Gå till innehåll

Daniel N´s - Nystart av 640liter kar


Daniel N

Rekommenderade inlägg

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjenare Daniel,

Har du lite nya bilder att visa?! Har du lagt dit någon sand ännu. Hur går det med Streamarna, kommit ner i karet ännu?

Jag går i väntans tider ännu. Man kan säga på västfronten intet nytt.

Det kommer bilder när pumpar och sand kommit i.

Nu ser det nästan ut som det gjorde för ett par månader sedan. Då jag använde LS som stått mörkt en längre tid har jag inte den mängd kalkalger som man kanske hade önskat efter denna tid som gått. Men det kommer väll snart.

Har för tillfället fyra fiskar som har mycket simyta.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Så här ser det ut nu.

Håller på att försöka få rätt på vattenvärdena.

Blir inte klok på mitt magnesium som var nere på 900 innan jag gjorde ett massivt vattenbyte. Är nu uppe på 1170. Någon som vet hur det kunnat sjunka så ?

post-2302-14468914209335_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Herregud....Du har byggt mitt drömkar...Det är inte tekniken,storleken, toaletten (även om den iden är jävligt grym) utan det är bara så jävla snyggt...utformningen av landskapet är så vacker. Mållös...

Håller med de övriga, får se lite nya bilder!

Märkligt att en sådan här tråd kan dö...

Mvh THomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud....Du har byggt mitt drömkar...Det är inte tekniken,storleken, toaletten (även om den iden är jävligt grym) utan det är bara så jävla snyggt...utformningen av landskapet är så vacker. Mållös...

Håller med de övriga, får se lite nya bilder!

Märkligt att en sådan här tråd kan dö...

Mvh THomas

Nja.. dött har den väll inte riktigt gjort men jag är inte så bra på att skriva om allt som händer i karet. Trevligt att du tycker om karet Thomas.

Lägger upp lite bilder på hur det ser ut i dag.

Få koraller sitter fast på permanenta inredningen då jag väntar på att akvariumet ska bli stabilt. Räknar med minst ett år från starten. Vi får se när fraggarna får komma på sin rätta plats.

Mvh Daniel

post-2302-14468914708812_thumb.jpg

post-2302-14468914708967_thumb.jpg

post-2302-1446891470913_thumb.jpg

post-2302-14468914709277_thumb.jpg

post-2302-14468914709424_thumb.jpg

post-2302-14468914709567_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några nyare bilder eller något du skulle velat göra om i eller utanför karet nu så här efteråt. Skall ju bygga ett liknande kar....

Man vill alltid ha större akvarium :-) Men rent driftekonomiskt är denna storlek lagom för mej. Vad jag hade velat förändra är möjligheten att sköta det från framsidan oxå. Så när som omöjligt för mej då väggen är så tjock men du kanske kan göra det. Har svårt att se hur man ska göra för att få det snygt. Jag ville få mitt att se ut som en tavla på väggen.

Jag har övervägt att låta (nästa) akvarium sticka ut i rummet ca 300mm och ha täckglas över den delen. Det behövs ju sällan starkt ljus över framrutan där inga koraller växer. Men som sagt detta ligger för min del flera år framåt när nuvarande akvarium har gjort sitt.

Annars hade jag nog inte ändrat på så mycket.

Mvh Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag uppgraderat med 2 st dubbla T5 amaturer a 54 watt.

Nu är frågan vilka lysrör jag ska köpa.

Har tänkt köra lysrören i amturen dvs blåljusen 2x54 watt + amaturerna dvs 4x54 watt under en del av dagen och sedan gå på med de 2x250 watt metallhalogen under en kortare period för att sedan återgå till enbart lysrör.

Förslag på lysrör och tidsintervaller för detta önskas.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag hade velat förändra är möjligheten att sköta det från framsidan oxå. Så när som omöjligt för mej då väggen är så tjock men du kanske kan göra det. Har svårt att se hur man ska göra för att få det snygt. Jag ville få mitt att se ut som en tavla på väggen.

Jag har övervägt att låta (nästa) akvarium sticka ut i rummet ca 300mm och ha täckglas över den delen. Det behövs ju sällan starkt ljus över framrutan där inga koraller växer.

Helt vad jag tycker oxså akvariet skall vara som en tavla.

