Akvaristen Postat 29 juni 2018 Författare Postat 29 juni 2018 Det luktar varken ruttet eller hav eller något, det är som att sniffa saltdimma här inne. Kan stå 2 meter utanför dörren och känna lukten. Karet är ju precis nystartat så det har inget med bakterier eller förruttnelse att göra. Får hoppas att det ger sig, annars får jag riva de. Detta är olidligt, sitter och jobbar 10-12h/dygn i samma rum som det står i Citera
Akvaristen Postat 30 juni 2018 Författare Postat 30 juni 2018 En liten update, var och hämtade 6-7kg levande sten och jag fick också med mig en fullspectrum LEDlampa. Ska försöka få in den i locket Citera
danne031 Postat 30 juni 2018 Postat 30 juni 2018 Hur går det med lukten? Kan inte ens nästan föreställa mig hur du menade så man blir rätt nyfiken Citera
Akvaristen Postat 30 juni 2018 Författare Postat 30 juni 2018 8 minuter sedan, danne031 sa: Hur går det med lukten? Kan inte ens nästan föreställa mig hur du menade så man blir rätt nyfiken Lättast sätt att beskriva på är väl... Tänk dig att du tar väldigt finmalen salt och kastar in i en fläkt så det blir ett vitt moln, andas in det. Antingen börjar lukten försvinna eller så börjar jag vänja mig. Skönt i vilket fall! Citera
Akvaristen Postat 30 juni 2018 Författare Postat 30 juni 2018 (ändrat) Blev lite meck på kvällskvisten, supernöjd! Ändrat 30 juni 2018 av Akvaristen 2 Citera
Akvaristen Postat 1 juli 2018 Författare Postat 1 juli 2018 Det sitter någon liten kul grej på en av stenarna jag häntade, vad kan det vara? Citera
BatmanGefle Postat 1 juli 2018 Postat 1 juli 2018 Tyvärr ingen kul grej....en glasros. En sorts anemon som förökar sig väldigt fort och bränner andra koraller. En pest! Om du kan, ta ut stenen. Om inte, ta och blanda 8 gram kaustiksoda i 1 dl osmosvatten och ta en spruta och hugg den rakt i munnen på glasrosen och tryck i ett par ml av sodablandningen in i kroppen på den (det finns massor av olika "kurer" för att bli kvitt dem, men denna tycker jag har funkat bäst för mig). 2 Citera
Akvaristen Postat 1 juli 2018 Författare Postat 1 juli 2018 (ändrat) 12 minuter sedan, BatmanGefle sa: Tyvärr ingen kul grej....en glasros. En sorts anemon som förökar sig väldigt fort och bränner andra koraller. En pest! Om du kan, ta ut stenen. Om inte, ta och blanda 8 gram kaustiksoda i 1 dl osmosvatten och ta en spruta och hugg den rakt i munnen på glasrosen och tryck i ett par ml av sodablandningen in i kroppen på den (det finns massor av olika "kurer" för att bli kvitt dem, men denna tycker jag har funkat bäst för mig). Har inte kommit så långt i saltvattensvärlden att jag satt mig in i vad osmos är för något. Jag tyckte den var ganska fin Men jo, jag kan ta ut stenen. Gissar att man inte bör ta i själva glasrosen om den kan brännas? Vad heter glasros på engelska så jag kan kolla upp det lite på youtube? Ändrat 1 juli 2018 av Akvaristen Citera
mcjagg Postat 1 juli 2018 Postat 1 juli 2018 Hej det liknar en majano anemon den är inte bra den heller googla och jämför om den liknar majano mvh Frank Citera
danne031 Postat 1 juli 2018 Postat 1 juli 2018 Du kommer inte hinna ta i den innan den försvunnit in i stenen, det är få som är överkänsliga mot de nässelgifter som finns i de flesta korallerna. Osmos är ett slarvigt uttryck för vatten som passerat ett osmosfilter, RO-DI, reverse osmosis de-ionize filter. Ett relativt billigt sätt att bli av med mycket av t.ex. oönskade mineraler och näring från kranvatten. Husmorskurerna mot glasrosor är många, kokande vatten eller vatten med citronsyra är två andra. Att så att säga bruka fysiskt våld i karet är meningslöst, då vill man ta ur stenen först. Citera
BatmanGefle Postat 1 juli 2018 Postat 1 juli 2018 11 minuter sedan, Akvaristen sa: Har inte kommit så långt i saltvattensvärlden att jag satt mig in i vad osmos är för något. Jag tyckte den var ganska fin Men jo, jag kan ta ut stenen. Gissar att man inte bör ta i själva glasrosen om den kan brännas? De är dock inte så fina då de kan räknas i hundratal och täcker varenda sten Vilket tyvärr är en möjlighet då de oftast förökar sig väldigt fort. Så ju fortare de utrotas desto lättare. Osmos = vatten som gått genom ett omvänt osmosfilter ("reverse osmosis" på engelska. Förkortas ibland RO-vatten). Egentligen bara vatten som enbart innehåller H2O-molekyler, dvs allt annat är bortfiltrerat (salter mm som det finns i vårat vanliga kranvatten). Har du inte osmos, dvs du blandar ditt saltvatten med vanligt kranvatten, så använd det... Men kan du ta ur stenen så gör det! De kan vara ett rent helvete att bli av med om de börjar sprida sig... Citera
