Gå till innehåll

Lido120 lågteknik första salt för nybörjare i Huddinge


Qurex

Rekommenderade inlägg

Nu har jag haft mitt första saltvattenskar i drygt 2,5år. Startades i slutet av oktober 2017 efter att jag lusläst Lasses tråd om att starta ett lowtech nano.

Jag hade då hållit på med sötvatten ca 5år med allt från årstidsfiskar till att odla m.ctenopoma ansorgii och ville försöka mig på något nytt. 

När jag hade köpt ett Juwel120 på rea från Hornbach hade jag bestämt mig att pröva med detta trots att jag läste kommentarer om att de flesta Juwelkar läggs ner efter ett år.

Jag valde att i princip kopiera Lasses metod och skippade skummare och köpte på mig riktigt ny levande sten från Triton (de hade fått ny leverans den dagen så jag plockade sten direkt ur deras kartong) sedan kompletterades med lite mer sten av en privatperson som skulle lägga ner från Huddinge. 

 

Första bilden är när karet fick sin fina kiselblommning som några dagar senare var över.

 

sony kameran 196 (1).JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det startades upp utan osmosvatten men när jag fick problem med dino efter ca 1år så införskaffades ett osmos och även ett litet uv-c som jag nyligen stoppat in igen eftersom det började komma lite brunt på sanden. 

 

Annars är rutinen att byta 10l vatten en gång i veckan och då brukar jag passa på att göra rent filtervadd som ligger högst upp i juwelhuset. 

I början slammsög jag sanden i samband med bytet, men nu går det nästan inte att nå något av sanden pga korallerna. I början gjorde jag även rent i filterhuset

där jag har ett grovt filter (juwels egna) i botten och sen bitar av levandesten blandat med små plastmakaroner för att fylla upp filtret. Senaste året har jag låtit detta vara och bara gjort rent översta filterlådan som jag fyllt med fin filtervadd.

 

Sen när jag skaffade lps och en sps (som snart inte har överlevt) började jag dosera lite klassisk balling för hand en gång om dagen samtidigt som jag matar fiskarna. 

Då håller sig alla parametrar tills nästa vattenbyte där jag kör med Red Seas blåa hink.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, mikoto sa:

Ja, vad har du för ljus med! Är det bara den lilla streamern och innerfiltret som cirkulerar vattnet?

Ljuset var i början bara två kallvita lysrör (6500k) som följde med karet. När dessa gått ett år köpte jag Arcadia Marine Hybrid från Akvarielagret. 

De är 60%14k vita och 40%Marine Blue. De gillar jag väldigt bra, enda nackdelen är att sist jag skulle köpa dessa hade priset gått upp ordentligt. 

Sen har jag även byggt en liten blå led lampa med två 3w royalblue kina led som är monterade på en gammal processor-kylfläns. Denna fungerar som komplement och som kvällsljus för att få se hur korallerna ser ut i riktigt "blåsljus" 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, mikoto sa:

 Är det bara den lilla streamern och innerfiltret som cirkulerar vattnet?

Det är orginalpumpen på 600l/h i filterhuset och sen en jebao rw4 som just nu kör ett gyroprogram på 50-80%. 

Jag hade ett tag två rw4, men när den ena dog så ökade jag flödet något på den som var kvar vilket visade sig att korallerna gillade mera än när jag hade två pumpar som mötte varandra från var sin sida.

Ändrat av Qurex
stavar som en kratta
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...