Gå till innehåll

Biltema "fulfilter"


JustJohnny

Rekommenderade inlägg

Kollade runt lite på Biltema häromdagen och såg deras filter för rening av dricksvatten, någon som har provat om detta skulle fungera att köra med i saltkaret för aktivt kol och Rowaphos eller liknande??

Art Nr: 26-511

Art Nr: 26-512

Gängorna är förvisso i någon sorts metall (koppar eller mässing ??) så jag vet inte hur det skulle fungera med salt, men kostnaden på 99 kr för ett filter är ju lockande. :)

Mvh Johnny

post-812-14468912561085_thumb.jpg

post-812-14468912561138_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge gängorna är av metall skulle jag definitivt avråda från filtret.

Koppar löser sig i saltvatten och är tämligen giftigt för ryggradslösa djur.

Om insatsen är helt i plast kanske man kan limma på ett par anslutningar och ha den i karet (om nått skulle gå sönder)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man vill ju inte ha ut några gifter i vattnet för att man är dumsnål, det jag funderade på var att skruva in slangfästena som är i plast och sedan lägga lite silikon i skarven så att vattnet aldrig är i kontakt med metallen, men det kanske finns risk att det går sönder med tiden och läcker ut i vattnet ?

Ps Jag slutar aldrig förundras över dom otroligt snabba svaren på detta forum :)

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 6 månader senare...

Gammal tråd, men ville bara påpeka att det är rea på dessa produkter nu, iaf enligt deras hemsida.

Är det någon som använder detta filter fast med plastgängor istället? Inte som ditt Stig, där du köpt ett förmodifierat, utan om någon köpt dessa på Biltema och tagit bort mässingsgängorna och sedan limmat dit i PVC? Nyfiken på om det skulle vara lönsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman, en grej... Gängan är 1" NPT alltså INTE R1". Det är skillnad i stigningen. Ena har en stigning på 11,5 gänga/tum och R-gänga(Whitworth) har 11 gängår/tum. (se http://www.gewinde-normen.de/en/index.html) Alltså kan det vara problematiskt att få dit en PVC gäng nippel på den, men det kanske går... Någon som har provat? Alt, kan man väl värma plasthöljet och dra ut metallnippeln med en avdragare eller något sådant, sedan i med någon PVC bit som skulle kunna tänkas passa däri... Vad är det för plast på höljet? Tangit biter bara på PVC kanske man kan använda Acrifix116 istället... Men för 49:- är det värt att prova...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman, en grej... Gängan är 1" NPT alltså INTE R1". Det är skillnad i stigningen. Ena har en stigning på 11,5 gänga/tum och R-gänga(Whitworth) har 11 gängår/tum. (se http://www.gewinde-normen.de/en/index.html) Alltså kan det vara problematiskt att få dit en PVC gäng nippel på den, men det kanske går... Någon som har provat? Alt, kan man väl värma plasthöljet och dra ut metallnippeln med en avdragare eller något sådant, sedan i med någon PVC bit som skulle kunna tänkas passa däri... Vad är det för plast på höljet? Tangit biter bara på PVC kanske man kan använda Acrifix116 istället... Men för 49:- är det värt att prova...

Det var lite så jag tänkte också, få av den metallen som siter där och försöka få dit något i plast man kan dra på en slang över, eller få dit något gängat som går att använda. Får botanisera lite när man ändå går där ute och se vad de har som skulle kunna gå att använda. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...