Gå till innehåll

Ar I Asien Just Nu!


Tobias

Rekommenderade inlägg

Hej, har lite kort om tid, sitter just nu pa pankor i malaysia och skriver. Ville bara lagga in ett inlagg till er alla darhemma i sverige! Jag har just nu rest runt i thailand och singapor samt malaysia under 1&1halv manad! Jag NJUTER! testade dyka forsta gangen pa on koh tao i thailand och ar helt fast!! Var ju dessutom inne i hobbyn redan sedan tidigare som endel har kanske kanner igen..men nu bor jag alltsa har nere ett tag till och har haft ja....ungefar som den dar stora saltvattensloggon dar uppe....VARJE DAG!(bortsett fran resdagarna da=)

jattesvart att jamfora de olika reven men allt ar bra, gillade krabi, phi phi och koh tao mest an sa lange....for att just nu ar vattnet kring malaysia mestadels grummligt...tyvarr! Men, men hoppas ni haller igang akvarierna hemma i sverige sa man kan sammla ihop nagra rester till ett eget vid hemkomst. Justja! var till waterworld i singapor oxa vilket var ganska shysst! Allt i saltvatten...ja forutom en liten sektion for amazonas och malawi-ciklider. Fint stalle, vart att titta forbi om ni har vagarna forbi singapor.

Just nu star allt jag ager innom "burkvarlden" tomt och stilla hemma pga att jag reser....men jag gissar att efter detta sa kommer jag sta och slita haret av mig hemme i Sverige igen.

allt gott! Jag ska passa pa att njuta sista tiden har sen ar man pa noll igen=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att fler provar på och dyka och upptäcker en förtrollad värld som man kan vara i hur länge som helst! Bortsett från att man faktiskt inte KAN det... Men ändå.

Åker själv till Kuala Lumpur och sedan vidare till Maldiverna i början på april, kommer lägga upp lite bilder sen för de som är intresserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska också testa att dyka till sommaren när vi sak till mallorca kasnke inte samma upplevelse som i thailand ..men ska ändå bli skit kul nån som gjort det i spanien?? vd finns det för fisk??

Det är tyvärr ganska tråkig miljö i medelhavet. Jag har framförallt dykt på Korsika och Sardinien. En och annan bläckfisk annars . Vattnet är klart men faunan är begränsad det är rätt hårt ansatt av miljöförstöring. Detta gäller dock inte på alla platser. Du kan kolla

http://www.aquaticadives.com/gallery.htm så ser du exempel vad som möjligtvis kan ses.

Jag tycker vår Svenska västkust är bättre.

Grottdykning på Sardinien går dock inte av för hackor men det var inte det du frågade efter....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt Capote men det beror inte på miljöförstöring i så hög grad som många tror utan på att medelhavet är en marin öken =avsaknad av plankton. Medelhavet är unikt genom sin reningsförmåga som beror på ett konvektorfenomen som inte finns någon annan stans vad jag vet. Vatten är som tyngst vid +4 grader har vi fått lära i skolan. Detta gör att vi t.ex. får stora områden i östersjön med döda bottnar då ingen syretillförsel ske. Men skolans sanning är inte sann! Vatten med en salthalt av 39-40 promille är tyngre och sjunker mot botten.(i Aegeiska havet ofta 42prom undersommaren) Den kraftiga solbelysningen och avdustningen gör att ytvattnet är tyngre (och syrerikt) och sjunker mot botten. Vi får altså en ständig syresättning (och nedbrytning) i bottnarna. Detta trots att medeldjupet ligger på c:a 2000 m. Några döda bottnar finns inte utom möjligen längst upp i Adriatiska havet.

Tänk hur det skulle se ut om detta inte gällde 400milj människor har stäppt ut allt i tusentals år.

Alla s.k. uppvällningområden i världen är fiskrikare än andra. Näring förs upp från oseanernas djup. Ett sådant område är Skottland, Irland, västkusten och Norges kust. Andra sådana områden är utanför Chile, sydspetsen av afrika, sydön på Nyazeeland, Montery bay i Kalifornien samt Canadas stillahavskust. Det finns säkert fler de i Asien vet jag inte så mycket om. Varma uppvällningsområden kännetecknas av mycket stor artrikedom, kalla av få arter men många individer. Nu mera få individer även på västkusten då vi ätit upp all torsk. Jag har sett den mycket snabba förstöringen av västkusten och känner inte igen mig alls. Massor av arter har försvunnit de senaste 10 åren och det är ett stort problem för mig då jag behöver ha in nya individer till det stora offentliga kallvatten kar som jag är ansvarig för. Lysekil som vi fick många djur från tidigare är helt dött. Botten faunan i Skäldeviken existerar inte längre dog av algblomning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt Capote men det beror inte på miljöförstöring i så hög grad som många tror utan på att medelhavet är en marin öken =avsaknad av plankton. Medelhavet är unikt genom sin reningsförmåga som beror på ett konvektorfenomen som inte finns någon annan stans vad jag vet. Vatten är som tyngst vid +4 grader har vi fått lära i skolan. Detta gör att vi t.ex. får stora områden i östersjön med döda bottnar då ingen syretillförsel ske. Men skolans sanning är inte sann! Vatten med en salthalt av 39-40 promille är tyngre och sjunker mot botten.(i Aegeiska havet ofta 42prom undersommaren) Den kraftiga solbelysningen och avdustningen gör att ytvattnet är tyngre (och syrerikt) och sjunker mot botten. Vi får altså en ständig syresättning (och nedbrytning) i bottnarna. Detta trots att medeldjupet ligger på c:a 2000 m. Några döda bottnar finns inte utom möjligen längst upp i Adriatiska havet.

Tänk hur det skulle se ut om detta inte gällde 400milj människor har stäppt ut allt i tusentals år.

Alla s.k. uppvällningområden i världen är fiskrikare än andra. Näring förs upp från oseanernas djup. Ett sådant område är Skottland, Irland, västkusten och Norges kust. Andra sådana områden är utanför Chile, sydspetsen av afrika, sydön på Nyazeeland, Montery bay i Kalifornien samt Canadas stillahavskust. Det finns säkert fler de i Asien vet jag inte så mycket om. Varma uppvällningsområden kännetecknas av mycket stor artrikedom, kalla av få arter men många individer. Nu mera få individer även på västkusten då vi ätit upp all torsk. Jag har sett den mycket snabba förstöringen av västkusten och känner inte igen mig alls. Massor av arter har försvunnit de senaste 10 åren och det är ett stort problem för mig då jag behöver ha in nya individer till det stora offentliga kallvatten kar som jag är ansvarig för. Lysekil som vi fick många djur från tidigare är helt dött. Botten faunan i Skäldeviken existerar inte längre dog av algblomning.

Man lär sig något nytt varje dag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...