Gå till innehåll

Dosering utav väteperoxid? Effekter på levande?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har kunskap om hur mycket man kan/bör dosera som max eller beror det helt på vilka djur man har i akvariet? Är olika djur olika känsliga för olika halter av väteperoxid?

 

Har läst en rekommendation på 1 ml 3% väteperoxid per gallon (3,78 liter), 2ggr/dag (helst vid tidpunkter då ljuset är lågt) under 14 dagar som en kur mot cyano.

 

För mig som doserar 12%-ig via oxydator i ett akvarium med cirka 1800 liter vatten innebär rekommendationen, om jag räknar rätt, 0,25 ml 12% väteperoxid per gallon, 2ggr/dag att jag kan dosera 1800/3,78*0,25*2= 238 ml/dygn. Kan det stämma? 

 

Det är ju i så fall den rekommenderade dosen för en kur mot cyano. Hur mycket mer/mindre bör/kan man gå när det gäller kontinuerlig dosering. 

Ni som kör med oxydator kan ni precisera hur mycket ni doserar, vilka effekter ni ser på och på vilka olika sorters djur och koraller ni ser det på?

 

Just nu går det en flaska med 12% lösning på 3 veckor hos mig. Alltså cirka 1000/21= 47 ml/dygn. Det är ju en bra bit under det som rekommenderas som bekämpning mot cyano. 

 

Har inte sett någon effekt av den kontinuerliga doseringen än men körde lite lokal attack på något som liknade cyano/dino och sedan dess har en del koraller varit lite tjurig så försöker leta och reda i om det kan ha med väteperoxiden att göra.

 

Tacksam för inspel.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant fråga @Dimorb, jag har också funderat på hur man ska veta att man doserar lagom (inte doserar för mycket) väteperoxid med Oxydator. Jag skaffade en Oxydator A för ungefär ett halvår sedan och använder också 12%-lösning från Söchting. I bruksanvisningen till den står det att akvarium 400-800 liter ska ha två katalysatorer. Då ska 250 ml räcka i 10 dagar, dvs 25 ml/dag. Jag har ett reefer 525xl, och räknar med att jag har ca 475 liter i systemet. Har inte så mycket koraller än, bara några mjukisar. När jag började med oxydatorn märkte jag dock att min Sinularia drog in alla polyper i ca 1 vecka, men sedan återgick den till det normala, och jag såg ingen påverkan på något annat.

 

För ca 1 månad sedan bytte jag dock till en Oxydator W. Började på samma sätt med 2 katalysatorer, och tänkte att det inte borde bli någon förändring i akvariet av detta då jag ju bytte ut en oxydator mot en annan med samma styrka på väteperoxiden, och samma antal katalysatorer. Trots detta så drog dock Sinularian återigen in polyperna, och efter över en vecka såg den ut att dra ihop sig allt mer. Jag läste då i en annan tråd där Stefan Molin varnade Lasse för att dosera för mycket med oxydatorn. Läste också igenom manualen till Oxydator W ordentligt, och såg då att doseringsanvisningen för W skiljer sig från A. Enligt W:s manual ska man ha 1 katalysator till 250-500 liter, och två till 500-1000 liter. Då jag ju ligger under 500 liter så tog jag ut en katalysator, och ett par dar senare började Sinularian återgå till normalt utseende. Var endast på Sinularian jag kunde se någon förändring även denna gång.

 

Jag förstår dock inte varför doseringsanvisningarna skiljer mellan de olika modellerna. Jag trodde att doseringen enbart berodde på styrkan på väteperoxiden samt på antalet katalysatorer?

 

Det är naturligtvis möjligt att Sinularian drog ihop sig av någon annan anledning, men detta var den enda förändring som jag gjorde vid dessa tillfällen.

