Gå till innehåll

Stockholmstraktens fantaster


NIKE

Rekommenderade inlägg

Hm. Tycker detta blir mer och mer hyckleri med service och priser. Vi behöver inga dåliga handlare och genom att hymla och inte våga skriva vad vi tycker kommer de bara att finnas kvar under ännu längre tid.

Jag delar till 100% Jakens inställning. Problemet är att det som efterfrågas i första inlägget är en handlare som "det är värt att åka till", vilket i allra högsta grad är subjektiv information som det inte finns en exakt sanning till. Varje handlare har sitt eget kunderbjudande, som är en blandning mellan en viss prisnivå, en viss bredd på utbudet, mer eller mindre kunnig och vänlig service, bättre eller sämre öppettider mm. Det är helt upp till var och ens egna personliga preferens vad man tycker är "värt att åka till". Om istället frågan hade varit vilka affärer som över huvud taget finns i Sthlm (utan värdering) är det helt ok att ta den diskussionen (men sammanställningen av leverantörer på forumet borde nog täcka detta ändå).

Den dagen det på helt objektiva grunder får att definiera vad en "dålig" handlare är, den dagen kan vi också överväga att ta diskussionen om denne handlare här. Hög prisnivå är inte samma sak som att vara dålig, vilket tyvärr ofta misstolkas.

Det är också som så att antalet handlare i detta land fortfarande är en begränsande faktor för spridningen av hobbyn i sin helhet. Det gäller att tänka sig för både en, två, och tre gånger innan det övervägs att hänga ut någon handlare (vilket är en viktig anledning till att vi är mycket restriktiva kring detta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men att Pm:a om vem som är dyr/billig eller bra/dålig är bättre? Jag tycker att bra service kan man betala extra för. Dålig service skall uppvägas med otroligt bra (lågt) pris. Censur är inte rätta sättet att få en sund konkurrens!

Michael,

Jag respekterar dig fullt ut för dina åsikter om vad som är viktigt för dig när du handlar. Det finns säkert många varianter på smaker bland alla de andra medlemmarna här på forumet. Självklart hjälper vi våra medlemmar att informera sig om utbudet, dvs vilka affärer som regelmässigt lagerför olika typer av saker. Därutöver brukar ju flera av butikerna annonsera sina nya leveranser här på forumet också. Butikernas egna maillistor kan komplettera ytterligare.

Anledningen till lite uppstyrda "ordningsregler" kring värderingar av butiker är att vi har ett antal trista erfarenheter från förra året då mycket subjektiva åsikter kommit upp, bl.a. direkt kritik mot enskilda affärer av typen "hur sjutton kan butik x ta y kr betalt för grejen z, när en annan butik är xx% billigare - jag känner mig lurad". Sedan är den negativa spiralen igång. Om detta får fortsätta okontrollerat blir SG snart en variant på Pricerunner. Jag tror vi alla inser vad det kommer att sluta i - tyska och enstaka svenska webbutiker kommer att haussas och lokala handlare får svårt att göra sig gällande. Det är inte något som skulle gynna spridandet av saltvattenshobbyn (vilket är ett av SG:s syften). Mer "mogna" branscher, t.ex. IT-produkter, böcker och musik har tillräckligt många aktörer för att "tåla" tuff konkurrens och utslagning av svaga handlare. Saltvattensbranschen är fortfarande för liten i Sverige för att vi ska kunna ställa krav på tuff utslagning av handlare. Vi befinner oss fortfarande i ett läge då vi alla vinner på att främja alla handlare, både dyra och billiga. Alla handlare bidrar idag till att sprida hobbyn. Låt oss istället finns sätt att stödja och uppmuntra fler handlare att etablera sig och göra hobbyn ännu mer tillgänglig.

