Kimozabe Postat 16 augusti 2018 Postat 16 augusti 2018 (ändrat) Läste lite om proberna och nån (tror han är representant för ghl) skrev i ett forum om att prober håller ca 1 år kanske 2 beroende på tex hur ofta dom rengörs. Läste även någonstans om kalibreringsintervaller, tror det var 2-4 veckor. Måste proberna kalibreras så ofta som varannan vecka? Och ännu mer förvånande för mig är att proberna ”håller” i 1 år....bästa fall 2. Om detta stämmer så är jag nog ytterst tveksam till att byta ut alla prober årligen till kostnaden det innebär ( är väl i runda slängar 5000kr). Edit: Vad är det för vätska man ska rengöra med? Mvh Kim Ändrat 16 augusti 2018 av Kimozabe Citera
nike83 Postat 16 augusti 2018 Postat 16 augusti 2018 det är väl kanske det bästa, framförallt om man säljer prober och referensvätskor... det är väl lite som med mycket annat, bäst före... @Lasse vad säger du? du har en massa erfarenhet gällande pH-prober i vilket fall! Citera
Kimozabe Postat 16 augusti 2018 Författare Postat 16 augusti 2018 30 minuter sedan, nike83 sa: det är väl kanske det bästa, framförallt om man säljer prober och referensvätskor... det är väl lite som med mycket annat, bäst före... @Lasse vad säger du? du har en massa erfarenhet gällande pH-prober i vilket fall! Joo....kan ju mycket väl vara säljarsnack. Men min handhållna phmätare säger till när det är dags att kalibrera vilket nog är runt 20-30 mätningar.... Mvh Kim Citera
Lasse Postat 16 augusti 2018 Postat 16 augusti 2018 GHL:s prober är av ovanligt bra kvalitet - min erfarenhet är att de håller längre. Min saltprob har gått i 1,5 år utan problem. En pH probe bytte jag efter 3 år. En redox efter 3 år och en efter 1 år. Den som byttes efter ett år var helt nedsänkt vilket dom inte rekommenderar. Jag har kört deras pH prober i riktigt skitiga miljöer för mer än tre år. Om du skall ha för normal övervakning - kalibrering en gång i månaden eller varannan. MVH Lasse 1 Citera
Kimozabe Postat 16 augusti 2018 Författare Postat 16 augusti 2018 (ändrat) 33 minuter sedan, Lasse sa: GHL:s prober är av ovanligt bra kvalitet - min erfarenhet är att de håller längre. Min saltprob har gått i 1,5 år utan problem. En pH probe bytte jag efter 3 år. En redox efter 3 år och en efter 1 år. Den som byttes efter ett år var helt nedsänkt vilket dom inte rekommenderar. Jag har kört deras pH prober i riktigt skitiga miljöer för mer än tre år. Om du skall ha för normal övervakning - kalibrering en gång i månaden eller varannan. MVH Lasse Tack för svaret Lasse. och hur är det med rengöring? Alltså vad är det för vätska eller bara skölja av i osmosvatten och kalibrera om? mvh kim Ändrat 16 augusti 2018 av Kimozabe Citera
Lasse Postat 16 augusti 2018 Postat 16 augusti 2018 Jag har en mjuk tandborste som jag använder då och då. Bara vanligt akvarievatten eller inför kalibrering RO vatten. Vid normal användning i våra vatten behövs ofta inte rengöringsvätskan. Borsta av den då och då bara. MVH Lasse Citera
Kimozabe Postat 16 augusti 2018 Författare Postat 16 augusti 2018 18 minuter sedan, Lasse sa: Jag har en mjuk tandborste som jag använder då och då. Bara vanligt akvarievatten eller inför kalibrering RO vatten. Vid normal användning i våra vatten behövs ofta inte rengöringsvätskan. Borsta av den då och då bara. MVH Lasse Tack för svaret Lasse. Då kör jag på det. Mvh Kim Citera
wrang Postat 4 november 2019 Postat 4 november 2019 Vart får man tag på kalibrerings vätska för redox 230mV samt nollställnings pluggen..Hadde bara 650mV på jobbet å GHL går upp till 400 som MaxSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Tony Ryd Postat 29 december 2019 Postat 29 december 2019 Behöver man kalibrerar en ny GHL oxygen probe, kan inte hitta förfarandet i deras manualer. Ligger lite lågt på strax under 4mg/lSkickat från min iPad med Tapatalk Citera
Lasse Postat 29 december 2019 Postat 29 december 2019 Titta på sida 55 i detta dokument dokument 1 om du har P4 och dokument 2 om du har P3 - sid 10 i för p3 MVH Lasse ProfiLux-4-Programming-Guide-V7.02.pdf ProfiLux-3-3.1-Programming-Guide-V6.15 (1).pdf Citera
Tony Ryd Postat 29 december 2019 Postat 29 december 2019 Tack för ett snabbt svar, önskar god fortsättning Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.