Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Och här kommer en fråga gällande ozon :) 

Tror kanske jag är med på hur det fungerar. 

Är det så att det inte går att justera utan man väljer storlek eller på-tid för att inte överdosera?

Mvh

Kim

Postat
10 hours ago, Lasse said:

Vet inte vart uppgiften om att ozon inte skall fungera ute i akvariet kommer ifrån för det gör det - det är inte bara vattnet i skummaren som behandlas utan all den O3 som trycks ut i karet tar död på de frisimmande stadierna.

Jag antydde något sådant. Det är klart ozon fungerar ute i karet också, men kommer det inte skada övriga djur i den koncentration som krävs för att döda parasiterna? Fördelen med skummare är att man kan ha en högre koncentration inuti skummaren som förhoppningsvis sjunker innan skummarvattnet återvänder ut i karet (eventuellt med aktivt kol mellan).

 

5 hours ago, Kimozabe said:

Jag har faktiskt tänkt köra TTM, men att köra en hink per fisk och byte varje dag :) så många pumpar och doppvärmare har jag inte :D 

Eventuellt skulle du kunna behandla den för tillfället svårast angripna fisken som en slags akut hjälp.

 

5 hours ago, Kimozabe said:

Pumparna måste ju torka ut helt mellan varje byte.

Man kan kanske även lägga dem i något parasitdödande medel. Alternativt köra en slarvig TTM, där syftet inte är att utrota Cryptocaryon utan bara hålla nere mängden parasiter tills fiskarna utvecklar bättre immunitet, och då gör det kanske inget om något enstaka parasit slinker med. Å andra sidan kommer hela proceduren att stressa fiskarna, och det är kanske inte så bra för immunförsvaret heller.

 

5 hours ago, Kimozabe said:

Det jag är mest orolig för med ozon är att skummaren ska ta skada. Kör man på låg dos kan väl inget hända med ozon? Fast klart då kanske det blir ineffektivt mot ev. parasiter.

Det är nog inget problem en kortare tid, vad jag förstår är det när man använder ozon kontinuerligt som skummaren påverkas.

 

5 hours ago, Kimozabe said:

*Räcker 2 månader fisklöst för att parasiterna ska svälta?

Det är det ingen som vet exakt, http://edis.ifas.ufl.edu/fa164 skriver

 

"An average life cycle appears to be 1 to 2 weeks; however, life cycle durations may range from 6 days to 11 weeks..."

 

I kallt vatten kan det dröja ännu längre, men det kanske är irrelevant:

 

"A more recent study demonstrated that two life stages of one strain of Cryptocaryon (trophonts, i.e., the feeding stage during which the parasite can be found on the fish, and tomonts) survived dormant for 4–5 months at 12°C (53.6°F)"

 

3 hours ago, Kimozabe said:

Och här kommer en fråga gällande ozon :) 

Tror kanske jag är med på hur det fungerar. 

Är det så att det inte går att justera utan man väljer storlek eller på-tid för att inte överdosera?

De jag har sett har ett reglage. Vissa behöver dessutom en luftpump (beroende på skummarens konstruktion?), så man kan justera luftmängden också. Jag tror man behöver en redoxmätare för att uppskatta halten i vattnet, och för att upptäcka farliga koncentrationer i luften får man förlita sig på luktsinnet. Väteperoxid är nog säkrare för både människor och djur.

 

 

  • Gilla 1
Postat

Du kan styra din ozontillsats med hjälp av profiluxen och redoxelektroden. Du bör dock kalibrera den för om du har över 400 mV nu så visar den nog fel. Efter kalibrering tar det någon dag innan den justerat sig. Om du har en aktiv parasitinfektion på gång så bör man nog gå upp i dos - fram till du känner lukt från skummaren. När du gör det - lägger du på en strumpa med aktivt kol över hålen i skummarhatten - det tar skadligt ozon ut till dig och familjen. Det är nystartat nu så du har väl inte så många koraller men tar du för mycket så skadar det annat också. Det verkar som de frisimmande parasiterna är känsligare för aktiva oxidanter än andra invånare i karet. Tanken är att ta ner antalet parasiter - sen fixar fiskarna resten själva. Börja nu med att kalibrera din redox - rapportera resultatet.

 

Skall du köra hinkmetoden - räcker med att ta de angripna fiskarna - stör inte de friska. Om du har vanlig rumstemperatur - 21 - 23 grader - behövs ingen värmare i hinkarna - har du en luftpump - sköt cirkulationen med det i hinkarna. Jag brukar ta akvarievatten för bytet i hinkarna - tar överst och någon gång på eftermiddagen..

 

MVH Lasse

Postat

Hej Kim ,

14 timmar sedan, Lasse sa:

Du har nu startat en cirkus som troligtvis inte kommer att sluta bra. Stressnivån på dina fiskar har ökat med många procent

här har Lasse rätt , misstaget jag gjord som nybörjare var om man såg en prick på en fisk , ja då  skulle den penslas med cupracin , 

ur med all inredning jaga runt fisken och till baka med allt , sen kliade man sig i huvet och undrade varför den dog ,

aaa butiken har sålt en sjuk fisk, 

 

 det är likadant i dag fast nu är det hink eller sötvattens dopp som gäller , det kanske funkar när man släpper i ny fisk ,

men att jaga runt fisk och sen slänga dom i söt vatten och tillbaka med dom är lite konstigt faktiskt ,

felet är inte fisken utan karet (skötaren ), och du är inte på säkra sidan för än efter minst en månad att den ska överleva ,

och då måste den ha nästa fri till gång på mat , all fisk svälts innan de skickas , och i dag är det nästan ett + att säga att man mata bara en pellets eller två,

det kan hända att man får med smitta till karet men i dag finns all teknik som gör att man kan lösa det , 

men är fisken välmående så händer inget om den får nån prick, det kommer och går utan att det händer något , 

mvh stefan 

Postat (ändrat)

Tack för svaren, ska återkomma med respons :) 

@Lasse orkar du läsa igenom det jag skrivit gällande oxidator och återkomma med svar? Hade nog hellre kört med det förutsatt att det fyller samma funktion och att dom funderingarna jag har inte ställer till problem. 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Postat

Hej Kim , väteperoxid är inte bra till akutlösningar , har du hällt i det i karet har du ingen avstängnings knapp ,

det måste ju finnas någon i närheten som du kan låna en ozonisator av ,den är säkrare om det är akut ,

och är det riktigt akut så kan du ta skummarpumpen eller någon annan pump och koppla på  ozonet och köra direkt i karet , 

det är säkrare än att hälla väteperoxid i karet ,

mvh stefan

Postat

Hej Kim,

Till din akvariestorlek skulle jag säga att 6% väteperoxid är för klent. Rekommendationen enligt bruksanvisningen till modell W är 12% väteperoxid och 2 katalysatorer till 500-2000 liter vattenvolym.

 

Personligen kör jag 12% och har testat med både 1 och 2 katalysatorer till ca 475 liter verklig vattenvolym. Har periodvis oroat mig för att 2 katalysatorer är för mycket, men de senaste månaderna har jag ändå kört det utan att se några negativa effekter.

Jag är dock tveksam till att en för koraller säker dosering av väteperoxid via oxydator kan döda parasiter i tillräcklig omfattning för att göra någon verklig skillnad i ett akut fall som ditt. Det bildas dock syre, och en högre syrehalt i vattnet kan underlätta lite då parasiterna även angriper fiskens gälar, och på det sättet kan viss lindring kanske ske.

 

När man funderar på doseringen så behöver man ha klart för sig hur oxydator fungerar. Inne i behållaren har man väteperoxidlösningen och ett antal katalysatorerna. Katalysatorerna gör att 2 väteperoxidmolekyler omvandlas till 2 vattenmolekyler och 1 syrgasmolekyl. Syrgasen tar mera plats inuti behållaren och därför pressas väteperoxidlösning ut genom ett hål i behållarens undersida.

