Plastfodralet Postat 27 juni 2018 Postat 27 juni 2018 Hej, Jag vill börja med att säga till alla er som delar med sig av alla sina erfarenheter, tankar och funderingar att jag är glad att ni finns och att ni gör denna hobby intressant att läsa om. Kort om mig själv, Jag har tidigare haft malawi och efter en flytt gick jag över till växter och lättare fiskar och har nu haft akvarium i över 8 år. För 3-4 år sedan började jag läsa på om saltvatten men då jag vet att alukar inte är optimalt och att jag då inte hade budget till att hoppa in i något helt okänt så har jag fått vara åskådare och har haft tid att samla information. Har t.ex. läst Danel Knops bok som var mycket givande. Detta projekt är tänkt att ta sin tid och försöka hålla nere prislappen och teknik och absolut bara ha dem lättaste invånarna till en början så mina första misstag inte blir förödande. Jag vill dock inte göra misstaget att vara dummsnål med hårdvaran så därför är jag gärna öppen med vad jag gör och vill gärna veta vad mina handlingar kan få för konsekvenser. Akvariet jag har nu är ett 720l alukar på aluställning.Har såklart lite teknik som doppvärmare och småpumpar men inte mycket jag vill ta med vid denna stora omvandling. Nu skulle jag vilja veta vad ni med erfarenhet här på saltvattenssidan tycker om mina egna tankar och funderingar om detta projekt jag tänkt dra igång. Refuguim = Tänkt ikeas plastlåda + floodlight led belysning?Inkommande vatten är kopplat på samma som inkommande till slumpen. Utgående är tänkt att ha självfall direkt till returpump. Sump = Glas 54L mått = 60×30×30cm L×D×H. Skummare = Bubble magus curve 5.Jag vet att den är för liten men det är den jag har så kan jag börja med den och kan byta upp mig senare? Returpump = Jebao DCP Sine Wave Water Return Pump, Size: DCP8000. Rördragning = Vill jag göra av PVC. Belysning = Befintligt 2×t8 kommer inte räcka till så kommer bytas ut helt. Akvariet = standard 720l alukar på aluställning. Silikonade om karet för ca 1 år sedan på grund av att det gamla silikonet såg väldigt tråkigt och torrt ut. Detta alukar ska användas i knappt 1 år på grund av planerad flytt och tanken är att silikona in all aluminium och popnitar på ovansidan som en provisorisk lösningJag har ett helglas 720l som jag var tvungen att skära ner men som kommer kunna sättas ihop i samband med flytten. Skissen får ni ha lite överseende med, jag lånade min sons whiteborde och vi gjorde den tillsammans då jag vill att han ska få vara med och lära sig. Den är i skala 1:2 och det ska stämma hyfsat. Har ni frågor eller ser något direkt så är alla tips, synpunkter och kritik uppskattade. Jag kan inte detta så jag behöver er hjälp. Pumpen är precis beställd och planerar just nu ätt beställa PVC-rör och limma skilje-väggar "Glas" i sumpen. Sent from my SM-G950F using Tapatalk 1 Citera
Plastfodralet Postat 27 juni 2018 Författare Postat 27 juni 2018 BilderSent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Christian J Postat 27 juni 2018 Postat 27 juni 2018 3 hours ago, Plastfodralet said: Detta projekt är tänkt att ta sin tid och försöka hålla nere prislappen och teknik och absolut bara ha dem lättaste invånarna till en början så mina första misstag inte blir förödande. Hejsan! Enklaste sättet att hålla nere kostnaden är förstås att välja ett mindre kar, särskilt priset för belysning pumpar och skummare påverkas mycket av storlek. Samtidigt behöver enklare djur inga avancerade varianter av ovanstående. Nya LED-belysningar utvecklas ständigt, så avvakta gärna med dyra inköp av sådana. Eventuellt skulle du kunna börja med en begagnad T5-lysrörsramp (4-6x80W med bra reflektorer?) eller metallhalogenbelysning (2-3x250W?) tillsammans med billiga streampumpar. Om du kan tänka dig en skummare inuti karet (t ex Tunze 9012) kan du hoppa över sump helt. Annars verkar skummaren du har nu (Bubble Magus Curve 5) vara rekommenderad för 500 liter, det räcker säkert utmärkt för enklare djur även i 720+54 liter, särskilt om du odlar alger i refugiet och gör vattenbyten. Ovanstående är egentligen all dyr utrustning du behöver, men en automatisk vattenpåfyllning kan vara bekvämt. Genom den kan du även tillsätta kalkvatten om du har måttliga mängder stenkoraller. Längre fram kan du byta kalkvattnet till