Tobbe Postat 28 december 2017 Dela Postat 28 december 2017 Hej Behöver lite hjälp av er här på forumet, har lagt en del energi på att få min kalkreaktor att lira. Jag får inte upp CA värdet som ligger lågt i förhållande till KH och MG. Reaktorn ger ifrån sig höga kalcium och kh värde, men jag får obalans i akvariet. Reaktorn går 2 timmar i mitt 940 liters som inte är särkilt hårt belastat ännu Värdena är i dagsläget, CA 290, KH 9, MG 1400, PH 7,9 Tack på förhand Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 29 december 2017 Dela Postat 29 december 2017 Vi tillsätter CaCl då vi hamnat i samma situation. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 29 december 2017 Författare Dela Postat 29 december 2017 Yes, det har jag gjort ett par ggr för att buffra upp till rätt nivå men jag får obalans efter en tid igen. Det verkar som att ngt motverkar kalcium från att gå upp till rätt nivå, KH höjs men inte kalcium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 december 2017 Dela Postat 29 december 2017 Jag skulle dubbelkolla värdena. Känner du någon saltis i närheten så ta med en flaska vatten och gör ett besök. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 29 december 2017 Författare Dela Postat 29 december 2017 Får nog göra det, tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 29 december 2017 Dela Postat 29 december 2017 18 timmar sedan, Tobbe sa: Hej Behöver lite hjälp av er här på forumet, har lagt en del energi på att få min kalkreaktor att lira. Jag får inte upp CA värdet som ligger lågt i förhållande till KH och MG. Reaktorn ger ifrån sig höga kalcium och kh värde, men jag får obalans i akvariet. Reaktorn går 2 timmar i mitt 940 liters som inte är särkilt hårt belastat ännu Värdena är i dagsläget, CA 290, KH 9, MG 1400, PH 7,9 Tack på förhand Du kan ju haft en obalans från början. Kalkreaktorn, om du inte har ngt väldigt märkligt dåligt media, ger ifrån sig KH o Ca i relationen nästan 1/1, dvs när kalkreaktorn tillfört 1dKH till karet har den tillfört 8 ppm Ca. Dosera upp ca med Kalciumkloriddihydrat, dvs det kalciumet du har i en vanlig Balling. När du har cirka 400 i calcium så sluta, och sen borde det hålla sig i balans förutsatt att KH då ligger i paritet, dvs runt 7-8. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.