Gå till innehåll

Cree Royal Blue eller XP-E Blue?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Min LED-armatur (GHL Mitras LX 6100HV) får sitt blå ljus av Cree XP-E Blue/475nm och Cree XT-E Royal Blue/455nm (12st av vardera). Rent estetiskt tycker jag den blå XP-E-dioden ser mer naturlig ut, jag gillar inte alls den violetta tonen från Royal Blue och skulle helst bara vilja använda en bråkdel av denna jämfört med Blue. Min fråga är då om denna skillnad i spektra påverkar korallerna negativt på något sätt?

 

Det finns även dioder för Hyperviolet/425nm (6st), deras violetta färg tycker jag bättre om än Royal Blue.

Till saken hör att kurvan för Royal Blue i Light Composer-programmet (där man ställer in spektrat) är dubbelt så hög som för XP-E Blue vid samma nivå på reglagen. Beror detta på att Royal Blue-dioden är mer ljusstark? Isf kanske mängden PAR från armaturen sjunker kraftigt med låg styrka på Royal Blue-dioderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Royal blue har man ofta inte för hur ljuset ser ut utan för hur framför allt gröna koraller fluorescerar i det ljuset.

Royal blue är ljus av den vågängd (450 - 460 nm) som korallernas symbiosalger tar upp bäst. Det är faktiskt också den våglängd som det är lättast att göra lysdioder med hög verkningsgrad i. Alla vita dioder är Royal blue som täckts med ett fluorescerande ljuspulver som ger avsett färgområde på ljuset.

De som håller på med Zoanthus har ofta en väldigt hög andel Royal blue i sitt ljus. En del av dem som skimrar i lysande färger i blåljus ser bara bruna ut i dagsljus.

Nästan alla fiskar blir bara grå i Royal blue ljus.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...