Gå till innehåll

uv watt till ett 240liters ?????


h0llowman

Rekommenderade inlägg

tjena!!!

hur mycket watt räcker det på ett uv-filter till mitt 240 liters

hmm någon som köpt uv filter från http://www.aquaristic.net/

vilket märke i så fall har en order liggandes där så vore ju bra om man kunde köpa uv-filtret därifrån också men jag kände inte igen märkena där http://www.aquaristic.net/AQ85cbec97a16687284445b451023d5524/app/navigator.php?shop=1,630,0,0,0,,0,&ts=1141467409.27#

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en 20 W Deltec dygnet runt i mitt 240 liters. Kör med 250 W MH och totalt 6 interna circpumpar. Med en fläkt som blåser på vattenytan när MH:n går så är det lugnt med tempen, ligger alltid på 25-26 grader. Med högre varv på fläkten skulle jag kunna kyla mer. Skiljer ju inte så mycket i pris mellan Deltecs 10 W och 20 W heller, så kör du på 20 wattaren har du garderat dig för en eventuell framtida uppdatering oxå.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej jag såg det jag också hmmm jag som hadde ett nästan nytt powerhead huvud som pumpade 1100l/timmen tänkte använda det .men men kanske får köpa en ny pump eller gå upp till 20w då =P....

En AS New-jet kostar knappt 200 kr. Och då har e´du en extra pump till bra att ha!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm det funkar nog inte med en new-jet om man ser till bilden man har ju inget bra insug att sätta slangen på eller är et jag som ser helt fel ????

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3485

//// peter

Jag skulle sätta slangen på utblåset från pumpen ( inringad på bifogad bild). Det är mycket bättre för en pump att sitta så att den har lite motstånd på sugsidan och större motständ på trycksidan. På bifogade bilden visar insuget under utblåset. Slangfästet är gjort för 2 dimensioner på slang.

Har nu även lagt till bilden jag skrev om tidigare!

post-2171-14468912539113_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm kom och tänka på kanske får ett litet bortfall på styrkan från den pumpen ...den pumpar upp till 550l/t men om jag ska dra slangfrån pumpen upp ooch under akvariet (där jag tänkte uv-filtret kulle sitta ) och upp igen då måste ju styrkan i pumpens utblås försvagats eller vad tror ni ???? ska jag sattsa på en pump med lite mer flås i ??? typ AS Maxi-Jet PH 600 pumpar 680l/timme ???

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm kom och tänka på kanske får ett litet bortfall på styrkan från den pumpen ...den pumpar upp till 550l/t men om jag ska dra slangfrån pumpen upp ooch under akvariet (där jag tänkte uv-filtret kulle sitta ) och upp igen då måste ju styrkan i pumpens utblås försvagats eller vad tror ni ???? ska jag sattsa på en pump med lite mer flås i ??? typ AS Maxi-Jet PH 600 pumpar 680l/timme ???

mvh peter

Jag tror utan att veta att det det inte borde vara någon stor skillnad. Om man läser data på dem klarar newjeten högre tryckhöjd (alltså mer motstånd) och är på högre effekt medans Maxi-jet pumpar mer vatten. Tror det är en smaksak!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror utan att veta att det det inte borde vara någon stor skillnad. Om man läser data på dem klarar newjeten högre tryckhöjd (alltså mer motstånd) och är på högre effekt medans Maxi-jet pumpar mer vatten. Tror det är en smaksak!

Jag kan inte bättre än så! Det går att läsa massor men erfarenheten har inte jag så tyvärr blir inte svaret bättre än tidigare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt vad som är enklast, mest pålitligt eller mest ekonomiskt men man kan alltid använda en SÅN HÄR eller liknande. Den behöver dock kopplas till någon form av slanganslutningar också om man skall använda slangar och då måste det förstås limmas korrekt också. Nån kanske har enklare/bättre tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en till fråga ska ha uv-filtret under akvariet lika så pumpen till den (är det bra eller dåligt att inte ha pumpen i vattnet kan ju inte spela någon roll har en eheim 1048 som kan placeras utan för karet .. sen hur ska jag sätta uv.filtret horisontellt eller vertikalt tips tack både hur man ska ha uv-filtret och hur jag ska göra med pumpen i vattnet eller utanför (kommer inte att köra med sump)

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...