Gå till innehåll

Räkjakt


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Livet är stenkul.:) Jag har ju mitt lilla kar som mitt första lärokar var tanken och lära mig får jag, nya saker varje dag skoj och intressant.

Har ju läst på forumet att kamelräkor inte är revsäkra men min Börje har skött sig inte käkat på skivisar och xenia i alla fall.

Nu har jag utökat samlingen i karet med lite nya koraller och vips så var han där och mumsade så nu ska han fångas, petflaska med räka i är riggad han är för feg vågar sig inte i hur länge ska jag låta den ligga där? Är nästa steg att plocka upp alla stenar och fånga honom? Eller finns det något annat sätt?

Detta är ju så skoj.(jag menar det)

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte min i alla fall jag har vaktat den och sett hur den äter på stjärnpolyper och något som kanske heter pocillipora jag är ju inte så bra på namn är ju under upplärning. Och att det är en kamelräka vet jag säkert.

MVH BA

Nä, jag skulle inte heller ha den i en lägredjur burk.

The Camel Shrimp is also known as the Hinge-beak Shrimp, Dancing Shrimp, or Candy Shrimp. It is distinguished by a moveable rostrum (beak) that is usually angled upwards. The Camel Shrimp has a variable pattern of red and white stripes on its body. The males of its species tend to have larger chelipeds (claws) than the females.

It prefers to congregate with other shrimp of its kind in rock crevasses, under overhangs, or in the coral rubble. It especially needs hiding places when it is molting. It usually tolerates other shrimp, but may nip at colonial anemones, disc anemones, and soft leather corals. It generally leaves bubble coral and stinging anemones alone.

The Camel Shrimp will accept brine shrimp, frozen or freeze-dried plankton, and flaked food.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man söker på kamelräka här på forumet kan man läsa att det är till stor del ögonfärgen som skiljer den från en annan sort om jag kommer ihåg rätt men det är ju inte så säkert.

Hur lång tid ska jag ge räkfällan innan jag plockar upp stenarna?

Hur gör man på bästa sätt när man tömmer karet på sten fångar räkan och sen lägger i stenar.

Vad ska man akta sig för och vad kan hända?

Nu börjar jag bli lite nervös men det piggar upp.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha nu är han fångad nervöst var det men nu är det klart.Alla stenar upp i med håv ha där tog jag honom nu finns han hos Peter i Ronneby.I med alla stenar igen.För mig är detta en stor grej jag har bara hållit på med detta i 9 månader tur att Jens finns I morgon ska jag köra analyser hoppas allt är bra.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...