Balling-lösning och doserpumpar om du har mycket stenkoraller. Med bara mjukkoraller behövs inga kalktillsatser. Kan inte kommentera detaljkonstruktionen av sumpen, förutom att du måste vara försiktig med översvämningsrisken vid olika tekniska haverier (finns mycket skrivet om detta). Se upp så refugium-plastlådan från Ikea tål vattentrycket under längre tid utan att spricka (det finns annars förstärkta plastlådor). Om du tänkt använda refugiumet som karantän behövs kanske UVC-sterilisering så inte smitta förs vidare till visningskaret, alternativt någon form av vattenrening till refugiumet (t ex en liten skummare) om du tänkt stänga av vattenflödet till det under karantänstiden (fast kanske algerna räcker till det?). Citera
Plastfodralet Postat 28 juni 2018 Författare Postat 28 juni 2018 Tack Christian för ditt svar.Detta projekt är till för att jag ska lära mig, jag vill göra en sump och jag vill göra en ytavrinning med borrade hål i botten av akvariet. Du gav mig redan än hel del att tänka på, jag missade helt att Ikeas låda kan vara underdimisionerad för att tåla påfrestningarna av saltvatten. Ska såklart se över den biten.Vattnet som kommer falla tillbaks ner i sumpen hoppas jag på att kunna minimera med hjälp av att ta bort hävert i returledningen och få den ovanför vattenytan så det bara blir vattnet i returröret som rinner tillbaks ner i sumpen.Jag vet inte alls hur vattnet beter sig när strömmen slås av, hur lång fördröjning det är innan det slutar rinna över från huvudkaret ner i sumpen.Med ljus har jag också varit lite inne på t5or men finns så mycket led så det är svårt att undgå. Hittar jag en bra begagnad t5 ramp är det såklart inget jag bara tänker gå förbi. Jag gillar dess utom ljuset i dom.Som sagt tidigare jag vill bara hålla nere budgeten nu när jag ska lära mig. Jag förstår att detta kommer att dra iväg iaf. Jag vill inte göra bort mig för att spara in på något som är väsentligt, t.ex. om skummaren till och med är onödig att stoppa i för att det inte går när den är så liten då byter jag. Om det är värt med en led ramp då blir det en. Jag har redan gjort en liten plan och sätt att allt kostar så är medveten om det. Storleken på akvariet borde inte filtrena dimensioneras efter vad man har i det. När jag hade malawi behövde jag betydligt mycket mer utrustning än nu när jag har terror och guppy. Kan ha fel men jag ska inte börja med kirurger utan tänkt räkor, sniglar och lättare små fiskar. Jag vet inte ens vilka fiskar som passar ihop än, det var en vetenskap på sötsidan och verkar betydligt bökigare och intressantare på salt.Ska försöka hålla mig mer kortfattat i fortsättningen och ta en sak itaget under resan men det är mycket att tänka på nu när man tar det hela övergripande.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Christian J Postat 28 juni 2018 Postat 28 juni 2018 (ändrat) 5 hours ago, Plastfodralet said: jag missade helt att Ikeas låda kan vara underdimisionerad för att tåla påfrestningarna av saltvatten. Saltvatten i sig är nog inget problem om lådan är livsmedelsgodkänd (som Ikeas källsorteringslådor). Jag tänkte mer på att många lådor är väldigt tunna och saknar förstärkningar, så botten och sidorna kanske bågnar för mycket. Kanske Ikeas funkar, här är annars ett par jag själv funderat på:https://kalls.se/produkter/forvaring/lador-backar/plastlador/eur-lador/http://www.nordiskaplast.se/sv/produkter/forvaring/forvaringsbox-strongbox-55l/ Quote Vattnet som kommer falla tillbaks ner i sumpen hoppas jag på att kunna minimera med hjälp av att ta bort hävert i returledningen och få den ovanför vattenytan så det bara blir vattnet i returröret som rinner tillbaks ner i sumpen. Jag vet inte alls hur vattnet beter sig när strömmen slås av, hur lång fördröjning det är innan det slutar rinna över från huvudkaret ner i sumpen. Om häverten bryts direkt är det inget problem, vattenvolymen som är kvar i själva rören är väldigt liten. Men om vattennivån i visningskaret måste sjunka en hel centimeter innan häverten bryts så rinner det tillbaka mycket mer. T ex om visningskaret är 200cm långt och 60cm brett, och vattennivån sjunker 1cm, så rinner det tillbaka 12 liter. Hur ytavrinningen beter sig beror helt på konstruktionen, men jag tror att de brukar upphöra nästan genast. Quote