webdiddy Postat 11 december 2018 Postat 11 december 2018 Har verkligen blivit sugen på en mussla den senaste tiden, vilken skulle ni säga är den lättaste musslan som inte är för brun i färgen? Mina vatten värden är bra, kör Triton core 7 men har det lite svårt att få SPS att trivas (förutom monti), kör med 2st Hydra 26 som belysning. Citera
webdiddy Postat 11 december 2018 Författare Postat 11 december 2018 (ändrat) 57 minutes ago, danne031 said: Derasa eller Squamosa säger jag. Härligt. Elaborera gärna varför. Ändrat 11 december 2018 av webdiddy Citera
danne031 Postat 11 december 2018 Postat 11 december 2018 Ptja, det bara är så Båda lever något djupare och kräver lite mindre ljus än kollegorna Maxima och Crocea. Kansle är det därför dom generellt klarar sig bättre - vet faktiskt inte, speciellt Maxima har en tendens att tyna bort även i det mest ingångna etablerade karet. Den femte i hobbyn är Hippopus hippopus, skiljer sig ganska markant och är bra mycket mindre färgad. Vet inte hur de står sig i fråga om härdighet. 1 Citera
webdiddy Postat 11 december 2018 Författare Postat 11 december 2018 Då ska jag börja titta mig runt efter Derasa eller Squamosa. Vågar man beställa en över nätet eller ska de helst hämtas upp i butik? Är det runt 1000kr man får räkna med att betala för en på ca 10cm i butik? Citera
danne031 Postat 11 december 2018 Postat 11 december 2018 Upp till dig..jag köper bara i butik men allt har ju transporterats till butiken och andra handlar från Tyskland Ja eller strax under 1000 skulle jag tro, ser att det finns en derasa i Lerum för 750 men jag kommer inte ihåg storlek. 1 Citera
MichaelE Postat 12 december 2018 Postat 12 december 2018 Personligen skulle jag avråda dig ifrån att skaffa en mussla innan du får sps att trivas. Musslor har en tendens att helt plötsligt vara stendöda utan någon direkt förvarning om saker och ting inte stämmer. Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Citera
MichaelE Postat 12 december 2018 Postat 12 december 2018 Personligen skulle jag avråda dig ifrån att skaffa en mussla innan du får sps att trivas. Musslor har en tendens att helt plötsligt vara stendöda utan någon direkt förvarning om saker och ting inte stämmer. Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Citera
webdiddy Postat 12 december 2018 Författare Postat 12 december 2018 Ja, det är kanske bra idé att vänta men är så jävla sugen att han en fin blå stor mussla i karet, skulle bli en grym "center piece". Citera
pikkenix Postat 13 december 2018 Postat 13 december 2018 22 timmar sedan, webdiddy sa: skulle bli en grym "center piece". Inte död... ;-) håller med MichaelE - får du inte sps att trivas så är något inte helt 100 och då är de bättre att vänta med mussla... 1 Citera
webdiddy Postat 17 december 2018 Författare Postat 17 december 2018 Jag tror delvis att min sps problem beror mycket på okinawa gobyn jag hade. Alla koraller den har legat på har mått piss. Har nu sålt vidare gobyn, fraggat av de bitar av korallerna som var friska och hoppas nu att de återhämtar sig. Om det visar sig att det var gobyn som var en stor del av orsaken till att mina sps'er mådde dåligt så har den nog dödat koraller för ett par tusen. ☹️ Citera
danne031 Postat 17 december 2018 Postat 17 december 2018 Okinawa brukar inte ta kål på koraller, de retar dom dock gärna och noppar på polyper. Det lär vara något annat som är orsaken till att saker dött tyvärr.. Citera
mogge77 Postat 18 december 2018 Postat 18 december 2018 Jag tycker dock att min Squamosa var väldigt härdig och växte väldigt fort..(dock beigefärgad med lite grönt i (väldigt fin ändå)). Har klarat det mesta under sina 8 år i vårat akvarium, Den har klarat flyttar, krascher, r och toppar och dalar, när några koraller och räkor har dött, har ändå musslan stått kvar och växt, och växt.. Den var ca 4 cm när den inköptes och vart ca 35cm. Tyvärr dog den förra året.. (stor sorg) av att jag var dum nog att köpa en Maxima, som hade pyramidsnäckor, och de åt upp den inifrån.. 1 Citera
webdiddy Postat 18 december 2018 Författare Postat 18 december 2018 15 hours ago, danne031 said: Okinawa brukar inte ta kål på koraller, de retar dom dock gärna och noppar på polyper. Det lär vara något annat som är orsaken till att saker dött tyvärr.. Jag tänker på det han säger i denna video. Citera
webdiddy Postat 18 december 2018 Författare Postat 18 december 2018 1 hour ago, mogge77 said: Jag tycker dock att min Squamosa var väldigt härdig och växte väldigt fort..(dock beigefärgad med lite grönt i (väldigt fin ändå)). Har klarat det mesta under sina 8 år i vårat akvarium, Den har klarat flyttar, krascher, r och toppar och dalar, när några koraller och räkor har dött, har ändå musslan stått kvar och växt, och växt.. Den var ca 4 cm när den inköptes och vart ca 35cm. Tyvärr dog den förra året.. (stor sorg) av att jag var dum nog att köpa en Maxima, som hade pyramidsnäckor, och de åt upp den inifrån.. Med lite tur kan de vara ganska tåliga låter det som. Tänkte att när jag väl kommer en så köper jag en lite större så den förlitar sig mest på fotosyntes. Citera
danne031 Postat 18 december 2018 Postat 18 december 2018 4 timmar sedan, webdiddy sa: Jag tänker på det han säger i denna video. Om det är något specifikt så får du nog peka på det, RTN och STN har inte med någon fisk att göra.. Okinawa är ökända för att noppa på den sps de väljer att ha som "hemma". Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.