Ogso06 Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Jag startade ett saltvattens akvarium för ungefär 1,3 år sedan jag visste inte vad saltvattens guiden var. Men ända sen jag hörde om det ville jag göra någon sorts artikel eller nått sånt, men jag har inte nått särskilt problem men om något händer kommer jag skriva om det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Hej och välkommen. Gör en byggtråd om ditt akvarie där du beskriver det lite mer ingående och delar med dig av dina framgångar och motgångar MVH Lasse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 det kan jag göra tack! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleModéerGlatz Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 halo 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 Dessa är de äldsta bilderna på tanken jag kunde hitta jag hade nog väntat i 3 månader så jag skulle precis åka till zoogiganten och köpa mina clowner. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted September 8, 2018 Author Share Posted September 8, 2018 (edited) detta var mitt första problem ungefär 5 månader från jag köpte akvariet. Jag hade super mycket cyanobakterier och mina koraller mådde inte alls bra för att phosphaten och nitraten var för höga och allt gick bara dåligt :-( men jag bytte vatten 3 gånger i veckan , tog en ny tandborste som jag hade tvättat och skrubbade bort alla alger och ändrade hållet på min pump sen dess finns knappt längre. Edited September 8, 2018 by Ogso06 Skrev fel 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted September 8, 2018 Author Share Posted September 8, 2018 det såg verkligen ruggigt ut! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted September 9, 2018 Author Share Posted September 9, 2018 (edited) vet någon vad detta är jag märkte den idag när jag matade är det typ någon pest discosoma eller rodactis kanske? isåfall ska jag ta bort den? Edited September 9, 2018 by Ogso06 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
addo Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 Lite svårt att se, men det ser mycket ut som en discosoma. Du kan alltid flytta den till en separat sten om du vill ha kvar den. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted September 12, 2018 Author Share Posted September 12, 2018 15 timmar sedan, addo sa: Lite svårt att se, men det ser mycket ut som en discosoma. Du kan alltid flytta den till en separat sten om du vill ha kvar den. mmm tack ska testa det men den har inte växt något så jag vet inte om det kan vara en död version av mina discosomas som bara har landat där. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
addo Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 Är den död så smälter den till slem, så jag tror absolut den lever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigigemla Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 Det kommer att ta ett tag innan den börjar växa. Först skall den få färg och symbiosalger. Det kan ta flera månader. Sedan kommer tillväxten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted September 12, 2018 Author Share Posted September 12, 2018 tack vad bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted September 23, 2018 Author Share Posted September 23, 2018 allt går bra i tanken inga fiskar eller koraller har dött och allt mår bra, men jag har en fråga om en krabba jag har ingen bild på krabban men den tittar ut ibland från hålen i stenarna.den är svart och vit, fluffig och ganska liten vad kan det vara för en och är den farlig isåfall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 jag har sett krabban nu och försökt fånga den med en håv jag har även gjort en fälla av en glas burk och räkor i men blennyn åt räkorna över natten. Krabban har också börjat mumsa på mitt kenya träd jag vet inte vad jag ska göra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted January 29, 2019 Author Share Posted January 29, 2019 min eremit kräfta dog för några dagar sen så jag har köpt en ny och 3 mer chromisar,de verkar trivas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigigemla Posted January 30, 2019 Share Posted January 30, 2019 Vad har hänt med den förmodade dicosoma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ogso06 Posted February 26, 2019 Author Share Posted February 26, 2019 (edited) den försvann spårlöst och jag har inte sett den sen dess dessutom så splittrades min anemon i två bitar de nya bitarna har satt sig så de syns så det är bra Edited February 26, 2019 by Ogso06 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts