Gå till innehåll

slagsmål!


Draedon

Rekommenderade inlägg

köpte en blennid (ecsenius bicolor) och min pseudochromis paccagnellae jagar honom hela tiden, världens j-a slagsmål i karet! är det bara att låta dem göra upp i fred eller vad ska man göra?

i affären jag köpte den gick den i samma kar som en paccagnellae utan problem, men mitt exemplar verkar vara riktigt ilsk. har matat en del för att avleda uppmärksamheten, men han bara äter upp sen är han och hackar på blenniden igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu börjar jag bli orolig.. blenniden fick duktigt med stryk av paccagnellaen.... har inte sett honom under kvällen och nu när jag kikade så såg jag bara lite av huvudet i ett hål. låg helt stilla, försökte få fram honom genom att lyfta och skaka lite på stenen men inte kom han ut. och nu ser jag inte till honom överhuvudtaget.

tänk om han fick så mycke stryk att han dog inuti stenen?

kommer inte bli kul med en rutten fisk inuti ls som man inte får ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så va det för mej med.. Har en dammsell som va på min koffert fisk dem första dagarna..Först blev jag också lite rädd att min koffert fisk skulle bil dödad men efter några dagar så slutade dem.....din fisk kanske bara märker sitt revir eller nått liknande

MVH/Ken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kallas den "blågul blennid"? den är ju snarare svart/orange den jag har. nog vet jag att den vill ha sin håla, grejen var att han aldrig hann hitta sig en håla utan han blev jagad hela tiden.

men stig, vad ska man mata dem med om de äter "alger"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fightandet brukar avta efter några dagar, och det är ett normalt beteende att escenius sitter i hålor, rör och allt annat den kan backa in i.( inklusive pumpar, så se över insugskydden)

Det är så lite biologisk massa på en sådan att det inte kommer att göra nån skillnad om den nu skulle dö, men dom brukar vara väldigt tåliga äter det mesta och brukar väl snarae bli en av dom stökigare i karet så småningom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjigt/troligt att jag har fel beträffande svenska namnet men någonstans har jag fått det ifrån.

Jag har tre stycken. Två går i ett 400 liters med en massa sten där den domininanta är nästan svart och orange och den undertryckta är mörkt grå brun över hela kroppen. Den tredje som jag tror är en hane har däremot klargul bakdel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fightandet brukar avta efter några dagar, och det är ett normalt beteende att escenius sitter i hålor, rör och allt annat den kan backa in i.( inklusive pumpar, så se över insugskydden)

Har man luftkylda pumpar som går växelvis (tidvattensimulering) är det stor risk att de backar in i utblåset och när/om pumpen startar blir det fiskfärs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...