 

Vore väldigt intressant att få veta mer om vilka negativa effekter som kan uppstå om man doserar för mycket. Kanske @Stefan molin och @Lasse kan beskriva lite mer så att man lär sig se tecknen i tid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , Jag kan hålla med Kenneth där , det finns ingen förklaring varför det ska skilja mellan modeller och antalet katalysatorer , men jag har använt 3,5-7% väteperoxid (dunken är 35%) till och från i alla år men då doserat manuellt , i detta karet som är ca 1 år så satte jag i en oxidator den 19  juni 2017, och provade med olika antal katalysatorer ,märkte ingen direkt skillnad med olika antal , efter som jag hade en till så ställde jag dit den också ,men tyvärr glömde jag skriva upp datum när den sattes dit , jag satte dit dom för jag kör utan skummare , i början var det ingen större skillnad egentligen , och jag hade en färdigblandad flaska med  7%  , det konstiga var att ibland räckte det i 3 veckor ibland 1vecka  vid om laddning , ändå använde jag samma flaska 

12 oktober la jag i 10kg bio home filtermdia ,och den 28 oktober en ny pump en AB DC 8000 , och det var omöjligt att få i gång biofiltret , och karet blev bara sämre och sämre , och allt började skrumpna ner , och jag fick nitrit i karet , det var många tankar i skallen varför ,

är det något i filtermediat eller är det något i pumpen ? karet gjorde ett ryck och blev bättre ett par dagar  efter vatten byte , sen tillbaka ruta ett  igen ,

provade allt  luftning i karet ozon ,en skummarpump i karet inget hjälpte , 

 

den  4/12 flyttade jag några fiskar  till en kompis och saknade vatten till att ladda oxydatorn med , då upptäckte jag felet ,

 

när du laddar om oxydatorn brukar det mesta dra ihop sig en stund och återgå till det normala inom någon timme eller så , 

men om man kör för hög dos under lång tid kan det slå ut karet , när inte ens glasrosor överlever är det illa ,

i början märker du inte eller tänker på att dosen är för hög , du märker det när det är för sent ,

nu har karet börjat återhämta sig , men mycket tog skada och det kommer nog aldrig att åter hämta sig , men man har ju lärt sig något nytt i alla fall

 

 

Andre ,Just nu går det en flaska med 12% lösning på 3 veckor hos mig. Alltså cirka 1000/21= 47 ml/dygn. Det är ju en bra bit under det som rekommenderas som bekämpning mot cyano.  , vet inte hur man citerar 

 

 

med den uträkningen , den kan vara både för hög och för låg till olika kar , har du ett skitigt kar händer inget , är det ett rent kar kan det gå åt skogen , 

att försöka ge sig på cyano kan vara svårt det är ju trotts allt jordens första organism och en evighetsmaskin , om du ska lyckas är nog manuell dosering bäst ,

 

mvh stefan

 

 

 

 

 

Ändrat av Stefan molin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, KennethN sa:

Intressant fråga @Dimorb, jag har också funderat på hur man ska veta att man doserar lagom (inte doserar för mycket) väteperoxid med Oxydator. Jag skaffade en Oxydator A för ungefär ett halvår sedan och använder också 12%-lösning från Söchting. I bruksanvisningen till den står det att akvarium 400-800 liter ska ha två katalysatorer. Då ska 250 ml räcka i 10 dagar, dvs 25 ml/dag. Jag har ett reefer 525xl, och räknar med att jag har ca 475 liter i systemet. Har inte så mycket koraller än, bara några mjukisar. När jag började med oxydatorn märkte jag dock att min Sinularia drog in alla polyper i ca 1 vecka, men sedan återgick den till det normala, och jag såg ingen påverkan på något annat.

