h0llowman Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 tjena!!! hur mycket watt räcker det på ett uv-filter till mitt 240 liters hmm någon som köpt uv filter från http://www.aquaristic.net/vilket märke i så fall har en order liggandes där så vore ju bra om man kunde köpa uv-filtret därifrån också men jag kände inte igen märkena där http://www.aquaristic.net/AQ85cbec97a16687284445b451023d5524/app/navigator.php?shop=1,630,0,0,0,,0,&ts=1141467409.27#mvh peter Citera
Draedon Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 tjena peter,jag hade tänkt köpa ett sånt här till mitt 250l:http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2516 Citera
Klubbsson Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 10w räcker gott, men om du tänker satsta på större kar i framtiden kan du köpa ett större. Enda nackdelen med ett större UV är att man tillför mer värme i karet. Citera
Robert Lennqvist Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 Jag kör en 20 W Deltec dygnet runt i mitt 240 liters. Kör med 250 W MH och totalt 6 interna circpumpar. Med en fläkt som blåser på vattenytan när MH:n går så är det lugnt med tempen, ligger alltid på 25-26 grader. Med högre varv på fläkten skulle jag kunna kyla mer. Skiljer ju inte så mycket i pris mellan Deltecs 10 W och 20 W heller, så kör du på 20 wattaren har du garderat dig för en eventuell framtida uppdatering oxå./Robban Citera
h0llowman Postat 4 mars 2006 Författare Postat 4 mars 2006 tjooo Draedon!!! joo det blir nog ett sån som du länkade upp .. dom hade den på pwss och där har jag en order liggandes så jag lägger nog till den också =P... puuuuuuhhh det kostar att ligga på topp !!!!!!///// peter Citera
h0llowman Postat 4 mars 2006 Författare Postat 4 mars 2006 hmmm någon som vet hur stor pump man kan sätta på deltec 10w filtret ?????/peter Citera
Sillen Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 hmmm någon som vet hur stor pump man kan sätta på deltec 10w filtret ?????/peterOm jag tolkar denna sida rätt så är det 500 l/h på pumpen som bör kopplas till UV-C. http://www.deltecaquariumsolutions.com/UvInstructions.php Citera
h0llowman Postat 4 mars 2006 Författare Postat 4 mars 2006 okej jag såg det jag också hmmm jag som hadde ett nästan nytt powerhead huvud som pumpade 1100l/timmen tänkte använda det .men men kanske får köpa en ny pump eller gå upp till 20w då =P.... Citera
Sillen Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 okej jag såg det jag också hmmm jag som hadde ett nästan nytt powerhead huvud som pumpade 1100l/timmen tänkte använda det .men men kanske får köpa en ny pump eller gå upp till 20w då =P....En AS New-jet kostar knappt 200 kr. Och då har e´du en extra pump till bra att ha! Citera
h0llowman Postat 4 mars 2006 Författare Postat 4 mars 2006 hmm det funkar nog inte med en new-jet om man ser till bilden man har ju inget bra insug att sätta slangen på eller är et jag som ser helt fel ????http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3485//// peter Citera
Sillen Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 hmm det funkar nog inte med en new-jet om man ser till bilden man har ju inget bra insug att sätta slangen på eller är et jag som ser helt fel ????http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3485//// peterJag skulle sätta slangen på utblåset från pumpen ( inringad på bifogad bild). Det är mycket bättre för en pump att sitta så att den har lite motstånd på sugsidan och större motständ på trycksidan. På bifogade bilden visar insuget under utblåset. Slangfästet är gjort för 2 dimensioner på slang.Har nu även lagt till bilden jag skrev om tidigare! Citera
h0llowman Postat 4 mars 2006 Författare Postat 4 mars 2006 tjena sillen !!!jooo det är klart att det går med den pumpen.. jag som fick hjärnsläpp när jag tittade på pumpen hehehehe ...blir en New-jet 600 till uvfiltret .. man kan tänka knasigt ibland =P....mvh peter Citera
