BatmanGefle Postat 12 juni 2018 Postat 12 juni 2018 Ladda upp ett makrofoto på en korall och låt oss andra gissa vad det är! Redigera inte ihjäl bilden, utan den ska vara rättvisande och igenkännbar (men det får gärna vara lite svårt )!Ps. Artbestämning är svårt, och skulle du ha fel "facit" så se det så här; du har fått den korrekt artbestämd nu! Ds. Inga priser - bara äran och respekten! Jag kör den första (och hoppas att jag har rätt art i facit): Sent using Jedi mind-trick. 3 Citera
David Postat 12 juni 2018 Postat 12 juni 2018 Kul idé!! Fast en klurig bild.. Så jag har ingen gissning än / David Citera
kaptenen Postat 12 juni 2018 Postat 12 juni 2018 Svår men väldigt fin tagen bild! Jag gissar vilt på A.retusa Citera
stigigemla Postat 12 juni 2018 Postat 12 juni 2018 Om den växer som en skiva kan det vara Montipora danae om polyperna är 2-3 mm breda. Är de 1,5-2 mm kan det vara Montipora verrucosa. Bildar den grenar bör det vara capitata. Den har ungefär 2 mm breda polyper. 1 Citera
BatmanGefle Postat 13 juni 2018 Författare Postat 13 juni 2018 Nu tar vi svaret...Montipora verrucosa.Sent using Jedi mind-trick. 1 Citera
David Postat 13 juni 2018 Postat 13 juni 2018 Får jag ta nästa? Inte lika bra bildkvalité och inte lika nära, men kör ändå! Vilken korall? Citera
David Postat 13 juni 2018 Postat 13 juni 2018 1 timme sedan, Moose sa: Pachyseris gemmae? Japp! Tror jag iaf Jag får leta lite svårare bilder Citera
stigigemla Postat 13 juni 2018 Postat 13 juni 2018 (ändrat) Jag tycker den ser mer ut som en Pachyseris rugosa. Se speciellt på växtsättet. Ändrat 13 juni 2018 av stigigemla Citera
David Postat 14 juni 2018 Postat 14 juni 2018 8 timmar sedan, stigigemla sa: Jag tycker den ser mer ut som en Pachyseris rugosa. Se speciellt på växtsättet. Det kan du du rätt i! Jag har nog aldrig brytt mig att leta efter familjenamn för den här, så har inget rätt svar / David Citera
BatmanGefle Postat 15 juni 2018 Författare Postat 15 juni 2018 Jag tar en till då....Sent using Jedi mind-trick. 1 Citera
BatmanGefle Postat 16 juni 2018 Författare Postat 16 juni 2018 Den är köpt som Sinularia brassica. Såg nu att jag inte har en helbild på den i telefonen (och jag är inte hemma)...@stigigemla hade ju bra sätt att se skillnad på olika monti tidigare, har du ett liknande till brassica/dura? Sent using Jedi mind-trick. Citera
stigigemla Postat 16 juni 2018 Postat 16 juni 2018 För mig ser den inte ut som en brassica i och med att skivorna brukar grena ut sig mot ändarna. Kallas ju finger leather (finns flera olika) på engelska. Citera
BatmanGefle Postat 16 juni 2018 Författare Postat 16 juni 2018 Jag har inte haft nån anledning att tvivla på att det är en brassica, men med två snabba gissningar på dura så har jag fått kika lite extra på bilder... Hitintills så håller jag fortfarande på brassica, men vi får se nästa vecka då jag kan se den rakt framför mig. Nån frivillig med nästa bild?Sent using Jedi mind-trick.Edit. Hittade en bild. Inte jättebra, men kanske tillräckligt.... 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.