peppe67 Postat 18 oktober 2018 Postat 18 oktober 2018 Denna finns i vårt akvarium och jag undrar vad det är? Enligt min fru så har den flyttat på sig. MVH Peter Citera
Christian J Postat 18 oktober 2018 Postat 18 oktober 2018 Ser ut som en svamp, vissa kan flytta på sig. De blåa polyperna kan eventuellt bli problem om de förökar sig, jmf https://reefbuilders.com/2018/02/06/stop-adding-blue-polyps-to-your-reef-tank/ Citera
peppe67 Postat 19 oktober 2018 Författare Postat 19 oktober 2018 Ok, jag misstänkte det, så då behöver jag inte vara orolig för den. Men den blåa(som jag tycker är så vacker) bör jag nog fundera på att ta bort. För om jag förstår artikeln rätt så räcker det inte att den är på en egen liten ö separerad från resten av stenarna via sanden Ser ut som en svamp, vissa kan flytta på sig. De blåa polyperna kan eventuellt bli problem om de förökar sig, jmf https://reefbuilders.com/2018/02/06/stop-adding-blue-polyps-to-your-reef-tank/Skickat från min SM-G955F via Tapatalk Citera
turboadde Postat 19 oktober 2018 Postat 19 oktober 2018 Jag har den blåa i mitt akvarium fast inte så vacker blå utan mer brun. Men den växer som ogräs i akvariet och ploppar upp lite här och var sen i stenen. Nästan omöjlig att utrota om man en gång haft många. Lite som xenia. Fin och vacker men kan bli en pest om man inte vill ha längre. Citera
Christian J Postat 19 oktober 2018 Postat 19 oktober 2018 Iofs kanske man inte behöver utrota dem helt, bara det går att hålla växten under kontroll utan alltför mycket arbete. Även populära arter som Acropora kan ju behöva ansas om de växer mycket... Citera
peppe67 Postat 19 oktober 2018 Författare Postat 19 oktober 2018 Tack för input. Då tror jag att den får vara kvar på den lilla stenen mitt i sanden och håller koll på den. Då tar jag bort den från övriga ställen.MvhPeterSkickat från min SM-G955F via Tapatalk Citera
danne031 Postat 19 oktober 2018 Postat 19 oktober 2018 De sprider sig fritt helt garanterat oavsett om du isolerar stenen tyvärr. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.