Hur är det med ljudet ut i rummet från akvariet. Du har väll ditt vardagsrum precis vid akvariet

Förslag på lysrör och tidsintervaller för detta önskas.

Köp 1st "rött" lysrör och 3st Vita från KorallenZucht

1st Fidji purple

3st Coral Light

Är grymt nöjd med detta ljuset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt vad jag tycker oxså akvariet skall vara som en tavla.

Hur är det med ljudet ut i rummet från akvariet. Du har väll ditt vardagsrum precis vid akvariet

Jag hade kunnat göra det ännu tystare om jag hade satt skummare osv i sumpen och inte gjort bänken under sumpen så jäkla perfekt (ljudet går genom bänken in i väggen) Skulle varit lite glapp.

Annars är det mest tunze pumparna som låter.

Köp 1st "rött" lysrör och 3st Vita från KorallenZucht

1st Fidji purple

3st Coral Light

Är grymt nöjd med detta ljuset

Ska jag låta dom andra två blå 22 000 kelvin lyrören vara och inte byta ut dom då?

Har tänkt att först tända två lysrör sedan två till och sedan två till dvs köra med 6 lysrör under större delen av dagen och sedan göra kortare belysningstid med de två 250 wattarna. Kanske tre timmar. Men som du förstår har jag inte bestämt mig än.

Mvh Daniel.

Ps Wrang jag skrev svaret på din fråga i citatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey så du menar att du inte skulle satt in bänken i huset utan ha haft en separat ställning till karet.

Då vet jag lite mer.

Ha kvar dessa blåa och köp nya till de övriga armaturerna.

Smaken är olika men jag är grymt nöjd med mitt ljus idag. Skall ev sätta in ett blått i oxså. kör själv med lysrör från KZ.

Kör med alla 8 T5 under dagen å toppa med Mh då du är hemma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey så du menar att du inte skulle satt in bänken i huset utan ha haft en separat ställning till karet.

Då vet jag lite mer.

Ha kvar dessa blåa och köp nya till de övriga armaturerna.

Smaken är olika men jag är grymt nöjd med mitt ljus idag. Skall ev sätta in ett blått i oxså. kör själv med lysrör från KZ.

Kör med alla 8 T5 under dagen å toppa med Mh då du är hemma

Jag var oklar i min förklaring.

Akvariumets bänk är inbyggd i väggarna och är en del av huset.

Sumpens bänk är fristående men ligger mot väggarna då den blev för exakt gjord. Skulle haft lite ställmått. Sumpen har en bänk då det är fall till brunnen.

På bänken till supen står skummare, kalkreaktor, fosfatreaktor och returpump deras vibrationer fortplantar sig in i väggen och ger resonans ljud. Detta kunde jag varit utan men det stör inte mycket.

Angående mängden T5 har jag två fristående ramper a´2x54 watt och två lysrör a´54 watt i min AM sunlight NG dvs sammanlagt 6st 54 watts T5 och 2x250watts metalhalogen. Detta är vad jag har att laborera med.

Förslag på tider av de olika ljusen och kombinationer av ljus är välkomna.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • 1 månad senare...
Gammal tråd. Men måste bara säga att de var ett ruskigt snyggt kar. Fönstret från toan var ju läckert:)

Har du några nya bilder kanske? *nyfiken*

Japp hur går det?

undrar jag med då detta karet var en förbild för mitt bygge och akvarium i vägg!!

Jag har väll inte varit den mest aktiva på guiden när det gäller att skriva men jag följer med vad som sker nästan dagligen.

För dom som är nyfikna kommer här ett par bilder.

post-2302-14468915933408_thumb.jpg

post-2302-1446891593357_thumb.jpg

post-2302-14468915933696_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du haft din regal länge? Är den frisk på maten?

Alla mina fiskar är glada i mat, vissa mer än andra :-)

wow detta kar var verkligen fint... var det du som ringde mig idag angånde ljusrampen??? Skulle verkligen vilja se detta kar live ngn ggn!!!

Nej det måste vara någon annan, jag är nöjd med min.

förresten var har du köpt revkeramiken? tar det ett år att laka ur den??

Köpte den från Tyskland. Det tar nog lite olika beroende på storlek av kar och vattenbyte osv. Min uppfattning är att två exakt lika uppsatta kar kan bete sig på vitt skilda sätt. Har nästan bevis för det :-)

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...