Om du tex har 6% väteperoxid och ökar från 1 till 2 katalysatorer så kommer det att bildas dubbelt så mycket syrgas inne i behållaren och därmed pressas dubbelt så mycket väteperoxid ut.

Om du istället byter till 12% väteperoxid med 1 katalysator så kommer också dubbelt så mycket syrgas att bildas och dubbelt så mycket väteperoxid att pressas ut. Dock så är nu denna väteperoxid dubbelt så stark, vilket gör att doseringen i själva verket har ökats med 4 gånger!

 

Den väteperoxid som pressas ut ska passera upp i mellanrummet mellan behållaren och krukan som är av samma material som katalysatorerna och lämnar oxydatorn längst upp. Jag skulle därför säga att hela oxydatorn måste vara under vattenytan.

 

Hoppas att du orkade läsa hela mitt långa inlägg och att det var till någon hjälp... :-)

  • Gilla 1
Postat

Tack för svaren @Stefan molin

Det jag tänker är att varje parasit förökar sig och i ett instängt system som våra akvarium så kommer attackerna bara att bli värre ju längre det får hålla på. 

Men jag kanske har fel där :) 

 

Om mina fiskar ser ut att fungera i deras tillfälliga hem där dom går nu så kommer jag köra fisktomt i huvudakvariet i 2-3 månader. Hade velat ha något som kanske hade kunnat hjälpa till att ta frisimmande parasiter om turen faller på så att 2 månader hade räckt, rätt stor skillnad för både min arbetsinsats och att fiskarna får flytta tillbaka snabbare. Därav att jag hade velat lägga en oxydator i huvudakvariet. 

 

Tanken var även att köra oxydator permanent från sumpen sen istället för tex ozon men vet inte om dom gör samma sak. Det är inte för att lösa denna situation utan ha som en underhållande dos, kanske till och med som ersättning för aktivtkol men återigen, vet inte om den ersätter ozon och aktivtkol. 

 

Mvh

Kim

Postat
23 timmar sedan, Christian J sa:

Väteperoxid är nog säkrare för både människor och djur.

Det är lite därför jag nu hamnat på funderingar om oxydator :) Tack. 

 

@KennethN

Jag har sump med 2 nästa jämnstora fack, bara vattendjupet som skiljer vid drift. Så här kommer några följdfrågor :) 

När jag nu skriver ersätter så menar jag att den gör samma sak, UTAN TVEKAN, och om jag använder eller har planer på att använda viss teknik så räcker det då med oxydator.

 

Ersätter oxydator aktivtkol? Eller tar den endast gula missfärgningar? Annars kan jag alltid flytta kolet till det fack den får plats. 

 

Ersätter den kanske även uvc?

 

Om jag förstått det rätt så ersätter den ozon?

 

Vad händer när jag gör vattenbyte om den hade stått i returfacket och vattennivån sjunker till ett minimum?

 

Om den står i teknikfacket så står vattnet stilla under tiden jag gör vattenbyte, blir där någon negativ effekt av att det? Tänker på att det kanske blir en överdosering/hög konsentration i facket som frigörs till resten av akvariet när jag drar igång returpumpen igen.

 

Tillsist, kan inte kemi :) 

Vad händer när processen är igång? Blir det ett tryck i behållaren som gör att jag inte kan lyfta ut den ur vattnet och avbryta/justera dosen? Var/hur tömmer jag ut väteperoxid om jag skulle behöva, bara att öppna behållaren och hälla över det i en tom burk som lämnas till miljöstation?

Katalysatorn tar jag ut, ska den sköljas i färskvatten eller osmosvatten, samma fråga på själva behållaren vid påfyllning?

 

Katalysatorn förbrukas inte (tror jag läste det någonstans)? Så det hade räckt om jag köpte 2 katalysatorer? 

 

Kan man på något sätt kontrollera om man har ”rätt” dos?

