Gå till innehåll

Acroporor som drar in polyperna


Rekommenderade inlägg

Har några Acroporafraggar som har växt bra och haft polyperna alltid när jag har tittat på dem. Helt plötsligt igår så hade alla Acroporor dragit in polyperna helt, samt även en Stylopora (tror jag det är). Montipororna hade inte gjort det och inte heller mjukisarna.

Det jag ändrat på senare tid:

- I lördags köpte jag 3 gula små gobisar (kommer inte ihåg vad dom heter) på Korallrevet i Södertälje. Dom verkar ha en förkärlek till att sitta i korallerna och vila. Har dock inte sett någon som pickat på dem. Och korallerna verkar inte ha brytt sig så mycket tidigare om att de har huserat i dem. Samt tycker det verkar konstigt om alla koraller drar ihop sig samtidigt p g a att de simmar emot dem.

- I söndags gick jag över från TM trippelbuffer + Salifert Coral Calcium till TM biocalcium liquid. I söndags mätte jag ett KH på 10.5 dKH och ett Ca på 407 mg/l. Tillsatte 100 ml av A, B samt C i söndags.

Igår, måndags, mätte jag ett KH på 10.7 dKH och ett Ca på 400 mg/l, samt tillsatte 120 ml A, B samt C. Tog lite mer eftersom Ca hade sjunkit sedan i söndags.

Jag inbillar mig att det var ungefär i samma ögonblick som jag tillsatte A, B och C i måndags som korallerna plötsligt drog in polyperna. Men jag är inte säker, kom hem sent och var inte helt observant så de kan mycket väl ha varit indragna redan innan jag tillsatte vätskorna.

I morse, tisdag, var polyperna fortfarande indragna. Har inte sett något annat skumt, alla andra värden är ok vad jag kan se.

Mätt med Salifert

pH: 8.2

NH3: Odetekterbart

NO2: Odetekterbart

NO3: Odetekterbart

PO4: Odetekterbart

Mg: 1470 mg/l

KH: 10.5 dKH

Ca: 400 mg/l

Salthalt: 1.025 @ 25 grader

Temp: 25-26 grader

Någon som vill ge sig på en kvalificerad gissning till vad detta beror på?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gobysarna kan säkerligen vara bovarna.

Har du exakt vetenskapligt namn på dem så är det lättare att bestämma. Vissa "sitter" bara i korallerna så det är något som korallerna måste vänja sig vid. Andra är mycket värre och rensar stenkoraller på polyper väldigt snabbt.

Mycket värre än kejsare.

Du har inte inhandlat något nytt som kan ha fört med sig ohyra? Kolonier av någonting?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxat:

It is common for clown gobies to spawn in an aquarium. Caution should be exercised if the aquarium contains Acropora sp. or similar SPS corals. They will lay their eggs on the underside of the coral's branch, which will cause tissue recession in that area of the coral. However, under good conditions, the coral will regenerate the lost tissue.

och även

They are a peaceful fish that makes a wonderful addition to a reef aquarium containing colonies of polyp corals, as they enjoy swimming and hiding amongst the polyps. However, they may nip at the polyps of SPS corals.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De rensar bara där de skall lägga rommen men de kan också nypa i polyperna bara för nypandets skull. Precis som vissa clowner t.ex. clarkii ibland biter i stenar och piskar med stjärten.

De äter alltså inte korallerna så du behöver inte vara orolig att de skall döda den. Har du dock bara en eller två stenkoraller kanske det kan bli lite stressande för dem. Tror dock inte det är någon fara. Min kejsare och dvärgarna turas om att picka på mina koraller och de tar ingen direkt skada förrutom att polyperna är mer indragna.

Tycker dock om det bättre. Har vissa koraller som jag har sett i burkar utan kejsare och man ser knappt färgen på dem för alla polyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håriga acroporor är inte lika fina så att ha några små Gobiodon okinawae är inte fel alls då kommer färgerna fram bättre på acropororna, Fisken irriterar korallen och den drar in polyperna och då blir korallen vackrare tycker jag personligen. I naturen där det vimlar av predatorer som gillar att äta polyper gör att korallerna bara släpper ut polyperna på nätterna för att fånga plankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håriga acroporor är inte lika fina så att ha några små Gobiodon okinawae är inte fel alls då kommer färgerna fram bättre på acropororna, Fisken irriterar korallen och den drar in polyperna och då blir korallen vackrare tycker jag personligen. I naturen där det vimlar av predatorer som gillar att äta polyper gör att korallerna bara släpper ut polyperna på nätterna för att fånga plankton.

Ah, då verkar jag inte vara ute på allt för hal is då. Alla mina SPSer har haft rikligt med polyper framme tills nu så det såg lite naket ut när dom hade dragit in sig. Ska bli spännande att se hur de ser ut ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...