Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

hej

det ska inte vara så det kommer för mycket vatten från karet ser det ut som går vattnet direkt ner i sockan svårt att se hur du har det på filmen

mvh Frank

Postat

Det har tidigare sett ut som på den här videon
Tidigare har det lugnt och sakta runnit igenom sockorna och bara svämmat över när sockarna var smutsiga.

Postat

Om jag begränsar vattenflödet då börja det rinna ner i överinings-röret, det måste vara att jag har för mycket vatten i karet just nu då? min ATO fick lite ryck här om dagen när jag kom åt sensorn.

Postat
50 minutes ago, stigigemla said:

Stryp returpumpen inte kranen från överringen.

Japp. Gjorde det och det hjälpte. Men vill man inte ha så mycket sprutt på cirkulationspump som möjligt? Var tvungen att gå ner från 93% till ca 70% för att det skulle sluta rinna över. 

Postat

Tappa ur lite vatten från sumpen du verkar ha överfyllt den. Ta en bild så man ser nivåerna i sumpen. Som någon sa - det är i sumpen du ser om du har för mycket vatten i systemet. Om ATO:n fick spel så kan den överfyllt sumpen. Kolla det.

MVH Lasse

• Gilla 1
Postat

Jag vill ha det kopplat så att nästan allt vatten från överriningen går in i skummaren som lämnar sitt vatten i nästa fack. En aning vatten får rinna över kanten mellan facken så att man är säker på att skummaren har konstant vattennivå. Då får man maximal utsugning av det som samlas på vattenytan och skummaren jobbar optimalt. Jag ser ingen som helst fördel med att spola runt en massa vatten i systemet. Det är mycket energieffektivare att sätta i en streamer till om man vill ha mer cirkulation.

• Gilla 1
Postat
3 hours ago, Lasse said:

Tappa ur lite vatten från sumpen du verkar ha överfyllt den. Ta en bild så man ser nivåerna i sumpen. Som någon sa - det är i sumpen du ser om du har för mycket vatten i systemet. Om ATO:n fick spel så kan den överfyllt sumpen. Kolla det.

MVH Lasse

Japp, det är det jag gör för tillfället, tänkte eftersom ATO'n fick en flipp så har salthaten också gått ner lite så jag tänkte låta vattennivån gå ner lite via avdunstning.
Tanken är att då får jag bort vatten och samtidigt upp saliniteten, är det rätt tänkt?

Postat
58 minutes ago, stigigemla said:

Jag vill ha det kopplat så att nästan allt vatten från överriningen går in i skummaren som lämnar sitt vatten i nästa fack. En aning vatten får rinna över kanten mellan facken så att man är säker på att skummaren har konstant vattennivå. Då får man maximal utsugning av det som samlas på vattenytan och skummaren jobbar optimalt. Jag ser ingen som helst fördel med att spola runt en massa vatten i systemet. Det är mycket energieffektivare att sätta i en streamer till om man vill ha mer cirkulation.

Låter vettigt men min skummare har ingen möjlighet (vad jag vet) att lämna vatten i nått annat fack. Eller så har jag missförstått dig.

Postat

Jo det är bara att avvakta och hoppas att du inte får ett stopp på returpumpen - då lär det bli översvämning om detta är problemet.

MVH Lasse

Postat

Jag har markerat mitt returfack med nivå vart vattnet skall vara bär returpumpen är igång. 

Kan kanske vara en idé att göra om du har problem med en ATO som brukar flippa ut ibland  

Mvh

Kim

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...