Jump to content
jonasroman

Vad är egentligen nyckeln till att vissa kar är stabila o andra inte?

Recommended Posts

22 minuter sedan, Kjelle sa:

Blanda in samman grejorna nu. Innan den levande stenen kom in i bilden drev man akvarierna med stora biologiska filter vid sidan av akvariet. Inredningarna i saltvattensakvarierna bestod då av kalkhaltigt material såsom döda korallskelett, faxesten eller dolomitsten. Som bottensubstrat då som nu korallsand eller korallgrus. När levande sten först importerades till Holland (Nederländerna) i början av 1980-talet var den oerhört dyr att köpa. Dessutom var det oftast mindre än större bitar som var vanligast.

Skillnaden blev nu genast att genom den levande stenen fick akvaristerna in en massa värdefulla djur och bakterier till sina akvarier vilket då gjorde akvarie vattnet mer biologiskt närmare havets värden än man kunnat få genom tidigare articifiella metoder.

Med tiden tog akvaristerna bort sina konstgjorda inredningar och sina stora sandfilter och ersatte dem med enbart levande sten. Så hela akvariet blev plötsligt ett stort biologiskt filter. Detta och tillsammans med äggviteavskummaren fick senare namnet Berlin metoden. Mer än så behövs inte för att starta upp ett saltvattensakvarium. Så ju mer levande sten ett saltvattensakvarium innehåller ju större filtermassa och ju bättre kommer det fungera med dina inneboende djur.

Fast det fanns väl inte lika många färdiga kemiska tillsatser att ta till innan man kom på Berlinmetoden som man har nu? Jag har själv startat upp med mycket LS och sand enligt det traditionella sättet och är jättenöjd, men jag kan även acceptera att det finns andra sätt som fungerar. I en av tidningarna ”Reef Hobbyist” som finns att ladda ner gratis finns just en artikel från en Holländare som beskriver hur han startade sitt kar med endast plexiställningar och sand. Rent estetiskt blev det otroligt coolt då det såg ut som att korallrevet svävade ovanför botten, men där är ju smaken delad. Ska leta reda på länken om någon är intresserad.

Fast det fanns väl inte lika många färdiga kemiska tillsatser att ta till innan man kom på Berlinmetoden som man har nu? Jag har själv startat upp med mycket LS och sand enligt det traditionella sättet och är jättenöjd, men jag kan även acceptera att det finns andra sätt som fungerar.

Om du tänker på balling är det ett sätt att upprätthålla stabila värden i saltvattensakvariet. Idag finns det tyvärr inga andra lösningar som kan tillföra så mycket nyttigheter som nyimporterad levande sten kan göra. Gammal sten kan fungera om den kommer från ett akvarium som varit friskt och sunt samt aldrig medicinerad. Då räknar jag också in cyano och dino dödande kemikalier i detta.

• Like 1

Nu hittade jag om den metoden, som även finns beskriven i det här forumet som DSR (Dutch Syntethic Reef). Om man kollar på hemsidan står inget om LS eller annat, men det kan vara så att det underförstått är LS + sand. Om man vill läsa är det Reef Hobbyist 2014 vol.8, som sagt gratis. 

• Like 1

Nu hittade jag om den metoden, som även finns beskriven i det här forumet som DSR (Dutch Syntethic Reef). Om man kollar på hemsidan står inget om LS eller annat, men det kan vara så att det underförstått är LS + sand. Om man vill läsa är det Reef Hobbyist 2014 vol.8, som sagt gratis. 

Hans salt är precis som när man skall baka en sockerkaka. Man blandar själv i ingredienserna allteftersom. Förövrigt framkommer ingenting av intresse för mig.

20 timmar sedan, ChoBits sa:

Bra tips med Reef Hobbyist, den hade jag helt lyckats missa. Om jag minns rätt är fokus i DSR att mäta och komplettera det som saknas istället för vattenbyten. Triton är ju en liknande metod med mer heltäckande upplägg för sump mm. Dessutom är den smidigare om man inte vill mäta alla värden själv. 

• Like 1

Kan uttryckas i formeln  stabilt <-> akvarist <-> instabilt

MVH Lasse

Edited by Lasse
  • Haha 1

On 4/27/2020 at 10:48 AM, Kjelle said:

Så såg några av första äggviteavskummarna ut med pump som lanserades i Sverige. 

Tunze system.PNG

Dessa har jag fortfarande liggande! Skummaren är som synes väldigt kompakt på höjden och borde passa utmärkt i små sumpskåp, dessutom påstås den vara planktonskonande. Osmolatorn har inbyggt ytavsug, vilket tyvärr inte fungerade så bra pga den låga fallhöjden.

On 2020-04-28 at 16:42, Christian J sa:

Dessa har jag fortfarande liggande! Skummaren är som synes väldigt kompakt på höjden och borde passa utmärkt i små sumpskåp, dessutom påstås den vara planktonskonande. Osmolatorn har inbyggt ytavsug, vilket tyvärr inte fungerade så bra pga den låga fallhöjden.

den hade jag i mitt första kar. Kostade 15000kr!, köpte på zoomässan kungsbacka, så där har priserna def gått ner idag. Sålde bilen för att ha råd minns jag. Gick på läkarlinjen termin 4 o var helt pank sen. haha

/Jonas

• Like 3

1 hour ago, jonasroman said:

den hade jag i mitt första kar. Kostade 15000kr!, köpte på zoomässan kungsbacka, så där har priserna def gått ner idag. Sålde bilen för att ha råd minns jag.

Jösses, så dyr kan den väl inte ha varit? Jag köpte min i Tyskland för 558DM enligt kvittot. Hittade även ett par gamla svenska prislistor från 80-talet, i Sverige verkar skummaren och filterdelen ha kostat ca 2000SEK vardera. Jag gick på gymnasiet (i din parallellklass tror jag?) och blev lika pank jag. 😂