 

För ca 1 månad sedan bytte jag dock till en Oxydator W. Började på samma sätt med 2 katalysatorer, och tänkte att det inte borde bli någon förändring i akvariet av detta då jag ju bytte ut en oxydator mot en annan med samma styrka på väteperoxiden, och samma antal katalysatorer. Trots detta så drog dock Sinularian återigen in polyperna, och efter över en vecka såg den ut att dra ihop sig allt mer. Jag läste då i en annan tråd där Stefan Molin varnade Lasse för att dosera för mycket med oxydatorn. Läste också igenom manualen till Oxydator W ordentligt, och såg då att doseringsanvisningen för W skiljer sig från A. Enligt W:s manual ska man ha 1 katalysator till 250-500 liter, och två till 500-1000 liter. Då jag ju ligger under 500 liter så tog jag ut en katalysator, och ett par dar senare började Sinularian återgå till normalt utseende. Var endast på Sinularian jag kunde se någon förändring även denna gång.

 

Jag förstår dock inte varför doseringsanvisningarna skiljer mellan de olika modellerna. Jag trodde att doseringen enbart berodde på styrkan på väteperoxiden samt på antalet katalysatorer?

Det där med att det skiljer sig förstå jag inte heller. Måste vara något med utformningen å göra som påverkar hur snabbt den doserar? 

 

5 timmar sedan, KennethN sa:

 

Det är naturligtvis möjligt att Sinularian drog ihop sig av någon annan anledning, men detta var den enda förändring som jag gjorde vid dessa tillfällen.

 

Vore väldigt intressant att få veta mer om vilka negativa effekter som kan uppstå om man doserar för mycket. Kanske @Stefan molin och @Lasse kan beskriva lite mer så att man lär sig se tecknen i tid?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Stefan molin sa:

Hej , Jag kan hålla med Kenneth där , det finns ingen förklaring varför det ska skilja mellan modeller och antalet katalysatorer , men jag har använt 3,5-7% väteperoxid (dunken är 35%) till och från i alla år men då doserat manuellt , i detta karet som är ca 1 år så satte jag i en oxidator den 19  juni 2017, och provade med olika antal katalysatorer ,märkte ingen direkt skillnad med olika antal , efter som jag hade en till så ställde jag dit den också ,men tyvärr glömde jag skriva upp datum när den sattes dit , jag satte dit dom för jag kör utan skummare , i början var det ingen större skillnad egentligen , och jag hade en färdigblandad flaska med  7%  , det konstiga var att ibland räckte det i 3 veckor ibland 1vecka  vid om laddning , ändå använde jag samma flaska 

12 oktober la jag i 10kg bio home filtermdia ,och den 28 oktober en ny pump en AB DC 8000 , och det var omöjligt att få i gång biofiltret , och karet blev bara sämre och sämre , och allt började skrumpna ner , och jag fick nitrit i karet , det var många tankar i skallen varför ,

är det något i filtermediat eller är det något i pumpen ? karet gjorde ett ryck och blev bättre ett par dagar  efter vatten byte , sen tillbaka ruta ett  igen ,

provade allt  luftning i karet ozon ,en skummarpump i karet inget hjälpte , 

 

den  4/12 flyttade jag några fiskar  till en kompis och saknade vatten till att ladda oxydatorn med , då upptäckte jag felet ,

 

när du laddar om oxydatorn brukar det mesta dra ihop sig en stund och återgå till det normala inom någon timme eller så , 

<

Jag kan inte se att något som jag har drar ihop sig extra när jag laddar om oxydatorn men nu efter kontinuerlig drift över lång tid så ser jag mindre polypexpansion på enstaka lps:er och vissa morpher av skivanemoner främst rhodactis vill inte slå ut eller bli lika stora som förr. 

Men det är svåra observationer för jag har andra saker i burken som också påverka polypexpansionen ganska bra. 

De jag däremot inte kan se någon tillstymmelse till är om det är "känsliga" koraller eller normalt ansedda "tåliga" koraller som mår sämst av olika mängd väteperoxid. 

Jag kan ibland se att koraller som fyller sig med vatten t.ex. lps inte slår ut lika mycket samtidigt som jag har en extrem polypexpansion på sps:er som montiporer.
 