Jag vill inte göra bort mig för att spara in på något som är väsentligt, t.ex. om skummaren till och med är onödig att stoppa i för att det inte går när den är så liten då byter jag. Nej även en mindre skummare gör åtminstone någon nytta, både för vattenreningen och gasutbytet. Quote Storleken på akvariet borde inte filtrena dimensioneras efter vad man har i det. Det stämmer, möjligen med undantag för att det tar längre tid för en stor vattenvolym att hinna passera genom en skummare. Tunze använder t ex olika storleksrekommendationer för sina skummare beroende på belastning, men jag vet inte hur Bubble Magus resonerar. Kanske @stigigemla eller någon annan vet mer. Quote Kan ha fel men jag ska inte börja med kirurger utan tänkt räkor, sniglar och lättare små fiskar. Just de djuren behöver ingen särskild belysning alls, du kanske rentav kan behålla T8-rampen så länge? Snäckor äter visserligen alger, men de har bara måttliga krav på belysning. Även vattenreningen kan vara ganska enkel beroende på hur mycket du matar. Har du ett refugium med algodling kanske du rentav får näringsbrist vilket lär gynna oönskade alger som dinoflagellater eller cyano(?). Ändrat 28 juni 2018 av Christian J Citera
danne031 Postat 28 juni 2018 Postat 28 juni 2018 (ändrat) Tanken med karantän faller helt då det är samma system som övriga karet, du kan ju varken medicinera där eller ha nya fiskar i karantän då de kommer smitta resten av karet. Annars är tanke och placering av refugium bra, men du vill ha ytterligare kulventil så du kan justera flödet till refugiumet. Och 2 rör ner så blir det 1) enkelt att få det tyst och 2) mindre vatten på golvet om första röret korkar igen oväntat Redigerat; sen skulle jag tro att ett litet akvarium är typ samma prisklass som en plastbytta, fast bättre på alla sätt. Alla plastpåsar har t.ex. lutande kanter så det kan bli knepigt att få det bra med genomföring och avrinning till nästa sump. Ändrat 28 juni 2018 av danne031 Citera
Stefan molin Postat 28 juni 2018 Postat 28 juni 2018 Hej Jimmy , om du ska använda plastbackar så är dessa lämpliga ,https://www.schoellerallibert.se/products/stapelbara-lador-lagerlador/euro-stacking-containers/ en behöver du minst 2 genomförnigar per back 3st om du ska vara helt säker https://shop.foretagsakvarium.se/product/tankgenomforing plus en massa kranar , då är du uppe lätt på ca 2-3000kr i material , det kanske ser häftigt ut med en massa kranar och rattar , men det är onödigt krångligt och det sluta alltid med vatten på golvet gör en annan bänk , och köp ett begagnat kar istället tex ett 375 eller 500 alu kar dom är 50cm höga ,och gör bänken 80-90cm hög , det dräller av begagnade kar , sen sätter du bara ett par glas skivor där du vill ha dom , och du kan bygga om och ändra hur du vill utan att tömma karet , då går det åt 2st genomförningar om du drar tilloppet på utsidan , 3st om du väljer att ha den i ytavrinningen , och en kran det är allt + lite rör , har du den bänken och backar så måste karet tömmas om du ska göra någon ändring , tex byta ut någon av backarna , mvh stefan 1 Citera
Stefan molin Postat 28 juni 2018 Postat 28 juni 2018 Hej Igen , glömde en sak , det är 12l per cm i ett 720 , sjunker vatten ytan tex 3cm är det 36l vatten som rinner ner i sumpen när pumpen stannat , och det måste få plats någon stans , annars rinner det ut på golvet , mvh stefan 1 Citera
Plastfodralet Postat 29 juni 2018 Författare Postat 29 juni 2018 Tackar så mycket Cristian, Danne och Stefan för alla bra synpunkter och tips. Jag vet inte hur man gör quotes ännu så jag är tacksam om ni har överseende med hur jag besvarar er tills jag förstått hur detta med forum fungerar.Plastbackar är inte det viktigaste, skulle absolut kunna köpa ett litet akvarium och ställa in där under. Tänkte mig att de var lite billigare med plast och jag behövde inga skiljeväggar i refugiumet. Anledningen till detta 50l akvarium och plastback är att det ska gå att skjuta in under alu rörprofilen som förstärker bänken i sidled. Utan att tömma karet.Stefan du har helt rätt med ditt förslag om en riktig sump. Kanske blir det till och med så att jag skär ner 720 helglaskarets kanter och kortar ner det till en lagom längd så jag får en perfekt sump som jag vill ha den då det har några år