Johnny Tveit Postat 21 maj 2019 Postat 21 maj 2019 Någon som vet vad detta är och kanske Hur den kan bekämpas Citera
stigigemla Postat 21 maj 2019 Postat 21 maj 2019 Caulerpa racemosa. Dan är giftig så fiskar brukar inte äta den. Alltså ta bort för hand. Den är inte nämnvärt giftig för människor så länge du inte äter den. 1 Citera
Johnny Tveit Postat 8 juli 2019 Författare Postat 8 juli 2019 Detta håller på att ta över hela akvariet :(. Finns det något sätt att bekämpa det? Några idéer? Tacksam för svar Citera
Christian_N Postat 8 juli 2019 Postat 8 juli 2019 Mitraxkrabbor äter väl bubbelalger har jag för mig. Citera
Lasse Postat 8 juli 2019 Postat 8 juli 2019 Det är nog en caluerpa som Stig säger - bubbelalger har ingen stjälk. Det kan vara så att Rhynchocinetes durbanensis (eller som den ibland felaktigt kallas Rhynchocinetes uritai - se här) kan ta dessa. Jag satte ett gäng sådana i mitt refugium och på tre dagar hade mina Caulerpa försvinnet men min Chaeto var kvar. Det var en annan art men i alla fall en Caulerpa. Jag kommer att göra om det här experimentet i veckan. MVH Lasse Citera
runstenen Postat 9 juli 2019 Postat 9 juli 2019 (ändrat) Kaninfiskar ska vara bra mot den där enl utsago. Även naso. Min kompis plockade ut så mycket det bara gick manuellt och sen skötte fiskarna jobbet att hålla efter det som var kvar och nytillväxt. Efter ett tag gav caulerpan upp Ändrat 9 juli 2019 av runstenen Citera
Johnny Tveit Postat 9 juli 2019 Författare Postat 9 juli 2019 Ooooh!. Tack för alla idéer. Ska prova dom och återkoppla med info om resultat. Tack så mycket Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.