Dimorb Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 De borde rimligtvis andas väldigt häftigt och det är också tecken på Oodinium som kan ha orsakats av smittospridning eller höga halter av nitrit/ammoniak eller mycket nitrat.Byter du vatten så får fiskarna det lättare och de som är tillräckligt starka och matade kommer troligtvis att häva sjukdomsförloppet själva. Det finns mirakelmedel men det är sällan de utför mirakel. De som är riktigt effektiva kan du inte dosera i samma tank som du har koraller och sten. Citera
Dimorb Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 Sida där man kan se hur "matt" fisken blir i färgen och vad man kan göra. Du får dock översätta den själv för jag hinner inte med.Behöver åka hem nu.Hoppas det löser sig till det bästa.http://www.korallenriff.de/puenktchen.html Citera
petrol Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 det ända värdet som är fel nitrat 50och kh 5.8resten är okOm du inte har möjlighet att mäta de andra värdena så kanska en akvarieaffär i din närhet kan hjälpa dig. Citera
jeppe öo Postat 1 mars 2006 Författare Postat 1 mars 2006 jag har alla tester så de värdena är okdet är bara kh och nitrat som är dåliga inga andra Citera
keyser Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 Du har kanske fått ngn förgiftning i vattnet, har du testat med aktivt kol?bara en tanke... Citera
jeppe öo Postat 1 mars 2006 Författare Postat 1 mars 2006 nej det kan vara något kanske,, hur och var i karet,?? var köper man ?? Citera
keyser Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 Jag kör med 50gram/100l som jag lägger i en nylonstrumpa och sen ner i sumpenAktivt kol köper man nog enklast i akvarieaffären Citera
jeppe öo Postat 1 mars 2006 Författare Postat 1 mars 2006 andra för eller nackdelar med det??? Citera
Ingvar Hellmalm Postat 1 mars 2006 Postat 1 mars 2006 Sök på Oodinium eller facknamnet som är: CryptocarionOm du får tag på Ingvar Hellmalm på forumet via pm eller liknande så är han mer eller mindre expert på sådant här.OK i saltvatten heter parasiten Amyloodium marinum. Den är ett stort besvär och har rel hög dödlighet då den ofta angriper gällarna, ser ut som om fisken är liksom pudrad. Den andra prasiten är Crytpocarion irritans motsvarar söttvattensprick är mycket större än den andra och syns som tydliga vita prickar. Det finns även en tredje Costia som liknar amyloodium. För att fastställa måste man titta i mikroskop c:a 30 gångers förstoring är OK men fisken får inte ha varit död länge (helst levande) utstryck görs från hud och gälar. Som beh. rekommenderar jag sötvattens bad med buffrat söttvatten (samma pH viktigt). Ett allternativ är 1-1,5 ppm koppar i vattnet. OBS! båda måste ske i karrantänskaret. Utlösande faktor brukar vara "dåligt" vatten eller andra miljöfaktorer samt att man struntat i de 2-3v karrantän som alltid skall tillämpas vid inköp av nya fiskar. I fish only är den bästa behandlingen att sänka salthalten till under 1,016 i karet. De flesta parasiter klarar inte detta.Jag hinner inte svara på flera frågor den närmsta tiden då jag är fullt upptagen med fågelinfluensan. Citera
jeppe öo Postat 2 mars 2006 Författare Postat 2 mars 2006 vissa av fiskarna mår ju hur bra som helst...om jag kör sötvattensbad, hur länge??hur blir jag av med problemet om det nu är det?? alltså i själva akvariet Citera
Halogen Postat 2 mars 2006 Postat 2 mars 2006 Kör med UV 24 timmar/dygn. Lampan får inte vara äldre än 6månader.Plocka över de sjuka fiskarna i ett karantänsakvarie och sänk salthalten succesivt under 5dagar till 1.011. Ha denna salthalt tills alla prickar och symptomer är borta ca 2-3veckor. Höj sedan salthalten försiktigt till 1.023, tar ca 1vecka./ Hälsningar Pär Citera
petrol Postat 2 mars 2006 Postat 2 mars 2006 Men.. Är det bekräftat at det är en parasit sjukdom? I annat fall så är det bara mer stress att flytta på fiskarna.UVt ska vara på 24/7 om fiskarna ser hängiga ut, så att imunförsvaret inte blir sämre pga ev parasiter. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.