Gå till innehåll

Aqua Medic Turboflotor 5000 Shorty


pepe

Rekommenderade inlägg

Har en sån, och den funkade. Sen stängde jag av den. När jag satte på pumpen igen vill den inte. Den gör ljud som om den är på, men skummar inte- blåser ingen luft.

Vad är fel?

Har försökt ta loss pumpen, rengöra den, och även kör med mindre vatten i skummaren så trycket inte ska vara för hårt, men den vill inte.

Vad ska jag göra? Vad är fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,om du tar isär pumpen ock plockar ur rotorn,kolla så att nålhjulet inte släppt från magneten,eller att keramikaxeln har fastnat i magneten,när du tar bort botten på pumpen så ska du kunna snurra runt den,har den fastnat så får du inte igång pumpen,Har haft en själv där magneten la av,då var det bara att byta magnet,och då är pumpen helt död.Mvh Stefan ps det är insuget han menar som ska göras rent,den suger ingen luft

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom insuget rengör jag alla smådelar inkl rotorpaket i ca 12%-ig ättika. Finns att köpa i matvarubutiker (eller 24%-ig som du blandar i lika mycket vatten). Om den (pumpen) inte startar fast spänning är inkopplad blir den snart mycket varm. Ta isär och försök igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Så- då har jag fått tillbaks pumpen efter att den har varit på lagning.

Men nu är problemet att det skummar jättemycket och att koppen fylls med vatten. Vad gör man för att ordna det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

minska invattnet lite. å dra av på luften oxo.. och öppna upp utloppen fullt, så ska du se att den sätter igång..

måste dock tillägga att ja bråkade me min i ca: 8 månader innan ja fick den å funka bra..

ja tror att min skummare inte gillade mig, för samma dag som ja satt ut den på annons så började skummar arslet att skumma tokbra, bättre än nånsin förrut.. skummt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som verkar vara problemet med impellrarna på O.R är att nålhjulet(eller impellern) ska ha ett slack på 1/4 varv ungefär - dvs att när man håller i magneten ska man kunna vrida nålhjulet ungefär ett kvartsvarv fram och tillbaka.

Sitter det fast startar dom inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stryp luften litet. Kolla vattennvån i början på stigarröret för skummet så att den stämmer med bruksanvisningen.

Hur stryper man luften? Bara genom att typ vika slangen, eller??

Kan det vara problem att cirkulationen är för stark genom skummaren?? Eller är det bara för mycket luft?

Har nu inkopplad ytavrinning från akvariet direkt in i skummaren och så åker det direkt ner i sumpen sen. Är det bättre att koppla så att ytavrinningen åker direkt i sumpen och att jag heller har en egen pump i sumpen som pumpar in i skummaren??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det andra som har haft problem med denna skummaren??

Konstruktionen på skummaren är ju gjord så att man måsta stänga av pumpen när man tömmer koppen- annars skummar det över. Fick min pump i retur för ett par dagar sen efter att den har varit hos Simontorp på lagning.

Jag drar ur sladden, tömmer koppen, sätter i den igen- och blopp så funkar inte pumpen igen.

Är Aqua Medic skummarna bara skit- eller är det bara min pump som är något konstigt med?? Man måste ju ha en skummare som man kan lita - en som fungerar. Funderar på att bara returnera hela skummaren och byta i en ny. Men vad säger ni- är det dålig kvalité på dom??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du ska inte behöva stänga av pumpen när du tömmer koppen. om du måste de har du för mycke vatten in i skummaren..

vatten nivån i den skummaren ska ligga ca:1,5cm under bajonetfattningen när du inte kör OR pumpen.. när du startar skummaren så ska vatten nivån stiga till precis i underkanten på reaktor röret. därifrån så ska den börja torka skummet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skummar så skummar det över dom 1,5 cm... Jag behöver stänga av den pumpen så det inte skummar över när jag tar bort koppen. Vattennivån är rätt dock. Jag behöver inte stänga av cirkulationen, bara den pumpen som gör att det skummar. Fast det ska väl Oceanrunnerpumpen tåla ändå. Eller hur??

Skummaren är en Aqua Medic Turboflotor 5000 Shorty. Pumpen som inte vill fungera hos mig är ju en Aqua Medic Oceanrunner...

Andra som haft problem då??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skummar så skummar det över dom 1,5 cm... Jag behöver stänga av den pumpen så det inte skummar över när jag tar bort koppen. Vattennivån är rätt dock. Jag behöver inte stänga av cirkulationen, bara den pumpen som gör att det skummar. Fast det ska väl Oceanrunnerpumpen tåla ändå. Eller hur??

Skummaren är en Aqua Medic Turboflotor 5000 Shorty. Pumpen som inte vill fungera hos mig är ju en Aqua Medic Oceanrunner...

Andra som haft problem då??

ja hade problem me mitt nåhjul när den var helt ny.. de visade sig att själva hjulet sat fast på magneten. då funkar den inte alls..

fick ett nytt, sen lirade de igen..

men att den skummar över. menar du torrt bruntaktigt skumm då? eller menar du vitt blött skumm som inte har nån direkt bärighet..

de låter som du skickar in på tok för mycke luft iden.. ja fick strypa min luft så pass mycke att de knappt låter i slangen. då funkade den klockers..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...