Gå till innehåll

Stenkoraller och anemoner


KMG

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har läst att stenkoraller och i synnerhet SPS tillsammans med anemoner inte är en bra kombination. Kan det stämma? Har anemoner så pass negativ inverkan på koraller att dom inte är att rekommendera tillsammans?

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemon uslingarna brukar klättra upp på SPSerna och bränna skiten ur de. De flesta andra koraller med... Om du hittar en anemon som sitter still fungerar det säkert jättebra. Min erfarenhet är att anemoner fungerar dåligt med andra koraller(inte bara SPS utan mjukisar och LPS med) pga att de rör sig och får fysisk kontakt med de. När det sker är det få som kan värja sig mot anemonerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, KMG sa:

På så vis. Då har jag en snäll rackare som håller sig på ett ställe. Tänkte mer om anemoner krigar kemiskt och förpestar hela karet. 

 

Just det kemiska har jag hört att mjukisar och olika sarcopython är de värsta på. En anledning till att det är svårt att hålla riktiga mixade kar just att mjukisarna kan göra vattnet otrevligt för sps.

Anemoner är bara dumma vid fysisk kontakt och där är de givetvis 100% opålitliga. De kan vara snälla i ett par år och sedan ta ett varv i burken och död andra koraller av bara farten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...