Gå till innehåll

TDS mätning före och efter RO.


JMAONE

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...

Märkligt... mitt TDS-invärde verkar bli bättre och bättre. Jag har i dagarna kopplat in miN 5-stegiga osmos anläggning och har nu efter ett par dagars mätning mätt upp mellan 145 ner till 110 ppm på inflödet. Utvärdet är dock noll! Men skiljer sig ppm värdet under årets månader eller rent av under dygnets timmar tro? Första mätningarna visade 180 för någon månad sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Eftersom parametern TDS som ett värde på kvalitén på ett RO-vatten var helt okänd för mig, jag har alltid arbetat med konduktiviteten (ledningsförmågan), har jag gjort en del efterforskningar och hittade denna sida http://www.tdsmeter.com/abouttds.html

Där framgår det i en punkt:

TDS is based on the electrical conductivity (EC) of water. Pure H20 has virtually zero conductivity. Conductivity is usually about 100 times the total cations or anions expressed as equivalents. TDS is calculated by converting the EC by a factor of 0.5 to 1.0 times the EC, depending upon the levels. Typically, the higher the level of EC, the higher the conversion factor to determine the TDS.

Eftersom konduktiviteten tydligen är basen även för TDS så är det inte så konstigt att era invärden varierar eftersom råvattnet in till vattenreningsverken ofta kan variera. Stockholm tar Mälarvatten om jag inte kommer ihåg fel och det är nog bara naturligt att ni har variationer i invärdet. Möjligt kan graden och typen av klorering också spela in. Vad däremot inte skall skilja så mycket är ert utvärde.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad mäter ni era värden med för apparat eller test?

Jag mäter med en TDS-mätare. Dvs en elektronisk mät utrustning med en elektrod som visar värde i en display i ppm (parts per million). Värdet bör vara så nära noll som möjligt.

En följdfråga från min sida är dock under vilket värde man bör byta eventuellla filter? Leverantörerna rekomenderar byte efter ett visst antal månader men det beror ju helt på hur mycket vatten man tillverkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på lite om EC/TDS-mätare och det är inte alla som behöver/kan kalibreras då graden av konduktivitet i sig är en ganska exakt bestämmelse. Det kan dock vara värt att testa någon gång ibland (eller åtminstone när den är ny) och kolla så att den stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...