Vi kanske skulle kunna utöka shoppingguiden på forumet med lite mer information, t.ex. typ av sortiment, öppettider, antal saltvattensinriktade butiksanställda mm för att ge ytterligare kött på benen åt de som vill shoppa runt (utan att för den skull göra en värdering av handlarna). Förslag är alltid välkomna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu håller det på bli storm i ett vattenglas. En kille som inte är van och handla fisk och koraller i Stockholm ställer en fråga om var han ska vända sig. Han har förmodligen inte ens kunnat drömma om vilka diskusion frågan skulle leda till eller hur han borde uttrycka sig enl. de nya reglerna. Vi måste ju kunna ge killen ett råd utan att det blir tjafs. Jag persoligen tycker att det finns två ställen i Stockholm att vända sig till när det gäller fisk och koraller det ena är Korallrevet och ligger i Södertälje och det andra är JR och ligger i Täby. Ibland så kan även A-lagret i Bromma ha inne fisk och koraller, men som jag tidigare sa, så beror det mycket på vilken som nyligen fått in en leverans. Jag hoppas du vågar ställa frågan igen, annars kan du PM:a mig jag brukar ha koll på leveranser.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu håller det på bli storm i ett vattenglas. En kille som inte är van och handla fisk och koraller i stockholm ställer en fråga om vad ha ska vända sig. Han har förmodligen inte ens kunnat drömma om vilka diskusion frågan skulle leda till eller hur han borde uttrycka sig enl. de nya reglerna. Vi måste ju kunna ge killen ett råd utan att det blir tjafs. Jag persoligen tycker att det finns två ställen i Stockholm att vända sig till när det gäller fisk och koraller det ena är Korallrevet och ligger i Södertälje och det andra är JR och ligger i Täby. Ibland så kan även A-lagret i Bromma ha inne fisk och koraller, men som jag tidigare sa, så beror det mycket på vilken som nyligen fått in en leverans. Jag hoppas du vågar ställa frågan igen, annars kan du PM:a mig jag brukar ha koll på leveranser.

/Janne

Håller med Janne jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra, då är vi alla överens och stormen bedarrar :)

Jag kan lägga till Globefish också, som ligger utanför Globen. De har 6 saltvattenskar med fisk och LS, men inga koraller. De är väl den minsta handlaren av de i princip fyra som finns att välja på. Om du ringer runt till dessa så kan du höra vilka som nyligen har fått in leveranser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bromma, Södertälje, Solna och JR. Hur är det med Sundbyberg C och Akvarieleasing? Har inte de salt numer?

Det stämmer, inte många kar, ett par större och ett par mindre om jag minns rätt. Några fina kirurger och lite annan blandad fisk samt 10-20 sten- och mjukkoraller som såg fina ut. Enligt min högst personliga värdering är bäst att tillägga. Så var det när jag var där för ca 3 veckor sedan.

I övrigt fick resonomanget i tråden mig att tänka på Muhammed karikatyrerna. Ja, jag vet det är en helt annan division men det känns som likheterna finns där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra, då har vi fortfarande 5 saltbutiker kring Stockholm. Trenden är tyvärr inte åt det expansiva hållet. När jag var förbi Globefish för ca 3 veckor sedan berättade ägaren att han dragit ned från 20 till 6 saltvattenskar under förra året för att kunna satsa mer på sötvattensfiskar istället.

Så här "dagen efter" ser jag också att diskussionen ovan blev kanske onödigt "fyrkantig". Samtidigt vore det skittrist att halka tillbaka till några av de trista pajkastningstrådarna som funnits tidigare (som nu lyckligtvis är stängda). Konstruktiva förslag mottages lika tacksamt nu som förr på hur vi kan berika diskussionerna kring detta tema utan risk för urspårning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, jag kan inte svara för andra butiker. men vi har på Jr under senaste månaderna pysslat med en ganska omfattande ombyggnad av våra anläggningar.

Detta för att utöka våra karantäns,fisk och korall-kar och att få en "trevligare" butik.

Syftet är att kunna erbjuda våra kunder ett större sortiment och bättre priser på både djur & tillbehör!

Nu blev det smygreklam, men intresset ökar och saltvattensbranschen expanderar!

Mycket tack vare SaltvattensGuiden!

Mvh Leffe/Jr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe,

Du har helt rätt. Det finns butiker som medvetet investerar och expanderar i saltvatten också, vilket är mycket uppskattat. Min poäng är att antalet lokala saltvattensbutiker inte ser ut att öka, i varje fall inte i Stockholm såvitt jag kan se (vad som händer på webben är en helt annan sak). Spridningen av hobbyn är beroende av ett nätverk med lokala handlare runt om i landet som vi bör stödja så gott vi kan.

Var för övrigt försiktig med denna typ av inlägg, Leffe. Tanken är att du ska betala för din reklam i form av bannerannonsering ;) Sakliga inlägg i debatten är naturligtvis alltid berikande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle, du får gärna flytta inlägget till annonsörer informerar, syftet var att påvisa en expansion av salt-hobbyn

Mvh Leffe

Leffe,

Det var inte så jag menade. Jag vet från våra samtal att du har stor kunskap om saltvattenshobbyn och att du dessutom läser mycket av det som skrivs på SG. Om du vill dela med dig av din kunskap i olika trådar här så är vi alla mycket tacksamma.

Sedan kan du gärna lägga in ännu mer uppdateringar om hur det går med er expansion under Annonsörer Informerar.

Vi hör gärna mer från dig/er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...