Gå till innehåll

Tänkte börja odla koraller...


Wixxy

Rekommenderade inlägg

Hej!

jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då.

Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BRStv, Tidalgardens på Youtube är bra! samt läsa artiklar här. 

 

Har du ett bra bibliotek kan du hitta Saltvattensakvariet : guiden för nybörjaren / Daniel Knop

Den har några år på nacken så vissa saker har blivit enklare, men den är en bra ingång för att förstå koraller och olika sorter.

 

Koraller var det som gjorde att jag ville skaffa salt men sen kan andra delar av hobbyn underlätta "odlingen" av koraller genom att vissa fiskar hjälper till med algbekämpning, men det kan även lösas med lägre djur som snäckor m.m. 

 

Enkelt behövs det ljus(mer än du är van vid från sötvatten) och cirkulation (oxå mer än än de flesta sötvattenskar).

Du behöver kunna mäta salthalten på ett bra sätt. En bra digitalvåg är bra för att väga upp salt.

 

 

Ändrat av Qurex
stavar som en kratta
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej William

Varmt välkommen till saltvattensguiden!

 

vad avser du med din odling? det finns en del som odlar koraller i lite större skala, men ganska så många som har en liten hylla med lite fraggar i sitt vanliga kar också.

 

jag tänker att odling kräver en hel del erfarenhet. kanske inte uppstarten, men i långa loppet. de flesta av oss som hållit på en stund i denna hobby, har också kraschat eller varit nära flera gånger. det krävs då lite erfarenhet och "fingertoppskännsla" för att kunna parera för dessa "incidenter". 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...