Lasse Postat 19 juli 2019 Postat 19 juli 2019 Hej Nu har jag startat ett nytt projekt som skall sluta med en 6 års present till mitt yngsta kvinliga barnbarn - Adrine. Hon har alltid varit facinerad av mitt akvarium och nu är det dags att hon får sitt eget. För ett tags sedan fick jag tag på ett Red Sea Max nano till ett bra pris. Som när mina andra barnbarn fick ett akvarium för några år sedan kommer jag att starta akvariet hemma och köra ner det startade akvariet till Tygelsjö utanför Malmö framåt december. Det måste bli ett akvarium som kräver lite skötsel vilket innebär ett stabilt biologiskt akvarium och då mestadels mjuka koraller som skivor och annat. Konstruktionen denna gång blir en typ av "Revesed Flow Remote Deep Sandbed" Ni kommer snart förstå vad jag menar. Som vanligt med mina byggen - jag använder Back To Nature bakgrunder och moduler Starten Förbereder modulen som kommer att bli avrinningskammaren Insidan Från vänster botteninlopp, plenum och ytavlopp Vy över bottendelen Ytavrinningen in till modulen. Kommer att kunna styra hur mycket som rinner via ytavrinningen och bottenavrinningen med hjälp av en plastbit som täcker ytavrinningen mer eller mindre. Sanden kommer att gå ifrån bottenfilterplattan upp til ca 5 cm under ytan. Bägge avrinningarna Överrinningen till sumpen Resultatet - med vatten och utan MVH Lasse 2 Citera
Plastfodralet Postat 5 augusti 2019 Postat 5 augusti 2019 (ändrat) Ser väldigt fint ut! Väldigt fint du lyckats dölja ytavrinningen:) Ser fram emot att se "Revesed Flow Remote Deep Sandbed" Mvh Jimmy Ändrat 5 augusti 2019 av Plastfodralet 1 Citera
petnym Postat 5 augusti 2019 Postat 5 augusti 2019 Vilken present!!! :-)Skickat från min G8441 via Tapatalk 1 Citera
Lasse Postat 11 oktober 2019 Författare Postat 11 oktober 2019 För första gången sedan jag startade 2006 med nano akvarier har jag råkat ut för problem med cyanobakterier i en uppstart. Det gick bra i två månader - sedan började en matta komma på sanden. Jag doserade lite nitrat och även lite fosfat. Samtidigt rörde jag om i sanden åtminstone en gång per dag. Eftersom problemet bestod efter några veckor beslöt jag mig för att ändra på belysningen. Jag körde ca 14 timmar förut och med fullt ös i 6 timmer. Nu kör jag ca 9 timmar och bara ca 3 timmar med det mesta. Jag har också initierat ett tillvänjningsprogram och startat med en 60 % reduktion - programmet sträcker sig över 30 dagar med en långsam ökning av intensiteten. Nu ser det ut som det blir lite bättre och cyanon är på tillbakagång. En kort film efter 3 månader och en på en rolig fisk MVH Lasse 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.