 

Flyter behållaren när den är förbrukad? Eller det kanske var någon annan söchting-produkt dom hade i damm, youtube klipp jag hittade :) 

 

Hopps du orkar läsa och svara på mina frågor :) 

Mvh

Kim

Postat

Nej, väteperoxid gör inte samma sak som aktivt kol. Aktivt kol har förmågan att binda många olika ämnen till sig, medan väteperoxid (och även ozon) oxiderar ämnen, alltså en kemisk reaktion. Alla metoderna gör vattnet klarare och tar bort gulämnen, men det sker på olika sätt och det skiljer vilka ämnen som påverkas av de olika metoderna.

 

Jag använder inte ozon själv, men som jag har förstått det så är det mycket effektivt, och om man tillsätter ozon i skummaren  så kan man lokalt där inne ha ganska höga koncentrationer som dödar levande celler, tex bakterier, algsporer och parasiter. Genom att mäta redoxpotentialen så styr man dosen så att den inte blir för hög i hela vattenkolumnen. Den största nackdelen med metoden som jag ser det är risken för att få ozon i inomhusluften vilket är skadligt för människor och djur.

 

Oxydatorn har inte denna nackdel. Om man överdoserar så kan det vara skadligt för invånarna i akvariet, men det blir inte farligt för akvaristen eller familjemedlemmar. Man behöver bara vara försiktig vid påfyllning och hantering av väteperoxiden då den är starkt frätande.

 

Uvc verkar bara lokalt inne i röret. Rätt dimensionerad kommer parasiter som åker in i uvc:n att dö, men ingen påverkan kommer att ske utanför, så det går inte att överdosera på det sättet.

 

Inuti oxydator bildas ett lätt övertryck som gör att väteperoxiden trycks ut genom ett litet hål i botten. Det är dock inga problem att avbryta, bara att lyfta upp krukan och allt ur vattnet. Om man ska tömma Oxydatorn är det viktigt att flaskan är helt ren, orenheter kan annars leda till att väteperoxiden reagerar med dessa ämnen. Man bör därför endast skölja eller späda med helt rent osmosvatten. Vid normal påfyllning finns dock inget behov av att skölja ur behållaren invändigt. 

 

Har för mig att det följde med 2 katalysatorer, men är inte 100 på det. Det stämmer dock att de ej förbrukas.

 

Ja, det stämmer att den flyter upp något när den är tom.

 

Har svarat efter bästa förmåga, men hoppas att någon kunnig kan fylla på med mer information och vid behov rätta mig om något inte är korrekt... :-)

  • Gilla 1
Postat
19 timmar sedan, KennethN sa:

Hej Kim,

Till din akvariestorlek skulle jag säga att 6% väteperoxid är för klent. Rekommendationen enligt bruksanvisningen till modell W är 12% väteperoxid och 2 katalysatorer till 500-2000 liter vattenvolym.

 

Personligen kör jag 12% och har testat med både 1 och 2 katalysatorer till ca 475 liter verklig vattenvolym. Har periodvis oroat mig för att 2 katalysatorer är för mycket, men de senaste månaderna har jag ändå kört det utan att se några negativa effekter.

Jag är dock tveksam till att en för koraller säker dosering av väteperoxid via oxydator kan döda parasiter i tillräcklig omfattning för att göra någon verklig skillnad i ett akut fall som ditt. Det bildas dock syre, och en högre syrehalt i vattnet kan underlätta lite då parasiterna även angriper fiskens gälar, och på det sättet kan viss lindring kanske ske.

 

När man funderar på doseringen så behöver man ha klart för sig hur oxydator fungerar. Inne i behållaren har man väteperoxidlösningen och ett antal katalysatorerna. Katalysatorerna gör att 2 väteperoxidmolekyler omvandlas till 2 vattenmolekyler och 1 syrgasmolekyl. Syrgasen tar mera plats inuti behållaren och därför pressas väteperoxidlösning ut genom ett hål i behållarens undersida.

Om du tex har 6% väteperoxid och ökar från 1 till 2 katalysatorer så kommer det att bildas dubbelt så mycket syrgas inne i behållaren och därmed pressas dubbelt så mycket väteperoxid ut.

