Postat 29 juli 20187 år Tittar på olika varianter på belysning till mitt refugium, då undrar jag lite på effekt/strömförbrukning. Tittar på en lampa med effekt 150 watt (50 st led x 3 watt), strömförbrukning 40 watt. Förstår inte riktigt hur 50 st 3 Watts led bara drar 40 watt.
Postat 29 juli 20187 år 2 hours ago, DSB said: Tittar på olika varianter på belysning till mitt refugium, då undrar jag lite på effekt/strömförbrukning. Tittar på en lampa med effekt 150 watt (50 st led x 3 watt), strömförbrukning 40 watt. Förstår inte riktigt hur 50 st 3 Watts led bara drar 40 watt. Jag har läst nånstans att Cree-dioder ibland inte drivs på maxeffekt för att få ett bättre (bredare?) ljusspektrum, men då har det inte rört sig om så stor sänkning av effekten. I detta fall så tror jag att det handlar om falsk marknadsföring eller att nån bara försöker blåsa kunderna.
Postat 29 juli 20187 år Spektrumet förändras ytterst minimalt vid olika strömstyrkor i Led men verkningsgraden är högre ju lägre ström dioderna drivs på. I de belysningarna jag bygger drivs dioderna på 240 mA men de tål 700 mA.
Postat 30 juli 20187 år Författare Här är länken till lampan http://www.ice-shop.se/lumeri-ufo150.html Nu funderar jag på denna, https://www.aquariatech.eu/webshop/blau-lumina-mini-fresh-40cm den passar så bra med fästen osv. Så den är kanske ett bättre alternativ. Ändrat 30 juli 20187 år av DSB
Postat 1 augusti 20187 år Det där är en ofantlig märklig specifikation. Antingen ger de bara dioderna mindre än 30% kräm, eller så är det fläkten som drar 40W. Fläkten låter för övrigt troligtvis som en mindre dammsugare, jag har en snarlik
Postat 2 augusti 20187 år Författare 16 timmar sedan, danne031 sa: Det där är en ofantlig märklig specifikation. Antingen ger de bara dioderna mindre än 30% kräm, eller så är det fläkten som drar 40W. Fläkten låter för övrigt troligtvis som en mindre dammsugare, jag har en snarlik Okej, tack för svaret. Ändrat 2 augusti 20187 år av DSB
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.