på nacken redan. Och helt enkelt köper ett visningskar istället för sump vid min uppgradering. Och det ska såklart bli en riktig bänk i framtiden som jag själv ska bygga.Angående rördragningen har du också en väldigt bra poäng för att slippa massa onödiga rördragningar och ventiler som både kan spöka och kostar genom att helt enkelt göra en riktig sump från början.Här är sidan jag tänkt beställa rördelar från när pumpen kommit och jag vet bättre vad som ska beställas.https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/pumps/pvc-fittings/Danne, jag inser att min tanke var god men i brist av erfarenhet förstod jag inte utan en liten fingervisning att karantän inte funkar om det är är kopplat på samma system.Anledningen till att jag ville ha det som en "karantän" var för att jag vill köpa hälften nytt levande sten/sand och hälften begagnat vilket innebär att det begagnade levande materian då kan komma att köpas i omgångar och då rubba hela systemet vid varje nytt fynd. Gärna om ni har något tips på hur detta skulle gå till?Och två rör ner från visningskaret blir det i så fall. Ska googla overflow när det ska byggas och införskaffas rördelar för det.Till armatur hade jag gärna valt ett begagnat alternativ så jag borde lägga ut en förfrågan på "köp" här på forumet.Annars är något liknande detta jag haft i kikaren men helst kanske 6st t5 rör?Alltså inte just denna kanske men så ni förstår.https://www.iquaticsonline.co.uk/iquatics-aqualumi-universal-4-tube-150cm.html?startcustomization=1Stefan det kommer att bli några extra rördelar när man gör på detta sätt och med dem extra rördelar som ni tipsat om blir det om jag räknar rätt i bästa fall.4st Kulventiler 13st 90° Böj3st T-kors5st Genomföringar7m Rör Utan plastlådaPris Ca 1300kr + plastlåda.Det är inte en helt orimlig summa. Kanske till och med att dem kan vara bra som reserv efter att det installerats en riktig sump.Jag vill helst att detta år ska gå till att få igång akvariet och få sten och sand att få samma bakterier och invånare. Tack så mycket.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Plastfodralet Postat 29 juni 2018 Författare Postat 29 juni 2018 Ikväll är tanken att börja skära och limma glas i sumpen. Hoppas ni ser hur jag försökt kringgå översvämning genom att sätta en fördel på returpumpen för att suga så nära botten som möjligt utan att gå torrt. Utrymmet är 18 liter men man får räkna med att det behövs lite vatten för att det är väll vid returen vatten nivån för hela systemet regleras? Om hela sumpen skulle fyllas till utspänning blir det ca 22 liter. Jag räknar dock med att kunna klippa hävert omedelbart på returröret vid avstängning.Då jag vill kunna sätta på och av returpumpen utan några konstigheter.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Plastfodralet Postat 29 juni 2018 Författare Postat 29 juni 2018 Vatten nivån i sumpen blir 27cm vid fack1 för filter socka och 27cm vid fack2 för skummare då det står att skummarens nivå helst ska ligga mellan 24-28cm.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
danne031 Postat 29 juni 2018 Postat 29 juni 2018 Det är inte möjligt att få flödet ner i sumpen att stoppa i samma sekund som pumpen. Det går att använda backventil för att undvika häverten, men de är sällan att rekommendera. Och sedan för att vattnet ska rinna över en kant och ner i avrinningen så kryper det upp först, vanligtvis 1-2cm beroende på flödet. Svårt att beskriva i ord men oerhört logiskt när du ser det live. Citera
Plastfodralet Postat 29 juni 2018 Författare Postat 29 juni 2018 Det är inte möjligt att få flödet ner i sumpen att stoppa i samma sekund som pumpen. Det går att använda backventil för att undvika häverten, men de är sällan att rekommendera. Och sedan för att vattnet ska rinna över en kant och ner i avrinningen så kryper det upp först, vanligtvis 1-2cm beroende på flödet. Svårt att beskriva i ord men oerhört logiskt när du ser det live.Danne jag är med på vad du menar och förstår att det kommer att bli en aha upplevelse när systemet väl provas. Jag nämnde det tidigare i tråden med ordet fördröjning innan det tömts klart ner i sumpen och bra att jag får veta att det kommer ske att vattnet fortsätter rinna. Antar att det tar några sekunder innan det rinner över kanten och några sekunder innan det slutar rinna över kanten från att man startat pumpen till att man stänger av den.Det jag vill stoppa direkt är så att inte returledningen får hävert tillbaks i sumpen.Jag klarar ca 1.5 cm ner i sumpen som det är nu men då blir den rågad. Första starten får jag ha refugiumet tomt för att kunna fylla det vid oönskad mängd vatten ner under karet. Men detta måste lösas så att systemet kan slåss av och på utan mer jobb än ett knapptryck.