Gå till innehåll

Är detta också RTN?


Christer T

Rekommenderade inlägg

Om det inte blir värre skulle jag inte bryta av. Jag har en acropora som blev som era när jag introducerade den i tanken. Jag bröt av de grenar som blev helt vita eller bara hade lite "hud" kvar och satte dem som frags. En frag överlevde och växer nu vidare. Den ursprungliga korallen växer hur fint som helst men med en "död rot"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hade samma problem i mitt 540 kar för två år sedan. Vill inte skrämma dig, men alla min acroporer rök till himmelen ;(

Du får någ ta reda på varför dinna koraller beter sig på detta vis, hur har de blivit stressad o.s.v sedan är det väl bara att fragga frisk bitar och hålla tummarna på att allt blir bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så blev mina koraller när jag fick RTN/STN i min burk och förlorade massa koralller.Har idag hittat felen och har åtgärdat felen och sakta men säkert börjar alla koraller att färga tillbaka till dom färger dom hade innan och sen har dom börjat att växa igen. Jag kan säga att felet i min burk var näringsbrist isammaband med att vattenvärden gick upp och ner utan att jag märkte det.På ren svensk SKIT BAKOM SPAKARNA. Byt lite vatten väldigt ofta istället för mycket engång imånaden.( Det gjorde jag utan att tillsätta några spårämne)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för näringsbrist avser du och har du bara bytt vatten som åtgärd? Jag har också lite problem med STN på en del arter medans andra inte har påvekats alls.

Ja du svärd! det e så mycket som man märkte det på men jag kan ju ta ett exempel iallafall. På vissa koraller märkte jag att färgen av tog först,Sen så blev inte armarna på korallerna lika tjocka utan bara smallare och smallare plus att ner vid roten på korallen så slutade det att växa helt utan började att den vita kanten att komma sakta men säkert.NU så kör jag med K-Z grejor och då märker jag att armarna på korallen där dom har varit så smalla förut helt plötsigt blir tjockare igen??? Ser ut som spagetti och helt plötsigt tjock som en cigarett...och att det växer ner vid roten ut över stenen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...