned samma resultat som följd "Fiskdöd" om de långsamt svälter ihjäl är det ingen fara men risken är stor att den fastnar någon gång i någon pump och då är det finito med firrarna. Jag har själv råkat ut för detta och kompisen lägger ner sitt kar nu efter att alla fiskar dog. Om jag var handlare skulle jag inte sälja dessa djur om inte någon skulle vilja ha dem i ett specialkar det är synd för de gör stor nytta i karet men risken är för stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Svärd säger så uppstår problemet med gift i sjögurkor om dom stressas ihjäl - fastnar i en pump eller mobbas av t.ex en tryckarfisk.

Sjöäpplen kan däremot släppa gift eller rom helt oprovocerat, t.ex vid matning av koraller/filtrerare så där är det inte ens frågan om det händer , utan bara när!

Jag har haft sjögurkor som "städare" i mina kar i mer än 10 år (olika ex.förstås) och aldrig haft problem, och jag tror dom succésivt förlorar sin giftighet .

Däremot har jag förlorat fisk för mer än 30.000 pga av ett sjöäpple!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote. En sjögurka avsöndrar samma gift som ett sjöäpple och ned samma resultat som följd "Fiskdöd" om de långsamt svälter ihjäl är det ingen fara men risken är stor att den fastnar någon gång i någon pump och då är det finito med firrarna. Jag har själv råkat ut för detta och kompisen lägger ner sitt kar nu efter att alla fiskar dog. Om jag var handlare skulle jag inte sälja dessa djur om inte någon skulle vilja ha dem i ett specialkar det är synd för de gör stor nytta i karet men risken är för stor.

Var det inte det jag skrev??? plus att sjöäpplen dessutom släpper gift utan att sitta i en pump som greger också skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte att en sjögurka och ett sjöäpple är lika farliga men du skrev "Om en gurka mals ned i en pump är lika illa som om en anemon gör det" Jag får bara känslan av att du blundar för eller inte vet att gurkor är dödligt giftiga precis som sjöäpplen och jag vill gärna få fram detta och förhoppningsvis så kanske några lyssnar och inte köper sig någon gurka eller sjöäpple.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag ville få fram var att t.ex. Colochirus crassus sitter lika still som en anemon och att en anemon som pulvriseras av streamerpump brukar döda samtliga fiskar utom möjligtvis clownerna. Båda är giftiga. Ingen av dem släpper gift oprovocerat så som t.ex. sjöäpplet. Den svarta gurkan Holothuria atra är mycket mer mobil och med större risk att landa i en streamer. Men det borde ju en anemon som tumlar omkring i karet i jakt på en bra plats också vara. Det finns fler invånare som är tickande bomber t.ex. stora svampar som släpper gift när de dör.

Jag är alltså enig med dig i sak om att gurkor är ett giftigt och farligt köp, men att det finns flera på den listan så som vissa svampar och anemoner som också om man har otur kan slå ut en burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...