Gå till innehåll

Frågor om renhållningsdjur.


H8RED

Rekommenderade inlägg

Tjong , då var man igång!:smiley17:

Skrotade mina planer på 112 liters då jag såg att siliconet började bli lite dåligt (odlar syrsor åt min skäggagam där istället.) och köpte ett litet nano från Aquatic Nature istället.

Så till frågan. Vilket djur är bra på att städa på ls resp sand? (när allt fått köra in sig ett tag dvs).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera andra eremiter som inte blir så stora som den blåbenta. Jag har 3 mindre sorter men fråga mig inte vad de heter. Sandfiltrerande sjögurkor är bra trots att många vill skämma upp att de är giftiga. Den bruna med vita fläcker blir inte så stor. Om du köper några kg levande sand så får du många nyttiga kryp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för era eminenta svar!:ler:

Då undrar jag

1: hur mycket dessa typer av djur belastar karet i förhållande mot fisk.

2: hur pass känsliga är de?

2: hur pass snart kan jag sätta i dessa? (tänker att med en svag belastning så här pass tidigt kanske man får lite mera "tryck" i starten av kvävecykeln).

När jag startade upp karet för några dagar sedan tillsatte jag en "droppe" av en produkt som heter reef evolution biodegrader från aquarium systems som innehåller dessa bakterier som sköter nedbrytning av amonium, nitrit, och nitrat enl tillverkaren.

Har hört att denna ska vara bra och det verkar så för jag har mycket bra värden i tanken. Är det någon som testat detta så är jag intresserad av era erfarenheter.

Tacksam för all hjälp och åsikter, kommentarer mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att denna ska vara bra och det verkar så för jag har mycket bra värden i tanken. Är det någon som testat detta så är jag intresserad av era erfarenheter.

---

Kanske inte så konstigt om du ahr bra vattenvärlden, du har ju inget i karet (eller?) Det finns ju liksom ingen biomassa som kan köra runt cykeln...

Men det är säkert bra, och akvarium systems tjänar ju pengar ;) Släng i en bit LS så kanske det händer lite med dina vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får hålla koll på dina värden och se när de drar iväg. Du kommer (bör få) tre toppar med amoniak, nitrit och nitrat i nämnd ordning. Rent generellt (om jag fattat det rätt) så påverkar lägre djur akvariet mindre. De äter ju upp andra djurs skit oxh liknande. Vilka värden de är känsliga mot varierar från art till art och även vilka värden de är känsliga för.

Jag skulle nog vänta ett par veckor med att sätta in dem, eller till värdena har stabiliserats. Det kan ju vara så att ditt mirakelmedel påskyndar processen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Endast dåliga saker sker fort i ett saltvattensakvarium.

Om du inte har gjort det redan, dra igång en tråd om just ditt akvarium med bilder och berätta vad du har och hur du tänker så man kan följa hur det går.

Kör så det ryker, men kör långsamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...