1 timme sedan, Stefan molin sa:

men om man kör för hög dos under lång tid kan det slå ut karet , när inte ens glasrosor överlever är det illa ,
 

i början märker du inte eller tänker på att dosen är för hög , du märker det när det är för sent ,

nu har karet börjat återhämta sig , men mycket tog skada och det kommer nog aldrig att åter hämta sig , men man har ju lärt sig något nytt i alla fall

 

Andre ,Just nu går det en flaska med 12% lösning på 3 veckor hos mig. Alltså cirka 1000/21= 47 ml/dygn. Det är ju en bra bit under det som rekommenderas som bekämpning mot cyano.  , vet inte hur man citerar 

 

 

med den uträkningen , den kan vara både för hög och för låg till olika kar , har du ett skitigt kar händer inget , är det ett rent kar kan det gå åt skogen , 

att försöka ge sig på cyano kan vara svårt det är ju trotts allt jordens första organism och en evighetsmaskin , om du ska lyckas är nog manuell dosering bäst ,

 

mvh stefan

 


Jag har gott om glasroser så då verkar det inte vara något problem än så länge ;)

Har dock märkt att om man sprutar direkt på glasroserna så har man dem inte mer :D:D


I förhållande till dosen. Jag har alltid doserat samma sedan jag startade.. någon gång har jag kört med 19,9% men i de allra flesta fall är det 12% med samma antal katalysatorer i oxydator W som jag har kört. Det räcker alltså i 3 veckor så det är inte många ml/dygn som kommer ut i akvariet. Det gör märkbar skillnad på vattnets klarhet men av och till funderar jag på om det också göra att jag får sämre polypexpansion. 

Det är klart det kan vara många parametrar men vid t.ex. vattenbyte är det STORA polyper.. kan ju så klart bero på andra ämnen också men om det är en överdosering så hjälper det nog på med vattenbyte.

Vad tänker du att det är som göra att det "går åt skogen" om man har för rent kar och doserar för mycket väteperoxid eller om man helt enkelt doserar för mycket? 

Jag tänker att det kanske blir så att det fräter på de djuren som normalt tar sin mat från vattenkolumnen och att det därför blir mindre polypexpansion. Om man har mycket skit i vattnet som oxideras först med hjälp av väteperoxiden så blir det mindre till övers som kan "skada" andra organismer.


Jag har testat på flera sätt mot cyano.

Som jag beskrev innan är en kur som är beskriven på en del amerikanska forum. Fungerar fint mot den typen av cyano som kan attackeras med väteperoxid. När man doserar sprutar man rakt på cyanon och den löses upp. Gör det regelbundet i 2 veckors tid och alla cyano är helt borta.

Men i det stora akvariet på 2000 liter har jag så tätt med koraller att jag inte har doserat manuellt utan bara kontinuerligt genom oxydator W i sumpen. Hade lite cyano där i som gick bort ganska fort och som har hållt sig borta länge. Men har nu ett skevt förhållande mellan fosfat och nitrat så lite har kommit tillbaka igen. Därav frågan vad som sker, hur man ser och erfarenheter utav överdosering. 

Kan du beskriva hur dina koraller blev påverkade?? Stadierna de befann sig i? Hur de dog? Har du haft fiskar som har fått problem med väteperoxid tror du? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andre , hälften av alla knappar är ihopdragna , det är knappt något kvar av dem , men all tillväxt på i princip alla djur och alger utom fisk avstannade månaden innan jag hittade felet , nästan alla småkryp utom mask var borta ,även sjöborrens skal mjuknade , det växte inga kalk alger eller alger överhuvud taget det sista , nu efter en månad och två vatten byte senare så har det börjat att gå åt rätt håll ,mina turbosnäckor ser rätt roliga ut nu med en extra kraftig tillväxt på skalet ,

på något vis påverkar för mycket väteperoxid  även kalkbildning , jag vet inte varför  ,och  jag gick igenom alla felkällor som fanns ,