h0llowman Postat 5 mars 2006 Författare Postat 5 mars 2006 hmm kom och tänka på kanske får ett litet bortfall på styrkan från den pumpen ...den pumpar upp till 550l/t men om jag ska dra slangfrån pumpen upp ooch under akvariet (där jag tänkte uv-filtret kulle sitta ) och upp igen då måste ju styrkan i pumpens utblås försvagats eller vad tror ni ???? ska jag sattsa på en pump med lite mer flås i ??? typ AS Maxi-Jet PH 600 pumpar 680l/timme ???mvh peter Citera
Sillen Postat 5 mars 2006 Postat 5 mars 2006 hmm kom och tänka på kanske får ett litet bortfall på styrkan från den pumpen ...den pumpar upp till 550l/t men om jag ska dra slangfrån pumpen upp ooch under akvariet (där jag tänkte uv-filtret kulle sitta ) och upp igen då måste ju styrkan i pumpens utblås försvagats eller vad tror ni ???? ska jag sattsa på en pump med lite mer flås i ??? typ AS Maxi-Jet PH 600 pumpar 680l/timme ???mvh peterJag tror utan att veta att det det inte borde vara någon stor skillnad. Om man läser data på dem klarar newjeten högre tryckhöjd (alltså mer motstånd) och är på högre effekt medans Maxi-jet pumpar mer vatten. Tror det är en smaksak! Citera
h0llowman Postat 5 mars 2006 Författare Postat 5 mars 2006 okej du tror det blir bra med den pumpen då sillen !!!! Citera
Sillen Postat 5 mars 2006 Postat 5 mars 2006 Jag tror utan att veta att det det inte borde vara någon stor skillnad. Om man läser data på dem klarar newjeten högre tryckhöjd (alltså mer motstånd) och är på högre effekt medans Maxi-jet pumpar mer vatten. Tror det är en smaksak!Jag kan inte bättre än så! Det går att läsa massor men erfarenheten har inte jag så tyvärr blir inte svaret bättre än tidigare! Citera
h0llowman Postat 8 mars 2006 Författare Postat 8 mars 2006 det vart en Ehiem 1048 istället pumpar 600l/timme sen behöver man inte ha den i akvariet såg jag det var ju inte dumt//// peter Citera
Bobbafett Postat 8 mars 2006 Postat 8 mars 2006 Ta hellre lite mindre pump. Hade en 600l pump till ett deltec 10W, tog inte ens svävalger. Bytte till en som pumpar 480l och det klarnade på två dygn./Peter Citera
h0llowman Postat 8 mars 2006 Författare Postat 8 mars 2006 hmmm skit också beställningen är redan är på väg .. klart det kanske försvinner lite effekt med beroende vart jag sätter pumpen med krökar m.m hmmm någon mer som haft samma problem ???? Citera
GustavF Postat 8 mars 2006 Postat 8 mars 2006 Det går ju alltid att strypa flödet på trycksidan så det blir lämpligt. Stryp dock ALDRIG flödet på sugsidan. Citera
h0llowman Postat 13 mars 2006 Författare Postat 13 mars 2006 hmmm hur gör man när man stryper pumpen då finns det någon typ klämma att köpa eller hur göra man tips tack !!!!///peter Citera
GustavF Postat 13 mars 2006 Postat 13 mars 2006 Vet inte riktigt vad som är enklast, mest pålitligt eller mest ekonomiskt men man kan alltid använda en SÅN HÄR eller liknande. Den behöver dock kopplas till någon form av slanganslutningar också om man skall använda slangar och då måste det förstås limmas korrekt också. Nån kanske har enklare/bättre tips? Citera
h0llowman Postat 13 mars 2006 Författare Postat 13 mars 2006 hmmm länken var bara till huvudsidan !!!!! Citera
h0llowman Postat 18 mars 2006 Författare Postat 18 mars 2006 en till fråga ska ha uv-filtret under akvariet lika så pumpen till den (är det bra eller dåligt att inte ha pumpen i vattnet kan ju inte spela någon roll har en eheim 1048 som kan placeras utan för karet .. sen hur ska jag sätta uv.filtret horisontellt eller vertikalt tips tack både hur man ska ha uv-filtret och hur jag ska göra med pumpen i vattnet eller utanför (kommer inte att köra med sump)mvh peter Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.