Gå till innehåll

Jag bygger en ytavrinningsbox - Klar!


wrang

Rekommenderade inlägg

Började nu att bygga en ytavrinningsbox och tänkte dokumentera detta.

Köpte Acrylplast på slöjddetaljer och limmet Acrifix 192

Får bygga denna efter de mått jag kan så den blir kanske lite smal men jag är inte ute efter nått stort flöde ner till sumpen så 1000-1500 räcker gott å väl då karet bara är på 320liter

Bild 1 är skissen

Bild 2 är hela skivan med de mallar jag gjort innan och klistrat på dessa med limstift för att lätt kunna skära/såga ut de delar jag skall ha

Totalt blir det 12st delar

Totalamåtten blir

Brädd 12cm

Djup 18cm

Höjd 24cm

Vattennivån kommer bli från kanten ca 16cm

Röret ut eller ner till sumpen blir ett 32mm rör alt 25mm

I toppen kommer jag borra ett hål ocj sätta in en backventil så att ev luft kan sugas ut.

Själva gången mellan kammare 1 och kammare 2 kommer jag ha 1,5cm mellanrum och hoppas att detta skall funka

Funderar dock vilket som är mest lämpat att dela skivan med rakblad eller såga med en sticksåg??

post-736-1446891249299_thumb.jpg

post-736-14468912493167_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset skall se om man kan hyvla kanterna

Skivan är 3mm tjock och med måtten 997x497mm

du bör kolla upp ifall de e "kallbock" eller "varmbock" pvc.. e de varmbock å du sätter sågen i den så kommer hela skiten att spricka... kall går bra att såga i om man e lite försiktig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips till kanterna. Om du vill ha samma finish på kanterna som den plana sidan gör så här:

Ta en metallfil och fila bort spåren efter tänderna från sågen. Sen tar du en metall sickel och sicklar kanten. Avslutningsvis polera med lumpskiva(om man har tillgång till en sådan) eller ta fram den lilla gasolbrännaren och värm kanten försiktigt....glasklart.

Ta en spillbit och prova :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns inte så mycket att välja på mer än att såga eftersom skivan är för stor, självklart rekommenderar jag också att man ska värmebocka den när man har rätt mått, dessutom som GustavF skriver snygga kanter och lite limmande.

Men det är dock en konst att få rätt värme, blåser man för varmt smälter det ihop, och för kallt så spricker det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då forsätter byggandet. Kapade skivorna med en Dremmel tillsats (Cirkelsåg) gick bra trotts att man har en dremmel kopia så det blir nästa inköp. Enheten passade inte riktigt 100% ,men funkade ändå någorlunda

Gäller att ha tungan rätt i mun då man sågar så här tunna skivor.

Kanterna på de utsågade skivorna gjämnade jag till med en lumbskiva/Vaddskiva ser ut att bli en bra snygg kant. skall nu testa att limma en provbit både vid Mh lampan och utan

post-736-1446891249803_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är lätt att grunna och bygga ideer men att sedan komma till skott å få det som man tänkt var mer svårt.

efter att jag sågat ut alla delar och så så började jag limma en bit efter bit

Har väll kommit lite längre nu i byggandet men alltid skall man stöta på problem men problem är till för att lösas. :x

Trotts att man var nogrann med måtten så är det nån skiva som är för låg eller om man vänder på det så är det den andra som är för hög....

Vet ej om man är trött å haft en dålig nattsömn eller om det är limmet som gör det

Bästa resultat efter testlimmningen var klart under Mh lampan Satt som berget efter 10minuter

post-736-14468912498701_thumb.jpg

post-736-14468912498894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

limmet Acrifix 192

Ngn som kan förklara hur man limmar med detta lim, ?

Jag får ej det att sitta på mitt plexi (makrolon).

trots härdning under uv lampa.

Det sitter ungefär lika klent som med karlsons klister,

jag provade att stryka på limmet på den ena biten satte ihop dom la dom ca 30-40 min under uv-lampa

efter ytterligare 3 timmar utanför uv lampan så provade jag hållfastheter vilket var bedrövligt dåligt.

tips jo tack gärna eftersom det inte följde med någonting i försändelsen,Lim tuben låg i en toarulle :-) när den kom till mig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja då börjar det bli klart har haft lite annat jag velat gjort så nu är det ett steg närmare helt klar

Har dremmlat upp ett hål för att stoppa ner en tankgenomförning. Hadde denna hemma och tror att den kommer räcka.

Vill bara ha ->1200l/h så ett 25mm rör borde räcka för att den skall svälja vattnet

Tog fotot inne på badrummet då jag kollar så den ej läcker vid genomförningen

Skall borra ett hål och sätta ett rör i toppen så man lätt kan suga ut luften där uppe

Ser kanske lite hög ut men min sarg på mitt akvarium AM Percula 90 är hög å måste då bygga efter detta

post-736-14468912573812_thumb.jpg

post-736-14468912573967_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då testkör jag här hemma från sump ner till spann för att se så att det funkar vilket det gör.

Är helt tyst å den klarar en eheim 1250 pump upp 130cm som var mitt mål

Banana man

Sumpen har jag byggt själv och kommer stå vid sidan av karet idag med den

hemmabyggda skummaren,

hemmabyggda nya kalkreaktorn (på G att bli klar)

hemmabyggda nitratfiltret

Jag gillar att bygga ;)

post-736-1446891257656_thumb.jpg

post-736-14468912576695_thumb.jpg

post-736-14468912576908_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...