men kunde ändå inte  hitta felet , det var ju helt enkelt så simpelt och mitt framför näsan på mig utan att jag såg det , ju enklare felet är desto svårare är det att hitta det ,

men ett tydligt tecken på överdosering är att polyperna börjar att dra ihop sig , och att tillväxten på koraller avstannar eller minskar , det hjälper inte att bosta kh mg eller ca ,

det blir ingen tillväxt ändå , jag tror att det får bli Lass Stig eller Jonas som får ta det kemiska ,  dom kan  säker att förklara det vetenskapligt vad som händer ,

kemi är inte min starka sida ,  men om man gör en riktig groda så kommer det alltid något gott i slut ändan ändå , ibland får man göra fel för att det ska bli rätt, 

mvh stefan

 

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oxydatorn verkar på två sätt. Katalysatorerna inne i flaskan bestämmer hur mycket och hur fort syrgas produceras i flaskan. det är övertrycket som gör att den internt producerade syrgasen trycker ut okatalyserad väteperoxid. Hur mycket per tidsenhet bestäms av hur mycker syrgas som produceras internt. Fler katalysatorer eller högre konc på väteperoxiden medför mer intern syrgasproduktion och mer utträngd (till vattnet) okatalyserad väteperoxid. Nu inträder steg 2. Den utträngda okatalyserade väteperoxiden katalyseras av urnans väggar (A modellen) och blir syrgas. Går denna utströmning sakta så blir all H2O2 till syrgas och vatten - går det lite fortare så kommer okatalyserad H2O2 gå ut i karet och katalyseras där och släppa fria radikaler som ettdera träffar något organiskt eller ettdera en annan syreatom. Träffar den något organiskt så påverkas det - exempelvis en korall. Hur mycket den påverkas beror på nålsticksprincipen - ju mer du sticker dig med en nål - desto större blir skadan. 

 

Summering Antalert katalysatorern och styrkan på lösningen bestämmer hur mycket H2O2 som pressas ut men också på hur mycket som katalyseras av den yttre katalysatorn. Skillnaden mellan A och W (180113: Edit: Stod felaktigt A och C förut) versionen består troligtvis av ytan av den yttre katalysatorn är mindre - mer okatalyserad H2O2 kommer i karet - mer fria radikaler. Jag kör själv inte med högre än 9 % -Version A och två katalysatorer

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse , jag använde modell A och 2st katalysatorer , men jag upptäckte att laddningen varade olika länge , jag använde samma flaska med samma blandning , 

men laddningen varade 1-3veckor , finns det någon logisk förklaring varför det spelar med så stort spann ?

jag har samma temp i karet och samma ljus och samma vattenbytes intervall ,  jag kan inte hitta någon förklaring till varför , 

mvh stefan

glömde en sak , jag har blandat 35% 1-10 själv med avjoniserat vatten , kan det bli någon reaktion när flaskan står ? stefan

Ändrat av Stefan molin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Andre , hälften av alla knappar är ihopdragna , det är knappt något kvar av dem , men all tillväxt på i princip alla djur och alger utom fisk avstannade månaden innan jag hittade felet , nästan alla småkryp utom mask var borta ,även sjöborrens skal mjuknade , det växte inga kalk alger eller alger överhuvud taget det sista , nu efter en månad och två vatten byte senare så har det börjat att gå åt rätt håll ,mina turbosnäckor ser rätt roliga ut nu med en extra kraftig tillväxt på skalet ,

på något vis påverkar för mycket väteperoxid  även kalkbildning , jag vet inte varför  ,och  jag gick igenom alla felkällor som fanns ,

men kunde ändå inte  hitta felet , det var ju helt enkelt så simpelt och mitt framför näsan på mig utan att jag såg det , ju enklare felet är desto svårare är det att hitta det ,

men ett tydligt tecken på överdosering är att polyperna börjar att dra ihop sig , och att tillväxten på koraller avstannar eller minskar , det hjälper inte att bosta kh mg eller ca ,

det blir ingen tillväxt ändå , jag tror att det får bli Lass Stig eller Jonas som får ta det kemiska ,  dom kan  säker att förklara det vetenskapligt vad som händer ,

kemi är inte min starka sida ,  men om man gör en riktig groda så kommer det alltid något gott i slut ändan ändå , ibland får man göra fel för att det ska bli rätt, 

mvh stefan

 

