Gå till innehåll

Kopparbands pincett döende, vad göra?


Rekommenderade inlägg

Jag har haft en kopparbands pincett nu i ca en månad, den har hela tiden ätit så länge jag har matat med mysis men det är dock också det enda den ätit.

Jag tycker det bettet sig lite konstigt nu i ca 3 dagar då den känts lite slö, imorse hitta jag den fast sugen på en streamer. Trodde den var död men den levde fortfarande.

Plockade ur den och la den i refugiumet men vad ska jag gör här näst? Försöka mata den lite? Refgiumet är ju ganska litet, jag har ingen sjukhustank så medicinering blir svårt. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en fisk som i stort sett alltid har mask.
Så även om den äter så tynar dom sakta bort, krafterna tryter och dom orkar inte simma bort från pumpar.
Har det gått så långt, så tror jag tyvärr det är kört.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte värmen hade så stor inverkan. Det är en otroligt svår fisk som bara få har lyckats hålla i akvarium en längre tid. Måste oftast avmaskas och så.

Fiskar jag så brukar jag avliva med att bryta nacken eller slå huvudet med nått hårt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som är lämplig och laglig avlivning av akvariefisk är inte helt enkelt att reda ut. När det gäller vad som är lagligt finns det inget specifikt för just akvariefisk men mer generellt kan man säga att vill man vara säker på att vara på rätt sida så ska man uppfylla två kriterier: 

1 Avlivning eller bedövning som ger omedelbar medvetslöshet

2 Medvetandet får inte återkomma.

Dessutom får naturligtvis inte djuren plågas men det ligger ju redan i de där två kriterierna.

 

Utgår man från de två kriterierna så är frysen inte ok. Det går för långsamt och det finns uppgifter om risk för svåra plågor när det börjar bildas isnålar i kroppen. Metoden må vara behaglig för utföraren men lämnar mycket att önska för djuret.

 

Halshuggning är definitivt olämpligt. Det finns flera studier som visar att ett avhugget huvud från kräldjur, fåglar mm kan vara igång lång tid efter halshuggningen, uppgifter finns om 20 minuter. Absolut inte ok.

 

Diverse bedövningsvätskor kan vara ok men är knappast lämpliga för privat bruk, lämna det till veterinärer.

 

Så då är det grovt våld som återstår. Det må så vara att det kanske inte är så kul för den som ska utföra det men för djuret är det klart bättre. Man kan kasta fisk i golvet men det finns en viss risk att man skadar mest i fel ände, det är inte nån helt kontrollerad metod. Däremot så slår man ju som redan Arne Anka konstaterade världen med häpnad med ett rejält järnrör. Eller hammare för den delen. Mindre fisk kan man ju i princip mosa skallen på. Större bedövar men med slag i bakhuvudet varefter man lämpligen förstör hjärnan med en spik eller liknande. Låter det inte trevligt? Nå, be om hjälp då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man kan ju bara lägga den i en två/tre liters påse och sen dunkar man den hårt i bord, bänk, golv.

Klart....

 

Sen behöver man ju inte berätta....

 

När man fiskar abborre och bryter nacken av dem och slänger dessa på durken i båten, så tar det ganska lång tid innan de dör, men de dör... Vem tittar? - Ingen....

 

Det är ditt eget samvete mest som spelar in..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ämnet ändå är uppe och som @Moose poängterade så har dessa fiskar i regel tarmparasiter/maskar. I regel behöver dessa vara skilda innan man introducerar dem till displaykaret oavsett för foderträdning / för att feta till sig innan det är konkurrens om maten vilket också kan ge tillfälle för medicinering och ökad chans till framgång. Vilken medicin skulle rekommenderas vid karantän av fisken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, webdiddy sa:

Nån som har provat kryddnejlika olja för avlivning? 

Sägs vara väldigt humant. Heter clove oil i staterna. 

Har ett svagt minne av att vi testat det tillsammans med vår veterinär. Men kan ha varit för att söva ner en fisk bara. 

Magnesiumklorid har testats för att söva och avliva åttaarmad bläckfisk. Finns en artikel av bl.a. Richard Ross om detta. Dom undersöker flera sätt för att hitta det mest "skonsamma". 

Annars har vi avlivat med MS222(bedövningsmedel för fisk). Allt sånt från vår veterinär och efter hans råd. 

 

Ett alternativ kan ju vara att söva först och sen klippa ryggen/huvudet. 

 

/ David 

Ändrat av David
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...