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Christian J Postat 29 juni 2018 Postat 29 juni 2018 3 minutes ago, Plastfodralet said: Det jag vill stoppa direkt är så att inte returledningen får hävert tillbaks i sumpen. Om returledningen mynnar ovanför vattenytan bör det inte kunna bli någon returhävert, nackdelen är eventuellt plaskande (beroende på starkt flödet är). Möjligen skulle man kunna låta vattnet rinna längs en öppen "rutschbana" ner mot vattenytan. På skissen ser man vad som verkar vara små lufthål i U-kröken på ledningen, det kanske också skulle kunna fungera men risken är att de växer igen med alger/kalk (plus eventuellt skvättande och saltavlagringar). 3 minutes ago, Plastfodralet said: Men detta måste lösas så att systemet kan slåss av och på utan mer jobb än ett knapptryck. Även strömavbrott eller pumphaverier kan orsaka bakåthävert... Citera
Stefan molin Postat 29 juni 2018 Postat 29 juni 2018 Hej Jimmy , ett tips till glasskivorna i sumpen , dom bitarna som ska ner mot silicon kanten i botten klipper du hörnorna med en tång , tex en polygrip ,då slipper du skada fogen om du ska skära loss skivorna igen , men helt ärligt så är den sumpen mer lämpad till ett 100l kar , om du bara ska detta karet till att samla erfarenhet , sätt en skiljevägg i karet istället , här är ett tips , nu sitter filter facket på baksidan , men du kan lika gärna göra det på sidan , tar du bort tex 40cm på visnings delen så har du halverat kostnaden för inköp av belysning , detta är ett kar utan skummare , och utan mubo jumbo och det funkar , man du ska nog inte köra utan skummare innan du vet vad du gör , men ditt första förslag kommer orsaka mer problem än du tror , du måste räkna in strömavbrott , eller att pumpen stannar och påfyllningen hänger sig samtidigt ,och att refugiumet blokeras av alger , systemet är så osäkert att du inte kan gå hemifrån , än mindre sova gott om natten , ett av de sämst system jag sett var i Stockholm , jag och en kompis var där för han behövde hjälp , han hade köpt ett kar som var borrat 20cm under vatten ytan i karet , han hade helt enkelt startat returpumpen och fyllt på ca 200l vatten till allt var frid och fröjd , om pumpen hade stannat så hade han fått 200l vatten på golvet , i och för sig fick han det ändå lite senare , för då flög hela framruta loss , ungefär så här blev det det blir inte alltid som man tänk sig mvh stefan Citera
Plastfodralet Postat 30 juni 2018 Författare Postat 30 juni 2018 Cristian precis som du säger, att ha retur ledningen rakt ut kommer troligtvis både bli ljud och skvätt så det vill jag försöka undvika. Jag förstår att returen troligtvis måste vara under vattnet och det var precis som du förstått det med någon form av luft tillförsel i 180° böjen i topp. Det var min första tanke när jag ritade upp det och då hade jag inte med i beräkningarna att det kan sättas igen.Min tanke var att få det att fungera som mynningen på ett powerhead. Att den suger lite luft t.ex. ur en liten slangbit. Elen kommer att stängas av förr eller senare oavsett anledning så det måste vara med i beräkningarna.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Plastfodralet Postat 30 juni 2018 Författare Postat 30 juni 2018 Tack Stefan för att du förklarar alla risker med att ha ett akvarium. Jag skar tyvärr inte bort hörnbitarna det var ett väldigt bra tipps som jag ska ta med mig till nästa sump.Det var 2 intressanta videor du har hittat. Jag tror att om jag sa att jag skulle bygga en skiljevägg med 2 filtersockor och en pump skulle nog någon annan rekommendera något annat. Jag läste igenom din 600l tråd och såg att du både byggt mycket själv och haft över 12 akvarium sedan 70 talet vilket gör att din erfarenhet kan hjälpa många om den förmedlas på ett pedagogiskt sätt. Har man hållt på så länge som dig