RozZy Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 Mitt akvarium har varit en mardröm sen dag ett. Returen hade spruckit och drain pipe har låtit som ett vattenreningsverk. Jag bestämde mig för att fixa det, och ringde runt efter reservdelar som ingen tycktes ha i Sthlm. 20mm tankgenomföring och rör som man kan byta ut så det slutar låta. Jag var och handlade av akvarielagret och de sålde mig delar som inte passade varandra. Alla andra jag ringt har varit inte kunnat hjälpt mig med delar och inga butiker hade mina mått förutom dom. Nu 1500kr fattigare, låter karet som ett ännu värre, det ända som blev "rätt" var att byta ut tankgenomföringen. Drain pipen är bara ett rör som står rakt upp och suger i sig massa luft, retur pvcn är någon cm för kort. Jag är ingen rörmokare och har aldrig behövt bygga om ett kar såhär förut. Ett rent helvette alltså. Snälla finns det någon fin själ i Sthlm som kan hjälpa mig? Karet är i sovrummet och har inte sovit bra på flera månader då ljuden av slurpande vatten ger mig panik. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 Så ska du inte behöva ha det. men om du bara har två hål rekomenderar jag dig att köra durso eller herbie med returen gåendes på utsidan av akvariet. Vart i stockholm bor du? https://blog.marinedepot.com/education-center/charts-diagrams/durso-herbie-bean-animal-overflow http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
RozZy Postat 4 april 2018 Författare Dela Postat 4 april 2018 (ändrat) Sorry för all spacing i första inlägget, det verkar bli så automatiskt om man postar via Tapatalk. 11 minutes ago, Rameau said: Så ska du inte behöva ha det. men om du bara har två hål rekomenderar jag dig att köra durso eller herbie med returen gåendes på utsidan av akvariet. Vart i stockholm bor du? https://blog.marinedepot.com/education-center/charts-diagrams/durso-herbie-bean-animal-overflow http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/ Kollade upp Durso lite snabbt innan jag skulle lägga mig och det verkar vara den metoden som skulle fungera, men efter gårdagens mardrömsdag så vågar jag helt enkelt inte på att bygga det själv utan någon vägledning eller hjälp. Jag bor på södermalm, SoFo. Ändrat 4 april 2018 av RozZy Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 nej låter inte kul., vart exakt bor du? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alessandro Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 Hej, jag har en liknande lösning. Så här har jag det. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alessandro Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alessandro Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 Vänster rör är returen från sumpen, höger rör ner till sumpen. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
RozZy Postat 4 april 2018 Författare Dela Postat 4 april 2018 Tyvärr så ska karet läggas ned, efter en läcka från returröret och en mardröm till setup, så har jag och sambon bestämt oss för att beställa en reefer 425xl.Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Salah Postat 4 april 2018 Dela Postat 4 april 2018 4 hours ago, Alessandro said: Vänster rör är returen från sumpen, höger rör ner till sumpen. Låter den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alessandro Postat 5 april 2018 Dela Postat 5 april 2018 7 timmar sedan, Salah sa: Låter den? Väldigt lite Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keller Postat 8 april 2018 Dela Postat 8 april 2018 On 2018-04-04 at 21:08, RozZy sa: Tyvärr så ska karet läggas ned, efter en läcka från returröret och en mardröm till setup, så har jag och sambon bestämt oss för att beställa en reefer 425xl. Skickat från min iPhone med Tapatalk Haha perfekt sätt att lösa sina problem. Reefer XL är skitsnygga så jag hoppas att ni blir nöjda o glada med det. =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
RozZy Postat 8 april 2018 Författare Dela Postat 8 april 2018 Haha perfekt sätt att lösa sina problem. Reefer XL är skitsnygga så jag hoppas att ni blir nöjda o glada med det. =)Haha ja visst är det?Blir triton metoden Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.