Om du istället byter till 12% väteperoxid med 1 katalysator så kommer också dubbelt så mycket syrgas att bildas och dubbelt så mycket väteperoxid att pressas ut. Dock så är nu denna väteperoxid dubbelt så stark, vilket gör att doseringen i själva verket har ökats med 4 gånger!

 

Den väteperoxid som pressas ut ska passera upp i mellanrummet mellan behållaren och krukan som är av samma material som katalysatorerna och lämnar oxydatorn längst upp. Jag skulle därför säga att hela oxydatorn måste vara under vattenytan.

 

Hoppas att du orkade läsa hela mitt långa inlägg och att det var till någon hjälp... :-)

 

2 timmar sedan, KennethN sa:

Nej, väteperoxid gör inte samma sak som aktivt kol. Aktivt kol har förmågan att binda många olika ämnen till sig, medan väteperoxid (och även ozon) oxiderar ämnen, alltså en kemisk reaktion. Alla metoderna gör vattnet klarare och tar bort gulämnen, men det sker på olika sätt och det skiljer vilka ämnen som påverkas av de olika metoderna.

 

Jag använder inte ozon själv, men som jag har förstått det så är det mycket effektivt, och om man tillsätter ozon i skummaren  så kan man lokalt där inne ha ganska höga koncentrationer som dödar levande celler, tex bakterier, algsporer och parasiter. Genom att mäta redoxpotentialen så styr man dosen så att den inte blir för hög i hela vattenkolumnen. Den största nackdelen med metoden som jag ser det är risken för att få ozon i inomhusluften vilket är skadligt för människor och djur.

 

Oxydatorn har inte denna nackdel. Om man överdoserar så kan det vara skadligt för invånarna i akvariet, men det blir inte farligt för akvaristen eller familjemedlemmar. Man behöver bara vara försiktig vid påfyllning och hantering av väteperoxiden då den är starkt frätande.

 

Uvc verkar bara lokalt inne i röret. Rätt dimensionerad kommer parasiter som åker in i uvc:n att dö, men ingen påverkan kommer att ske utanför, så det går inte att överdosera på det sättet.

 

Inuti oxydator bildas ett lätt övertryck som gör att väteperoxiden trycks ut genom ett litet hål i botten. Det är dock inga problem att avbryta, bara att lyfta upp krukan och allt ur vattnet. Om man ska tömma Oxydatorn är det viktigt att flaskan är helt ren, orenheter kan annars leda till att väteperoxiden reagerar med dessa ämnen. Man bör därför endast skölja eller späda med helt rent osmosvatten. Vid normal påfyllning finns dock inget behov av att skölja ur behållaren invändigt. 

 

Har för mig att det följde med 2 katalysatorer, men är inte 100 på det. Det stämmer dock att de ej förbrukas.

 

Ja, det stämmer att den flyter upp något när den är tom.

 

Har svarat efter bästa förmåga, men hoppas att någon kunnig kan fylla på med mer information och vid behov rätta mig om något inte är korrekt... :-)

 

 

Har inget att tillägga - jag kan gå i pension nu :) -mer än att jag vet flera tillfällen då akuta attacker inne i akvariet har bekämpats med hjälp av att höja upp takten på oxidatorn. Normalt kör jag med en ganska låg dos - Oxydator A i returfacket i sumpen och bara med ca 6 cm vatten över kulan. Den står där strömmen är som bäst för att motarbeta det låga vattenståndet. Jag har 6 - 9 % och två kartalysatorer till ca 320 liter vatten. Jag använder bara väteperoxid från  Söchting eftersom det kan variera vilka stabilisatorer som används. Köper från tyskland - 12 % och blandar själv med RO vatten. Köper från https://www.aquaristikshop.com/en/   

 

Mini oxydatorer är väldigt populär bland räkodlare i sötvatten så jag tror inte att peroxiden är så farlig. Det är ju aktiva syreradikaler som bildas och de flesta djur har verksamma motstånd mot dessa. Bland annat så har koraller detta för det är det största problemet som de får på grund av fotosyntesen. Parasiter och bakterier verkar ha ett mindre skydd. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Postat