Akvaristen Postat 1 juli 2018 Författare Postat 1 juli 2018 Då fixar jag det redan ikväll, det är bara en och jag la i stenen igår. Får koka den.... Lite synd att behöva koka en levande sten, men det får det vara värt då! Citera
BatmanGefle Postat 1 juli 2018 Postat 1 juli 2018 12 minuter sedan, Akvaristen sa: Vad heter glasros på engelska så jag kan kolla upp det lite på youtube? Aiptasia. 1 Citera
BatmanGefle Postat 1 juli 2018 Postat 1 juli 2018 Här är ett par bilder på hur det såg ut i mitt kar för åtta månader sedan... Citera
Akvaristen Postat 1 juli 2018 Författare Postat 1 juli 2018 Oj, ja det där såg lite invaderat ut. Jag kokade delen av stenen med glasrosen på i någon minut, den kan knappast ha överlevt Citera
Akvaristen Postat 1 juli 2018 Författare Postat 1 juli 2018 Kan man på något sätt "tona" lyset med tex sån där frostad film eller något för att få mer spridning på ljuset? Citera
Michael Hansson Postat 2 juli 2018 Postat 2 juli 2018 Hej o välkommen till en underbar hobby :-) Glasrosor....den första såg fin ut..äntligen lite liv...tyckte jag då.....hahaha För två veckor sen lade jag upp en film...där det finns hundratals (plural). Metod 1...Kokande vatten....metoden havererade då mina sprutor kylde av för snabbt..ingen effekt Metod 2...Stark koksaltlösning...ingen effekt Metod 3 detta var den desperata metoden..."glasroskratta"..blomsterpinne med spik) KATASTROF...den spred sig explosionsartat.... Nu senast köpte jag en flaska kaustiksoda i Lomma...2/3 delar av alla hundra glasrosor är nu borta.... Så för tusan...få bort dem fort :-), den har bränt bor de flesta av mina sps:er... Min kompis Locutus har skrattat gott åt min första reaktion.."Tja ganska så fin egentligen"... 2 Citera
Akvaristen Postat 2 juli 2018 Författare Postat 2 juli 2018 22 minuter sedan, Michael Hansson sa: Hej o välkommen till en underbar hobby :-) Glasrosor....den första såg fin ut..äntligen lite liv...tyckte jag då.....hahaha För två veckor sen lade jag upp en film...där det finns hundratals (plural). Metod 1...Kokande vatten....metoden havererade då mina sprutor kylde av för snabbt..ingen effekt Metod 2...Stark koksaltlösning...ingen effekt Metod 3 detta var den desperata metoden..."glasroskratta"..blomsterpinne med spik) KATASTROF...den spred sig explosionsartat.... Nu senast köpte jag en flaska kaustiksoda i Lomma...2/3 delar av alla hundra glasrosor är nu borta.... Så för tusan...få bort dem fort :-), den har bränt bor de flesta av mina sps:er... Min kompis Locutus har skrattat gott åt min första reaktion.."Tja ganska så fin egentligen"... Tack! Jag hade bara en (och den var faktiskt fin ) så jag kokade stenen och den verkade inte har klarat de så den är död nu Citera
Akvaristen Postat 2 juli 2018 Författare Postat 2 juli 2018 Ang diffuser till lyset så testade jag en sån där som brukar vara på ovansidan av badrumsskåp, knottrig plastskiva. Gjorde ingen synbar skillnad. Behöver spridning framåt. Märkte när jag öppnade locket så verkar det som att ljuset reflekteras i framrutan och in under den stora stenen jag har. Blev väldigt bra spridning. Hade önskat att få så med locket stängt Citera
Akvaristen Postat 2 juli 2018 Författare Postat 2 juli 2018 Lite öppet och stängt. Väldigt stor skillnad i hur ljuset sprider sig. Citera
Akvaristen Postat 4 juli 2018 Författare Postat 4 juli 2018 Tror jag behöver hjälp att ställa in skummaren, hur gör man? Citera
Akvaristen Postat 5 juli 2018 Författare Postat 5 juli 2018 Lite dålig respons de senaste dagarna, men jag testar en ny fråga i alla fall. För ca 3-4 dagar sen låg salthalten på 1,024, idag ligger den på 1,019. Har inte bytt något vatten, bara tillfört lite kranvatten eftersom nivån hade sjunkit. Vart tog saltet vägen? Citera
stigigemla Postat 5 juli 2018 Postat 5 juli 2018 Har du en vipparmsmätare är dina värden helt naturliga. De visar ofta vad som helst. Citera
Lasse Postat 5 juli 2018 Postat 5 juli 2018 Kan du inte vinkla din armatur lite (i huven) men jag tror att du satt din fixtur för långt ner. det ser ut som om det sitter linser på varje LED. Om du kan montera bort dem och sedan sätta tillbaks skyddsglaset så kommer du få mer spridning. Själva LED:en brukar sprida i 120 grader vinkel - de extra linserna kanske i 60 grader. MVH Lasse 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.