peppe67 Postat 25 juni 2018 Dela Postat 25 juni 2018 Denna lilla gynnare kröp ur vår levande sten igår när jag lade ner dem akvariet. Det ser ut som någon sorts räka tycker jag, är det någon som har en aning om vad det kan vara? Den verkar inte vilja visa sig så mycket så bliden är inte den bästa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 25 juni 2018 Dela Postat 25 juni 2018 En märla av nått slag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kapten Saltbalja Postat 25 juni 2018 Dela Postat 25 juni 2018 Amphipod - Gammarid?https://www.lionfishlair.com/hitchhikers-guide/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peppe67 Postat 25 juni 2018 Författare Dela Postat 25 juni 2018 22 minuter sedan, Kapten Saltbalja sa: Amphipod - Gammarid?https://www.lionfishlair.com/hitchhikers-guide/ Tack Kapten Saltbalja, jag tror du har rätt. Då får den vara där så får vi se vad som händer när vi får i de varelser vi planerar att ha i akvariet. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peppe67 Postat 1 augusti 2018 Författare Dela Postat 1 augusti 2018 On 2018-06-25 at 15:52, peppe67 sa: Tack Kapten Saltbalja, jag tror du har rätt. Då får den vara där så får vi se vad som händer när vi får i de varelser vi planerar att ha i akvariet. Den som jag fotade dagen då jag lade i stenarna försvann under natten och jag har inte sett den sedan dess. Men nu när jag kört i gång belysningen några timmar om dagen och algerna har börjat frodas så har det dykt upp en mängd liknande varelser fast mycket mindre. Kan det bli för många av dessa varelser innan slutet av oktober då jag planerar att sätta i de första fiskarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 1 augusti 2018 Dela Postat 1 augusti 2018 För många kan det nog inte bli, antalet anpassar sig efter tillgången på mat. Men många fiskar och räkor äter dem så problemet brukar snarare vara att få dem att föröka sig fort nog. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peppe67 Postat 2 augusti 2018 Författare Dela Postat 2 augusti 2018 10 timmar sedan, Christian J sa: För många kan det nog inte bli, antalet anpassar sig efter tillgången på mat. Men många fiskar och räkor äter dem så problemet brukar snarare vara att få dem att föröka sig fort nog. Om de tänker fortsätta föröka sig i samma takt som nu kommer de att vara vääääldigt många tills det blir dags för fisk, vilket smörgåsbord de fiskarna kommer att få :-) Men jag förstår det att allt beror på tillgång på föda, kanske att jag kan öka på belysningen i lite snabbare takt nu för att få mer fart på algtillväxten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 2 augusti 2018 Dela Postat 2 augusti 2018 4 hours ago, peppe67 said: Om de tänker fortsätta föröka sig i samma takt som nu kommer de att vara vääääldigt många tills det blir dags för fisk, vilket smörgåsbord de fiskarna kommer att få :-) Ja fast många fiskarter (t ex dvärgkejsare, mandariner, filfiskar, Pictichromis) kommer att länsa skafferiet lika fort, så de flesta synliga kräftdjuren kommer att försvinna. Om du har ett refugium eller gömställen i inredningen kanske det hjälper dem att föröka sig ifred. 4 hours ago, peppe67 said: Men jag förstår det att allt beror på tillgång på föda, kanske att jag kan öka på belysningen i lite snabbare takt nu för att få mer fart på algtillväxten? Det behövs inga stora mängder alger, och för mycket är förstås inte bra det heller... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peppe67 Postat 2 augusti 2018 Författare Dela Postat 2 augusti 2018 Ok, tack för tips Christian :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.