 

 

 

 

 

 

 

Då tror jag inte att jag ligger i farozonen ännu för jag har tillväxt på de flesta koraller. Har en favites pentagona som dör på en sida och växer på en annan annars ser det bra ut med korallerna så långt. Tror det beror på kemisk krigsföring mellan korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Lasse sa:

Oxydatorn verkar på två sätt. Katalysatorerna inne i flaskan bestämmer hur mycket och hur fort syrgas produceras i flaskan. det är övertrycket som gör att den internt producerade syrgasen trycker ut okatalyserad väteperoxid. Hur mycket per tidsenhet bestäms av hur mycker syrgas som produceras internt. Fler katalysatorer eller högre konc på väteperoxiden medför mer intern syrgasproduktion och mer utträngd (till vattnet) okatalyserad väteperoxid. Nu inträder steg 2. Den utträngda okatalyserade väteperoxiden katalyseras av urnans väggar (A modellen) och blir syrgas. Går denna utströmning sakta så blir all H2O2 till syrgas och vatten - går det lite fortare så kommer okatalyserad H2O2 gå ut i karet och katalyseras där och släppa fria radikaler som ettdera träffar något organiskt eller ettdera en annan syreatom. Träffar den något organiskt så påverkas det - exempelvis en korall. Hur mycket den påverkas beror på nålsticksprincipen - ju mer du sticker dig med en nål - desto större blir skadan. 

 

Summering Antalert katalysatorern och styrkan på lösningen bestämmer hur mycket H2O2 som pressas ut men också på hur mycket som katalyseras av den yttre katalysatorn. Skillnaden mellan A och C versionen består troligtvis av ytan av den yttre katalysatorn är mindre - mer okatalyserad H2O2 kommer i karet - mer fria radikaler. Jag kör själv inte med högre än 9 % -Version A och två katalysatorer

 

MVH Lasse

Vad tror du om den stora modellen, W?

Jag har den ståendes i returfacket, 5 katalysatorer, 12% väteperoxid och utblås från returen är precis under vattenytan i akvariet. Bör väl egentligen inte klara av att komma i kontakt med koraller eller fisk men OM det sker vad skulle då hända med t.ex. fisk.

Jag har nämligen haft 2 fiskar som dött och som inte var "normala".. har en nu som simmar konstigt.. han äter bra och simmar i det öppna men han simmar med "lutning" ansiktet neråt nästan hela tiden. Kan det beror på skada från väteperoxiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rättelse - jag skrev A och C i inlägget ovan. Menade givetvis A och W.

 

Väteperoxiden håller sig kvar rätt länge i vattnet och luftas inte ut momentant. Jag skulle gå ifrån den 12 % lösningen och bara använda högst 9 % lösning. Flera som kört Oxydator internationellt (England ex.) varnar för högre än 9 % i saltvatten. Om det orsakat dina fiskars död eller ej är omöjligt att svara på. Jag håller det för mindre sannolikhet eftersom du borde fått skador på koraller först. Men sänk din doseringskoncentration.

 

@Stefan molinDet har framförts att Oxydatorn ger mer vid lägre omgivande syrehalt (inte från fabrikanten dock - tror jag) Det tror jag inte på utan jag tror att det är katalysen som bestämmer dosen. Med en brasklapp för A och den sekundära katalsen utanför doseringsflaskan. Hur mycket som där blir syre och hur mycket som där går ut i karet utan att katalyserts kan påverkas av syretrycket i vattnet - observera kan.

