Gå till innehåll

DVH PO4x4 phosphate remover.. erfarenheter?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Någon som har information eller erfarenheter av detta:

https://www.dvh-import.com/portal-product/po4x4

 

Enligt tillverkarna extremt effektivt i jämförelse med andra produkter. Ser att de prisar det nästan 3-4 gånger så dyrt som rowaphos. För min del kan det vara värt det om det håller vad det lovar i kvalitet/effektivitet. Någon som har erfarenheter av detta?

Mvh Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Bump! / Upp!

Någon som har erfarenheter. 

Har nu mätt ut vad jag använder för mängder av rowaphos och tänkte testa denna in i mellan byte utav rowaphos för att se hur länge den räcker så hade gärna tagit emot för och nackdelar. 

Huvudpunkter.

Effektivitetsgrad - reagerar det lika snabbt som rowaphos?

Varaktighet - hur dryg är den i förhållande till rowaphos?

(När jag byter media använder jag oftast 3,5-4 kg för att hålla värdet nere i cirka en månad).

Påverkan - påverkar detta kH på samma vis som rowaphos eller det är neutralt till andra ämnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog inga svar för att det nog inte är några som provat. Jag läste igenom länken och det var många saker där som jag inte håller med om och som var - IMO - tagna ur luften. Exempelvis så har jag använt både GFO och järntillskott samtidigt och aldrig fått något utslag på mina ICP tester.

 

Vad jag får fram så är detta troligtvis en jonbytarmassa. Du får väl ta och testa och rapportera vad som händer 🤣

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, Lasse sa:

Du får nog inga svar för att det nog inte är några som provat. Jag läste igenom länken och det var många saker där som jag inte håller med om och som var - IMO - tagna ur luften. Exempelvis så har jag använt både GFO och järntillskott samtidigt och aldrig fått något utslag på mina ICP tester.

 

Vad jag får fram så är detta troligtvis en jonbytarmassa. Du får väl ta och testa och rapportera vad som händer 🤣

 

MVH Lasse

Håller med. Dom skulle skrivit Barium ist. Det är det som gfo släpper ifrån sig, inte järn märkbart. 

Jag varvar med gfo och alu. Märkligt och fiffigt nog så tar alu remover även upp barium, samt att gfo tar upp aluminium, som kan bli förhöjt med alu remover. Så det blir en terrorbalans där kan man säga 😂

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Du får nog inga svar för att det nog inte är några som provat. Jag läste igenom länken och det var många saker där som jag inte håller med om och som var - IMO - tagna ur luften. Exempelvis så har jag använt både GFO och järntillskott samtidigt och aldrig fått något utslag på mina ICP tester.

 

Vad jag får fram så är detta troligtvis en jonbytarmassa. Du får väl ta och testa och rapportera vad som händer 🤣

 

MVH Lasse

Jag tänker inte så mycket på texten i sig för det är lite "luftigt".. det jag funderar på är om det kan vara mer effektivt på grund av kornens storlek eller om inkapslingen försämrar effekten samt om det påverkar kH på samma sätt som rowaphos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, runstenen sa:

Håller med. Dom skulle skrivit Barium ist. Det är det som gfo släpper ifrån sig, inte järn märkbart. 

Jag varvar med gfo och alu. Märkligt och fiffigt nog så tar alu remover även upp barium, samt att gfo tar upp aluminium, som kan bli förhöjt med alu remover. Så det blir en terrorbalans där kan man säga 😂

Jag använder ofantliga mängder med rowaphos och har inte haft något överskott av järn så det är ingen fara eller något jag är orolig för. Det är effektiviteten och hanteringen av mediat som jag är nyfiken på. 

Skulle vara otroligt enkelt å kunna använda ett 1,5 liters filter med skruvlock och 500 ml pellets som inte behöver rengöring istället för 2x 7 liters filter med rowaphos som behöver ett vattenbyte på 200 lite före det är rent nog till att göra brun sås i hela akvariet. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, runstenen sa:

Jag varvar med gfo och alu. Märkligt och fiffigt nog så tar alu remover även upp barium, samt att gfo tar upp aluminium, som kan bli förhöjt med alu remover. Så det blir en terrorbalans där kan man säga 😂

Jag kör 50/50 av samma anledning 🤣

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så verkar det vara något som jobbar efter andra principer än GFO och Al fällning. Det verkar vara en jonbytare - min lilla fråga är då - vilka joner tar den upp. Men för en gångs skull - var först och prova 🤣 Så kan vi lära av dina misstag 😂 (jag tog bort - för en gångs skull 🤣🤣🤣🤣🤣 - eller gjorde jag det inte.....)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Vad jag förstår så verkar det vara något som jobbar efter andra principer än GFO och Al fällning. Det verkar vara en jonbytare - min lilla fråga är då - vilka joner tar den upp. Men för en gångs skull - var först och prova 🤣 Så kan vi lära av dina misstag 😂 (jag tog bort - för en gångs skull 🤣🤣🤣🤣🤣 - eller gjorde jag det inte.....)

 

MVH Lasse

Jag har läst det som att det är GFO men inkapslat i något som skall göra det mer effektivt utifrån att det kan vara mindre och i samma form samt att det som är "överdraget" också skall ta upp fosfat. Men vet inte helt.

Blir nog att jag prövar det men må planlägga det i detalj.. vill inte stå med akvarieproblem mitt under förlossningstider.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Svarar på gammal tråd här... Missat att jag var efterfrågad.

Jag har testat po4x4 och har både bra och mindre bra erfarenhet. Funktionen var utmärkt men det var svårt att få till användningen på ett bra sätt. Det är små små kulor som är avsevärt lättare än till exempel Rowaphos. Att få dom att stanna i filtret men inte täppa till är en svår balansgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...