Tack @Lasse, skönt att få bekräftat att jag inte svamlade :-)

 

@Kimozabe ser att jag missade att svara på frågan om vad som händer när du stannar returpumpen för vattenbyte mm. Reaktionen inne i oxydatorn pågår i samma takt oavsett detta. Det är dock inget att oroa sig för, det blir inga stora mängder och framförallt samma mängd som annars, bara det att det inte gått ut i karet utan endast i sumpen, men även där finns ämnen att oxidera, så det blir ingen väteperoxid-chock när du startar pumpen igen.

Postat

Jag tror att du måste börja med att bestämma dig för vad som är ditt mål med detta. Är det att ha ett 100% prickfritt akvarium? Eller är det att få de fiskar du har att överleva och bli tillräckligt motståndskraftiga för att kunna leva och må bra trots att det finns lite prick-parasiter i karet?

 

Om målet är det förstnämnda så finns det nog inga genvägar. Du måste behandla alla fiskar med TTM (eller koppar) till punkt och pricka, låta huvudkaret gå fisktomt i minst 76 dagar och därefter tillämpa strikt karantän på allt som ska ner i burken, koraller, lägre djur, levande sten osv.

 

Om målet är det andra så kan dock uvc, oxydator eller ozon - eller kanske en kombination uvc+oxydator/ozon (vet inte om det är någon mening att kombinera oxydator och ozon), vara till hjälp för att minska mängden frisimmande parasiter och göra det lättare för fiskarnas immunförsvar att stå emot. Du kan dock inte räkna med att någon av dessa metoder kommer att kunna göra karet 100% prickfritt.

Postat

@Lasse och @KennethN Tack så hemskt mycket svaren. 

@Lasse, tack för länken, hittade sidan när jag satt och sökte på oxidator och dom har som du skriver även 12% lösning. 

 

@KennethN

Tack för tillägget, det innebär att jag kan ställa den i returfacket om jag så önskar.

 

Men återstår nån fråga till och hoppas du kan bita dig i läppen och orkar svara :) 

 

Reaktionen startar så fort jag ploppar i katalysatorn? Det innebär att behållaren kommer börja trycka ut väteperoxid direkt?

Hur justerar jag då dosen?

Hur tar man ut en katalysator när där är väteperoxid i behållaren om jag skulle vilja minska? Eller då måste jag hälla ut vätskan i en plastflaska (som lämnas på miljöstation?), slå på nytt och i med justerat antal katalysatorer?

 

Går det att mäta/veta när man har en lagom dosering?

 

Min ambition i början var helt klart ett akvarium utan parasiter med strikt karantän av både fisk och koraller. 

Omständigheterna har dock gjort att det inte blivit så. 

Hade jag fått tag i dom sista 3 fiskarna så hade jag låtit det gå fisktomt men går helt enkelt inte att få tag på dom. 

Första omgången koraller i karantänen höll på att stryka med pga problem med vattenvärde, fosfat och nitrat nollades flera gånger. Försökte styra med matning vilket inte blev lyckat, kanske om jag hade behållt matningsintervall och istället doserat nitrat/fosfat men det får jag aldrig veta. Kanske inte var dessa faktorer men korallerna såg fantastiska ut tills det gått ca 4 veckor sen började dom bli sämre och sämre vilket jag upptäckte alldelses för sent, flyttade över dom till mitt stora men förlorade ändå 4-5 st. 

 

Både fisk och koraller får jag tag i begränsad utsträckning och spridda skurar så skulle allting karantänas enligt mitt protokoll hade det tagit 1 år eller kanske mer för att få ett akvarium där man ser korallerna :) 

 

Med tanke på allt detta och att jag dessutom inte får tag på dom sista 3 fiskarna i mitt stora akvarium är jag villig att ge upp :D 

Det kommer då bli som du skriver (och även nån annan skrivit till mig) att försöka hålla parasiterna i schack, dock skall det tilläggas att detta känns så otroligt fel och är tveksam till att det kommer fungera då ett akvarium är en så pass instängd miljö där parasiter får en chans att öka i antal men jag sitter i den situationen jag sitter i. 