 

I ditt fall tror jag dock att det beror på orenheter i spädningsvattnet. En gång i tiden när jag experimenterade med hembyggda oxidatorer så tog jag kranvatten - jag tömde en halvliters flaska med 6 % på en dag i 100 liter!! Kan säga att jag hade inga sjukdomar i det karet efter det (inget annat heller för den delen).

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Lasse sa:

Summering Antalert katalysatorern och styrkan på lösningen bestämmer hur mycket H2O2 som pressas ut men också på hur mycket som katalyseras av den yttre katalysatorn. Skillnaden mellan A och W (180113: Edit: Stod felaktigt A och C förut) versionen består troligtvis av ytan av den yttre katalysatorn är mindre - mer okatalyserad H2O2 kommer i karet - mer fria radikaler. Jag kör själv inte med högre än 9 % -Version A och två katalysatorer

 

Tack för förklaringen. Om man jämför A och W så har W en mer öppen konstruktion, inget lock av katalysatormaterial, och något större mellanrum mellan plastbehållaren och krukan, så det är nog troligt att vattencirkulationen kan bli högre och att mer väteperoxid kan passera utan att komma i kontakt med den yttre katalysatorn.

 

 

2 timmar sedan, Lasse sa:

@Stefan molinDet har framförts att Oxydatorn ger mer vid lägre omgivande syrehalt (inte från fabrikanten dock - tror jag) Det tror jag inte på utan jag tror att det är katalysen som bestämmer dosen. Med en brasklapp för A och den sekundära katalsen utanför doseringsflaskan. Hur mycket som där blir syre och hur mycket som där går ut i karet utan att katalyserts kan påverkas av syretrycket i vattnet - observera kan.

 

Ryktet att omgivande syrehalt skulle påverka kommer nog från följande text i bruksanvisningen till W:

 

The heigher need of oxygen of the living beings in your waters, the heigher the temperature of water. This rule is also followed by the oxygen release of the Söchting Oxydator. While a filling is sufficient for 4-5 months in winter, the same can be exhausted after only one month in summer.”

 

Jag tolkar det dock som att det är temperaturen som påverkar reaktionshastigheten, inte syrehalten. W riktar sig i första hand till användande i trädgårdsdammar, men i akvarium med (förhoppningsvis) relativt konstant temperatur så borde det inte påverka nämnvärt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mycket dödar ju - det är ett faktum. Väteperoxid släpper aktiva radikaler under överföringstadiet - sedan beror det på koncentration, tillfälligheter och sannolikslära om det oxiderar levande material, organiska ämnen eller blir O2. det verkar enligt nålprincipen. Tar du en knappnål och sticker dig en gång i handen - ingen större skada mer än på andras trumhinnor. sticker du 10 gånger - fortfarande ingen ko på isen men när det börjar att bli 1000 stick eller mer - ja då gör det skada. et är viktigt att veta om. Jag tror du helt enkelt överdoserat Stefan

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kan jag bara föra ett allmänt resonemang men som kanske kan förklara detta. Fotosyntesen producerar normal mycket syre - detta syre är vid produktions tillfallet aktiva syre radikaler, dvs syreatomer. dessa slås snabbt samman till syrgas i vävnaden. Emellertid - denna syrgas måste komma iväg ur organismen annars så kommer koncentrationen öka och försvåra syrgasbildningen. Mer fria radikaler som förstör vävnad. Hur fort denna producerade syrgas kommer att transporterats ut ur organismen beror på skillnaderna mellan koncentrationen i vävnad och i vatten. Vävnaden klarar ett visst överskott under en viss tid men blir det för mycket och för länge så kommer vävnaden förstöras (blekning) Det troliga är att djuret och algen i viss mån kan kontrollera fotosyntesen (slå av och slå på) beroende på syrehalten runt i organismen. Det finns också antioxidanter som kan hjälpa till och minska antalet aktiva radikaler. Fotosyntesen framställer enkla sockerarter som lagrad energi för bland annat kalcifieringsprocessen. Denna energi är helt nödvändig för koralldjuret i denna process. 

