Gå till innehåll

Closed loop med spray bar


saf99

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att planera cirkulationen i mitt nya projekt, ett kar med måtten 120 x 80 x 70 cm.

Jag tänker köra "bare bottom" och ska även försöka att få upp ls från botten med hjälp av Bergo golv (ihåligt plastgolv).

Cirkulationen tänker jag lösa med en "Closed loop" som drivs av en extern pump som ger mellan 12 000 och 18 000 l/h.

För att få bort skiten från botten funderar jag på någon typ av "spray bar" byggd av 4 cm PVC-rör längs bakrutan. Det är här det dyker upp frågor:

1. Hur mycket flöde behövs till spraybaren?

2. Hur ska jag konstruera den? Som ett upp och ner vänt T eller som ett L.

3. Hur tätt och vilken storlek ska jag borra hålen och ska hålen ha samma storlek?

Tacksam för info och kommentarer.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej kul med ett nytt projekt!

Snygga mått på karet måste jag säga.

Flödet i spraybaren måste vara ganska högt för att blåsa rent ordentligt. Skall du göra ett upp å ner vänt T så sätt kulventiler på varje sida i T-korset för att kunna ställa jämt flöde och plugga ändarna. Fördelen med T lösningen blir att du kan få ett jämnare flöde över spraybaren. Borra stora hål så att de inte sätter igen sig. Samma storlek går bra och hur tätt spelar inte så stor roll så länge du sätter kulventiler(du kan ju då ställa vart vattnet ska gå).

Lycka till Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bergo golv, är det det golvet som honeycomb mönster? (åttakantigt rutnät). Jag tror att ett sådant golv kan bli en skitsamlare.

Jag tror att det skulle räcka ganska bra om man la en glasskiva i botten på karet som lutar frammåt 5 grader eller något sådant. Jag har ett malavikar med sluttande botten som gör att allt grus hamnar framme vid frontrutan efter ca en vecka.

En lutande glasskiva kombinerad med en spraybar kanske kan vara något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller också på med ett nytt projekt där jag kommer använda "spraybar" i botten.

Jag lutar för tillfällen med att köra med en L design med långa slitsar iställer för hål.

När det gäller flöde tänker jag "bara" använda en 6000 liters pump,

men detta kommer inte att vara min primära cirkulation i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...