har man nog även snubblat. Och det kommer jag också. Jag vill lära mig om hur det fungerar med skummare vattenflöden, sump, refuguim, vattenvärden. Och nu har jag ett 720l vilket är jätte lätt att sköta på söt sidan. Men är stort på salt sidan.Jag menar också allvar när jag säger att jag vill prova och jag tänkte låta alla här ta del och lärdom av det jag gör och om du vill hjälpa till så är jag jätte tacksam för jag såg att du haft både akvarium med lite och akvarium med mer teknik.Dessutom så kan du ju bli först med att tänka "vad var det jag sa" om det värsta skulle hända.Tack för din reaktion och nu ska jag gå försiktigt framåt och lyssna noga till allas säkerhets aspekter.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Stefan molin Postat 30 juni 2018 Postat 30 juni 2018 Hej Jimmy , självklart ska du prova , det är så man lär sig , bra att veta när du väljer pump är att en del DC pumpar kan starta på max läge vid strömavbrott , då kan en mindre Eheim tex 1250 passa bättre , det är flödet upp från sumpen till karet och bredden på ytavrinningen som avgör hur mycket vatten ytan i karet stiger , enkelt förklarat så ska det inte rinna ur mer vatten än vad som pumpas i karet , men man är alltid lika orolig vid första provstarten oavsett hur länge man har hållit på, och om du är lite osäker på hur systemet kommer att fungera ,så fyll upp karet till ytavrinningen utan att starta pumpen , sen häller du i en stor hink vatten i karet , då ser du hur mycket som rinner ner i sumpen , men detta finns alltid i bakhuvudet när man fyller upp karet mvh stefan Citera
Plastfodralet Postat 30 juni 2018 Författare Postat 30 juni 2018 Tack så mycket, Pumpen ska dubbelkollas genom att dra av och på säkringen och se hur den beter sig. Bred ytavrinning ska definitivt läggas in i planen för att underlätta vattenflödet tillbaks till sumpen.Hink med vatten är ju perfekt då ser man precis hur lång tid det tar och hur ytavriningen beter sig när akvariet töms på t.ex. 15l ner i sumpen.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Plastfodralet Postat 30 juni 2018 Författare Postat 30 juni 2018 Silikonat sumpenSå här blev det.Det var ganska raktfram med lagom pyssel. Skulle man göra 3st på raken skulle det nog bli goda resultat på den sista. Det är två saker jag undrar. Hur får man bort kalkavlagringar från glaset. Är det ättika som gäller och skulle jag kunna fylla den nu med ättika och vatten och de försvinner på några dagar om man gnuggar lite då och då eller är man körd nu? Har man inte salt och spolglans i diskmaskinen för att ta bort kalkavlagringar? Nästa fråga, det var väldigt bökigt att limma sista insidan på bubbelfällorna. Fick för limma väggsidorna och peta lite med det man hade till hands och smeta bäst det gick att komma tills det i alla fall blev ett godkänt resultat. Men finns det någon bra metod för att lättare lösa detta skulle jag gärna vilja få tips om det. Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Stefan molin Postat 30 juni 2018 Postat 30 juni 2018 Hej Jimmy , det blev ju inte så dåligt för att vara första försöket , ättika och vatten funkar utmärkt , och det är lättare att limma i omgångar , och det behöver ju inte vara tätt mellan skivorna , det är bara om du har påfyllnads vatten och vattenbytes vatten i sumpen , dom facken måste vara täta , om du ställer sumpen på hög kant så är det enklare att få dit mellan väggar , sen kan du ta en packe cd fodral eller böcker och lägga glas skivan på ,sen är det bara att limma , och vill du vara noga så sätter du maskeringstejp för att ta bort överflödigt silikon , mvh stefan Citera
Plastfodralet Postat 30 juni 2018 Författare Postat 30 juni 2018 Tack så mycket Stefan.Jag låter silikonet härda ordentligt sen ska jag prova ättika bada hela och se om det går att få bort från de skivorna som ser lite tråkiga ut.Sent from my SM-G950F using Tapatalk Citera
Plastfodralet Postat 25 maj 2019 Författare Postat 25 maj 2019 Hej igen. Tyvärr har det varit något som spökat med mitt användarkonto så har inte kunnat lägga ut något på länge, men projektet har fortsatt ändå, Tänkte gå igenom lite hur det gott och vad jag gjort. Jag har försökt ta en del bilder eftersom det är roligast att kolla på Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.