 

Jag kan tänka mig att när du får en överdosering av peroxid så blir syrehalten och även mängden syreradikaler för stor - korallen stänger av fotosyntesen och kalcifieringsprocessen får inte den energi den behöver

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 13.1.2018 at 10:10, Lasse sa:

Rättelse - jag skrev A och C i inlägget ovan. Menade givetvis A och W.

 

Väteperoxiden håller sig kvar rätt länge i vattnet och luftas inte ut momentant. Jag skulle gå ifrån den 12 % lösningen och bara använda högst 9 % lösning. Flera som kört Oxydator internationellt (England ex.) varnar för högre än 9 % i saltvatten. Om det orsakat dina fiskars död eller ej är omöjligt att svara på. Jag håller det för mindre sannolikhet eftersom du borde fått skador på koraller först. Men sänk din doseringskoncentration.


Ok.

Anledningen till att jag går på 12% och ganska mycket katalysatorer är för att när jag startade hade jag cyano. Det försvann relativt fort och nu är jag lite nervös för att gå ner igen eftersom jag ser att det kommer tillbaka fläckar på vissa ställen när jag har slarvat med påfyllnad eller tagit svagare väteperoxid.

vad är det de varnar för med väteperoxid över 9%? Vilka risker?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä inte från luften - når det luften så är det bara vanlig syrgas. Inte alls samma sak som Ozon som kan spridas per luft. Häller du väteperoxid på handen så svider det - då kan det fräta lite men inte mer än att du klarar det (6 - 12 %) Får du för mycket i vattnet så gör det minimal skada om du stoppar i handen men det kanske inte ska träffa ögat. Men det är ett utmärkt bakteriedödande medel om du skär dig, blir biten av ett djur osv. En veterinär jag känner brukar ta stark H2O2 över såret - det döar allt sa han med ett leende.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Lasse sa:

Nä inte från luften - når det luften så är det bara vanlig syrgas. Inte alls samma sak som Ozon som kan spridas per luft. Häller du väteperoxid på handen så svider det - då kan det fräta lite men inte mer än att du klarar det (6 - 12 %) Får du för mycket i vattnet så gör det minimal skada om du stoppar i handen men det kanske inte ska träffa ögat. Men det är ett utmärkt bakteriedödande medel om du skär dig, blir biten av ett djur osv. En veterinär jag känner brukar ta stark H2O2 över såret - det döar allt sa han med ett leende.

 

MVH Lasse

 

Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska vi se.. @Stefan molin

Jag tycker att jag har haft för lite polypexpansion på en del enskilda koraller i akvariet. Koraller som tidigare var gigantiska t.ex. gonioporor har nu slutat att "slå ut" alla dagar. 

Ibland är de stora och fina men andra dagar är de små och tråkiga. 

Vet inte om jag skall skylla på väteperoxiden och doseringarna för det men jag läste in mig på manualen och den säger:

2000-4000 liter 12%-> 3 katalysatorer, 2000-4000 liter 19,9%-> 2 katalysatorer, 

 

Det är för W modellen som egentligen skall användas i dammar.

När jag öppnade min oxydator så räknade jag till 6 (SEX) katalysatorer. Jag tittade tillbaka på anteckningar och ser att jag har noterat att jag har tyckt att det förbrukades väldigt lite väteperoxid när jag bara hade 3 så jag hade fyllt på, samma vid 4 och vid 5, när jag kom upp på 6 katalysatorer så går det 3 veckor innan oxydatorn är tom och jag må fylla på.

 

Jag antar att mängden katalysatorer har inneburit en form av överdosering och att jag bör sänka mängden igen och följa anvisningarna från leverantören.

Men hur många katalysatorer använder ni i era lösningar? Vilken koncentration på lösningarna har ni? Hur länge varar era lösningar?

 

Skall observera om jag får en mer konstant polypexpansion nu när jag går ner i dosering.

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...