Gå till innehåll

filtersystem


diskustok

Rekommenderade inlägg

jag har funderat på bygga en super filtersystem men skummare, biobollar och filtermattor eventuellt ha refigium också men filtret kommer vara en 375 litersakvarium tro jag för vill bygga en stor så jag kan driva ca 6-9 st 150 liter genom den vad tro ni är bäst jag kommer försöka fixa nån ritning men behov av bättre program än paint

mvh taksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare +refugium är perfekt. Har själv just fixatfram material till ett 300liters refugium då min sump känns liten...Då har man gott om plats för skummare, LS och macroalger. Filtermattor gillar jag egentligen inte men är bra om man har besvär av particklar i vattnet.(rengöres ofta)

Biobollar är bra på att ta bort microbubblor som rymt från skummaren. Jag har även använt biobollar för att minska plaskandet i ytavrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...biobollar och filtermattor...

Låter som att du försöker bygga en nitratfabrik i mina öron.

Kommer du verkligen orka göra rent det så ofta som det kommer behövas?

Stå och tvätta rent blå filtermatta varje dag är inte så kul.

Vad vill du uppnå med ditt "filtersystem", som inte en BRA skummare och LS klarar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låter ju samtidigt konstigt men iaf jag bygger detta bara för slippa köpa för många olikaskummare och fler pumpar för denna stora filtret ska bedriva 4-6 st 150 liters akvarium som jag skrev innan vilket gör att blir mindre jobb för mig om alla ha sin egen teknik men sen kommer också frågan vilken skummare skulle vara bästa har tittat lite på deltec och andra samtidigt vill inte ha för dyr en heller men iaf bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall ha all filtrering centralt så går det ju lika bra med en enda skummare för alla karen och cirkulationen kan du också lösa centralt. Dessa två punkter blir på intet sätt bättre med ett stort filter. Jag skulle nog satsat på sump med refugium, kraftig skumning, bra cirkulation och en s.k. "DSB in a bucket" för billig nitratkontroll.

Lite mer om "DSB in a bucket" eller "RDSB":

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=595109

http://www.marinedepot.com/FORUMS/Topic24535-13-1.aspx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppe i 900 liter ja det är bara början kommer bygga ut flera och eventuellt 3 st 310 liter också som uppväxt till yngel men dte löser sig jag kommer ha refigum också i hade jag tänkt mig det kan man ju inte vara utan hehe men kommer med ritning nu i veckan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lars ta nu till dig av tipsen folk ger dig i den här tråden.

En stor skummare, ett inkört nitratfilter och LS kommer att ge mycket bättre resultat.

Om du kör på ditt filter kommer du få mycket jobb då filtren kräver DAGLIG rengöring. Slarvar du kommer allt gå åt helvete. Det hela kommer bara bli ett enda stort problem med nitrater och en massa annat strul.

Lägg ner idén!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej då gör jag så tarbort filter och lägger ls där i istället och inskaffa nitritfilter också men vad tycker ni om det med biobollar det sägs att det ska ta bort nitrit elr nitrat glömt vilket bara för det höga ni se som kommer på sidan kommer vattnet rinna ner med biobollar där nu söker jag bara ett akvarium som e 150*50 höjden spellar ingen roll men skall vara helglas inte aluminium profil nu skall jag ändra lite med skissen då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Om du skall ha all filtrering centralt så går det ju lika bra med en enda skummare för alla karen och cirkulationen kan du också lösa centralt. Dessa två punkter blir på intet sätt bättre med ett stort filter. Jag skulle nog satsat på sump med refugium, kraftig skumning, bra cirkulation och en s.k. "DSB in a bucket" för billig nitratkontroll.

Lite mer om "DSB in a bucket" eller "RDSB":

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=595109

Är det nån på forumet som har erfarenhet av DSB in a bucket for nitrate control, se länken ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån på forumet som har erfarenhet av DSB in a bucket for nitrate control, se länken ovan.

Såg den länken för ett tag sedan. Har dock ej läst igenom det hela men ser mer ut som en 25 liters spann/hink med 3/4 sand i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg den länken för ett tag sedan. Har dock ej läst igenom det hela men ser mer ut som en 25 liters spann/hink med 3/4 sand i

Jo, jag har läst igenom hela tråden. Ser ut som något som jag vill pröva. Men finns det någon på forumet som har erfarenhet.

Verkar som en enkel och billig lösning och enkel att koppla bort om den slutar att fungera.

Men om det nu fungerar, varför är det inte så många som använder lösningen.

angående DSB är följande läsning intressant.

Om man läser följande länkar

http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature

http://www.advancedaquarist.com/2005/7/aafeature

Deras lilla undersökning visar att köra en DSB med eller utan plenum är betydelselöst, det enda viktiga är att ha finare sand, i deras fall 0,2 mm.

Den enda skillnaden på plenum och DSB är att dödligheten på djuren är något mindre om man kör med plenum. Den skillnad som man kan se kan mycket väl vara en slump. Undersökningen är dock liten så det går väl inte att dra några större slutsatser om DSB med eller utan plenum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej men den stora behållaren med bio bollar kan man ju ta bort men frågan e vad skall man ha där i då?? kanske ta bort den och sen lite större refigum och ls behållare??

Kanske en strumpa rowohos eller så kanske du vill ha mer tekniska prylar framöver?!

Mvh

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...