Gå till innehåll

Förstärkning av hållare till Tunze Turbelle Nanostream


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag har kört mina Tunze 6055 nanostreampumpar på pulsintervall i 4-5 år, vilket kanske belastat hållarna extra mycket. Nu la jag märkte till att den ena hållaren börjat glappa och riskerade att lossna närsomhelst. Det är den platta brickan på magneten (som silikonbufferterna är fästa vid) som började lösgöra sig från själva magneten.

 

Jag har nu provat att förstärka konstruktionen med en bit buntband. Buntbandet går genom de två runda hålen på magneten och runt brickan (mellan silikonbuffertarna), och hålls på plats med ett buntbandslås i varje ände "inuti" magnetens hölje. Låsen är lagom stora så att de inte kan gå igenom hålen. Får se hur länge detta håller nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror några av mina gamla pumpar med börjat gå sönder i de fästena. Rätt var det är så flyger pumpen loss. Jag har med satt buntband genom hålen. Magneten sitter inte helt plant mot glaset men annars fungerar det bra. Det är en ful men hållbar lösning. Vill man lösa det rätt får man köpa en ny platta. Eller ett nytt fäste om man har modellen utan silikondämparna.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minutes ago, mikoto said:

Rätt var det är så flyger pumpen loss.

Ja det vill man ju inte vara med om. :-o

 

8 minutes ago, mikoto said:

Jag har med satt buntband genom hålen. Magneten sitter inte helt plant mot glaset men annars fungerar det bra. Det är en ful men hållbar lösning.

Låter du buntbandet gå runt i en sluten slinga (även mellan magneten och glaset)? Mitt löper som ett "C", enbart runt plattan. Inuti magneten hålls ändarna av buntbandet fast av buntbandslåsen, ett i varje ände (det ena låset klippte jag loss från ett annat buntband). Frågan är bara hur länge buntbandslåsen kommer att hålla, men även ett löst buntband kanske hjälper till att hålla fast pumpen åtminstone lite grann.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har slutit bandet hela vägen runt. Så det håller ju tills buntbandet går av :-) Jag har den äldre modellen av magneter som var starkare än en del av de nya, så det finns magnetstyrka så det sitter hårt även om buntbandet skapar en spalt mellan magneten och glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...