Gå till innehåll

Tillsatsämnen


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Idag gjorde jag lite tester då jag funderar på att börja med att tillsätta ämnen som behövs för att koraller ska trivas.

Har under ett par dagar fyllt på med Kalcium då den varit <260.

KH 8

pH < eller = 7,6

Nitrat 20

Nitrit 0

Ammonium 0

Magnesium 1120

Kalcium 340

Vilken metod anses vara den enklaste (då jag är långt ifrån kemikunskap)?

Tacksam för svar

 

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både ditt kalcium och magnesium ligger konstigt lågt. Vad har du använt för salt? Har du verkligen rätt salthalt? Det ser ut som om du ligger på en för låg salthalt.

 

1. Kolla salthalten, det kan förklara en del.

2. Kanske värt att byta salt och fundera på ett massivt vattenbyte för att komma i ordning om det inte är salthalten? Enstaka stort vattenbyte med ett bra salt är troligen mer ekonomiskt jämfört med att dosera sig fram till vettiga värden.

3. Magnesium måste upp till 1250-1350 mg/L (ppm)

4. Kalcium ska efter att magnesium justerats upp till 380-450 mg/L (ppm).

5. Ditt pH ligger väldigt lågt. Hur mäter du det? Det finns anledning att tvivla på mätningen. Eller så har du ingen ventilation i rummet med akvariet och mycket folk hemma.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog åt mig av det du skrev Claes.

Tänkte att jag inte kalibrerat min refraktometer på ett tag.

Vet inte om kalibreringsvätskan kan bli gammal, men den visar att min refraktormeter visar +5 ppm fel.

Alltså ligger min slathalt på 1,022 typ eller 30 ppm

 

Hur aggressivt kan man höja salthalten?

 

Mvh Johnny  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Tog åt mig av det du skrev Claes.

Tänkte att jag inte kalibrerat min refraktometer på ett tag.

Vet inte om kalibreringsvätskan kan bli gammal, men den visar att min refraktormeter visar +5 ppm fel.

Alltså ligger min slathalt på 1,022 typ eller 30 ppm

 

Hur aggressivt kan man höja salthalten?

 

Mvh Johnny  

Kanske kan vara värt att köra några droppar osmosvatten, justera, gör om. 

Så brukar jag göra. Har även 35-kalibreringsvätska men brukar bara kolla med den ibland för skoj skull. Kan slå på ca 0.5-1 ppm när jag kalibrerat med osmos så 35 visar 36ppm på refraktometern. 

 

Jag har som rutin att alltid kalibrera innan mätning och ibland flera gånger, vill få ”nollan” 2 gånger i rad innan jag är nöjd med min kalibrering. 

Får jag konstiga värden på huvudkaret börjar jag alltid med att kalibrera om igen innan jag gör någon justering, litar inte till 100 på min refraktometer och kommer köpa en digital saltmätare från Hanna när den släpps om ca 1 vecka. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kalibrerade länge med osmos, när jag sedan kalibrerade med vätska efter att ha behövt misstänkt mycket salt för att uppnå min salinitet så visar det sig att den visade 4ppt fel eller så.

Summa summarum kalibrera alltid så nära ditt önskade värde som möjligt, varför vill man att sen ska visa rätt runt 0 liksom när det är över 30ppt den ska visa rätt :)

Ändrat av danne031
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Johnny Tveit sa:

Tack Kim.

Har nu kollat med Osmosvatten, den visar 0.

Testvatten visar 35 ppm 

Akvarievattnet visar 30 ppm

 

Och då har du förklaringen! Du ligger på 85% av normalt salthalt. Slår man på miniräknare så kommer kalcium och magnesium att hamna rätt med ökad salthalt.

 

Vad gäller det låga pH-värdet så kan det vara tillfälligt hög koldioxid halt p g a många i hemmet en viss dag eller så är det knepigt med pH-mätningen. Jag har liten egen erfarenhet av kemisk pH-mätning men tror mig ha läst att man ska ta det lite med en nypa salt! Någon annan kanske kan fylla i?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...