 

Tycker fiskarna ser mycket bättre ut när dom nu fått gå med hård uvc. Vet samtidigt att det är för tidigt att säga.....

 

Så en oxidator storlek w med 1-2 katalysatorer, 12% lösning, ev 1-2 katasylatorer extra om det skulle behövas köras lite hårdare. 

Uvc har jag ett 39w, vet inte om detta hade räckt eller om jag måste upp till ett 80w? Det enda jag vet är att jag inte har ett flöde genom sumpen på 4000l/h så känns då som att ett 80w inte hade gett någon ökad effekt. 

 

Mvh

Kim

Postat

Svar intill dina frågor nedan.

 

Reaktionen startar så fort jag ploppar i katalysatorn? Ja

Det innebär att behållaren kommer börja trycka ut väteperoxid direkt? Så snart du vänt behållaren upp och ned så börjar ett övertryck byggas upp. Tar förmodligen en stund innan övertrycket är tillräckligt stort för att övervinna trycket från vattnet utanför behållaren.

Hur justerar jag då dosen? Den styrs enbart av antal katalysatorer och vilken koncentration av väteperoxid du fyllt behållaren med.

Hur tar man ut en katalysator när där är väteperoxid i behållaren om jag skulle vilja minska? Eller då måste jag hälla ut vätskan i en plastflaska (som lämnas på miljöstation?), slå på nytt och i med justerat antal katalysatorer? Ja och nej. Söchting väteperoxid levereras i 1-liters-flaskor. Modell W rymmer 1 liter. Spara flaskan och om du vill ta ur 1 katalysator så häller du tillbaka väteperoxiden och tar ut en katalysator. Därefter kan du fylla Oxydatorn med samma väteperoxid igen, ingen anledning att göra sig av med den.

 

Går det att mäta/veta när man har en lagom dosering? Nej, inte vad jag vet. Det är nog enbart observation som gäller. Jag föreslår att du börjar att dosera enligt bruksanvisningen och sedan gör eventuella justeringar långsamt så att du hinner se och reagera om något ser ut att påverkas negativt. Då återgår du bara lugnt och stilla till föregående nivå på doseringen :-)

  • Gilla 1
Postat

Stort tack och snabbt svarat @KennethN:D 

Ska lägga en order. 

 

Sitter och läser lite på reef2reef.

Stämmer det att vätskan som blir kvar i behållaren är vatten och dels att den späddes ut efterhand som processen har sin gång?

Har utspädningseffekten någon betydelse?

Kör man den tills behållaren flytter lite och det är då bara till att tömma ut i vasken och på med nytt?

 

Vad tror du om mina resonemang gällande uvc, finns det någon anledning att gå upp till 80w trots att jag inte har flöde genom sumpen att stödja ett 80w?

 

Mvh

Kim

Postat (ändrat)

Ja, det blir vatten som restprodukt, så väteperoxiden späds ut något. Som jag har förstått det så är det dock en mycket liten andel av väteperoxiden som bryts ner inne i behållaren för att skapa den mängd syrgas som behövs för att fylla hela behållaren. Det verkar stämma då jag vid ett par tillfällen i stort sett tömt den helt. Det tar nog väldigt många påfyllningar innan utspädningen blivit så stor att den har någon praktisk betydelse.

 

Vad gäller uvc så har jag en 80 w Deltec. Såg att Stig svarat att du ska ha 4000 liter/timme till denna. Det är något mer än vad jag fått för mig. Jag har sett uppgiften max 3600 liter/timme för 80 w och max 2000 liter/timme för 39 w.

Det går ju inte mer än döda parasiterna, så ligger du under 2000 liter/timme så är det ju meningslöst att uppgradera.

@stigigemla kanske kan rätta mig om jag har fel uppgifter på max liter/timme?

