Gå till innehåll

Hur mycket pumpkapacitet??????


NIKE

Rekommenderade inlägg

Har ett 310 L kar och undrar hur mycket cirkulation man ska ha i karet?? Har inte så kraftigt nu och ibland läser jag att man ska ha uppåt 50 ggr karet !! Kan det verkligen stämma, skulle ju bli sjukt mycket rena tsunamin i karet!! Som det är nu så har jag 1st 1250L/h och 1st 1000L/h + returen från sumpen fast det är högst 600L/h, är det tok för lite??

Vissa koraller vill ju inte ha strömt då är det ju helt omöjligt och 10 000l/h i cirkulation?? eller?

Visst nu har jag inte så mycket koraller i karet, men vissa koraller blir svårplacerade ändo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan fördela det på en mild ström så är det bara bra att ha mera cirkulation.

Ditt kar lär väl vara i alla fall 120 cm långt och då skulle jag skaffa en Tunze av något slag. Minimum 6000 l/h men det finns ju upp till 20000 l/h men det lär ju bli lite mycket.

I mitt 375 som är 150 långt har jag cirka 16000 l/h fördelat på en tunze på 6000 l/h och 2 huvudpumpar samt 3 pumpar som är kopplade till Uv-c, ytavrinning och filter.

Jag har koraller som skall stå i hur mycket cirkulation som helst och även koraller som inte vill ha något alls. Har lyckats skapa en våg i akvariet så ena sidan är lugnare ner i karet och resten av revet är det bra tryck på.

Öka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...