Gå till innehåll

Vart kan man få tag på Hajar


Melwin Magnusson

Rekommenderade inlägg

Jag förstår verkligen lockelsen med att ha haj. De har en väldigt speciell, urtida utstrålning. I somras hade jag turen (oturen) att få flera pigghajar på spöt utanför Måseskär. Det var bland det häftigaste jag upplevt hittills ute på sjön. De har ju ingen simblåsa så de kämpade hela vägen upp och när den var avkrokad simmade den iväg precis som man tänker sig att en stor vithaj rör sig. 

Skinnet är precis som Lasse skriver som 240-sandpapper. Märklig känsla. 

 

Ursäkta att jag spårade ur. Kunde inte låta bli. 

 

20190908_151804(0).jpg.c03f6446d8faa4da9a5e744cd7abff16.jpg

 

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En snabb titt på google gav vid handen att den vill ha minst 2 meters bredd på akvariet. Den är även nattaktiv och på dagarna ligger den dold. 

Tydligen aggresivare än andra arter i samma storlek. 

Men det var en vacker fisk. 

Gissar dock att jordbruksverket har lite att säga om minsta tillåtna akvariestorlek för denna art. @Bygert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en typ a "catsharks" eller rödhajar på svenska. Kan bli upp till ca 70 cm, Hade det gällt publika akvarier hade nog kravet varit mellan 20 - 50 kubik från jordbruksverket. Finns inte riktigt samma krav för privatpersoner tyvärr. Tråkig art som du knappast ser om du har en inredning som den gillar. 

 

Den är släkt med småfläckig rödhaj som är vanlig vid våra kuster och odlas på Havets Hus i Lysekil

 

Min åsikt är - avstå och med det lämnar jag denna tråd.

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...