Ändrat av KennethN
Postat
2 minuter sedan, KennethN sa:

Vad gäller uvc så har jag en 80 w Deltec. Såg att Stig svarat att du ska ha 4000 liter/timme till denna. Det är något mer än vad jag fått för mig. Jag har sett uppgiften max 3600 liter/timme för 80 w och max 2000 liter/timme för 39 w.

Det går ju inte mer än döda parasiterna, så ligger du under 2000 liter/timme så är det ju meningslöst.

@stigigemla kanske kan rätta mig om jag har fel uppgifter på max liter/timme?

Det jag hittade ligger ungefär där i flöde. 

 

Tack så jättemycket för alla dina svar.

Mvh

Kim

Postat

Reef2reef är nog inte bästa källan för information vad gäller oxydatorer - det är en europeisk grej. Men det stämmer att det blir lite svagare med tiden men jag har lyckats tömma helt - så allt förbrukas inte. Du behöver inte betrakta H2O som giftigt miljöavfall - det kan gå direkt i avloppet - katalyseras direkt och resultatet - syrgas och vatten samt lite oxiderad skit - men spä ut det lite. Har du hög miljökänsla så blandar du det med lite kranvatten i en hink - efter ett par timmar är det bara vatten och en del mer syre i lägenheten. Kranvatten (läs klor) katalyserar direkt - späd aldrig med det. Tyvärr får jag nog säga att den totalfria parasit och bakteriekaret är det som är galenskapen. Du kommer få följder som du aldrig räknat med. se nu vad som händer i den rika världen - eftersom vårt immunsystem inte har något att jobba med så dödar det oss sakta med hjälp av astma och allergier. Sändes ett utmärkt program i går kväll om detta i kunskapskanalen. På R2R har jag haft en hård kamp mot många av reef squad (internt) om idiotin med att ösa ner mediciner när en vit fläck uppträder vid Vinga. Min uppfattning är att Oxydatorn är en bra metod att hålla nere infektionstrycket utan att utrota mikroorganismerna. Om du kombinerar med UVC - och om ditt UVC är av lågtryckstyp och kvicksilver/amalgam typ så får du inte 1 + 1 = 2 utan 1+1 = 3 - en förstärkt effekt. UVC:et katalyserar all H2O2 direkt och du får aktiva radikaler ut. Om det är bra för parasiter som har en stadie i sanden är jag dock inte säker på - där tror jag att det är bättre att det katalyseras sakta ute i karet - det är de aktiva syreradikalerna som tar parasiterna.

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Postat (ändrat)

@Lasse

Jag har ett djup på 22cm i returfacket men om jag gör som du, ställer en storlek W i flödet av pumpen som blåser på mina ghl-prober så borde det fungera med 4 cm vatten ovanför oxidatorn?

 

Efter att läst det du skrev angående uvc och om jag förstått det rätt så kanske jag borde göra så att uvc både tar och dumpar vatten i första facket med oxidatorn i andra facket (returen)?

 

@Lasse @KennethN

Bör jag använda 6% eller 12% lösningen? Hittade någonstans att dom rekommenderade 12% med 1-2 katalysatorer. Tänker på det som du skrev Kenneth att det blir 4ggr så stark lösning med 12% som 6%, vill ju inte att koraller eller fisk ska ta skada. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Postat

Jag kör med 12%. Mer väteperoxid för pengarna, särskilt när man tar med fraktkostnaden. Tycker det är bekvämt att slippa blanda så jag kör den outspädd, men har man RO-vatten så går det ju att blanda ut den om man vill.

Du har ju betydligt större akvarium än vad jag har så det borde inte vara nåt problem att köra med 12% i ditt fall. Som jag skrev tidigare så tycker jag att du ska följa råden i bruksanvisningen till att börja med, men det är bara min uppfattning. :-)

Postat

@Lasse

hur lång leveranstid brukar det vara?

Dom har fortfarande inte hanterat min order.

Hittade att dom garanterar lev inom 30 dagar och det är i mitt fall helt värdelös leveranstid. Jag har provat att både mejla och ringa dom utan framgång. 

Mvh

Kim

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...