Gå till innehåll

Någon som kan rekommendera en bra städpatrull till 49L


hejhej123

Rekommenderade inlägg

I ett 49 liters skulle jag börja med att försöka få tag på ett tiotal eremiter (gärna olika sorter men undviker gärna de med blåvitrandiga ben (är GAISare - har aldrig lyckats med den sorten🤣) och minst 10 - gärna fler - snäckor - också de av olika sorter. Några sandlevande snäckor kan vara bra men undvik Babylonsnäckan om du planerar att ha musslor. En sjöborre kan vara bra och det finns många mindre blennies (slemfiskar) som är utmärkta algätare. Om du sand och får tag på den mindre typen av sjögurka - i alla fall i mitt akvarium - tiger tail sjögurka men 45 liter kan vara i minsta laget för sjögurka. Men något som rör om i botten är bra

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-15 at 10:48, Lasse sa:

I ett 49 liters skulle jag börja med att försöka få tag på ett tiotal eremiter (gärna olika sorter men undviker gärna de med blåvitrandiga ben (är GAISare - har aldrig lyckats med den sorten🤣) och minst 10 - gärna fler - snäckor - också de av olika sorter. Några sandlevande snäckor kan vara bra men undvik Babylonsnäckan om du planerar att ha musslor. En sjöborre kan vara bra och det finns många mindre blennies (slemfiskar) som är utmärkta algätare. Om du sand och får tag på den mindre typen av sjögurka - i alla fall i mitt akvarium - tiger tail sjögurka men 45 liter kan vara i minsta laget för sjögurka. Men något som rör om i botten är bra

 

MVH Lasse

 

Tycker det låter lite mycket att ha 10 eremiter och 10 snäckor samt en sjöborre (om de är vuxna) i ett 49 l. 

 

Jag brukar alltid börja med mindre mängd och sen öka, snarare än att köpa på sig en enorm städpatrull som kommer att svälta ihjäl och ruttna i vattnet. Men det beror ju givetvis på hur inkörd sten TS börjar med.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet så brukar det sluta med ungefär den mängden i ett mindre akvarium eller till och med det dubbla. Min åsikt är att om man tar i för lite i starten så riskerar man att låta algerna ta överhand. Det finns mat - var inte orolig för det. Givetvis skall man då följa råden med belysning från och med man stoppar in patrullen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-16 at 15:29, Lasse sa:

Enligt min erfarenhet så brukar det sluta med ungefär den mängden i ett mindre akvarium eller till och med det dubbla. Min åsikt är att om man tar i för lite i starten så riskerar man att låta algerna ta överhand. Det finns mat - var inte orolig för det. Givetvis skall man då följa råden med belysning från och med man stoppar in patrullen.

 

MVH Lasse

Då ska du inte se min städpatrull.. Dock har jag fin inkörd sten och har haft det enda sedan start, med mycket liv i. Börjar man mer barskrapat finns givetvis ett större behov. Jag har dock ofta upplevt att inköp av massa påsar med städpatrull på en gång ger inte lika bra resultat och hållbarhet som att köpa in i mindre grupper och utöka vartefter. Jag säger inte att man ska snåla på städpatrull och biodiversitet (deras roll är ovärderlig), men jag tror att 20-25 i det här fallet "större herbivorer" endast kan behövas i specifika fall i ett 49 l som troligen bara har plats med 5-7kg sten, och i de flesta fall kommer det att vara vad man kan anse som "för mkt". 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar 

 

har läst en hel del här på forumet att eremiterna äter snäckor 

är det några eremiter och snäckor som jag absolut inte ska köpa 

 

eller kan jag slänga ner lite olika storlekar på skal till eremiterna så att dom låter snäckorna va ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att detta är en förenkling av verkligheten. Det finns inte en chans att en eremit skulle kunna bryta upp en snäckas försvar när den "stängt dörren" När man ser eremiter käka upp snäckor - då är det redan döda eller väldigt försvagade snäckor som äts upp.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Lasse sa:

Min åsikt är att detta är en förenkling av verkligheten. Det finns inte en chans att en eremit skulle kunna bryta upp en snäckas försvar när den "stängt dörren" När man ser eremiter käka upp snäckor - då är det redan döda eller väldigt försvagade snäckor som äts upp.

 

MVH Lasse

Håller helt med om detta. Alltid haft eremiter och snäckor med varandra utan problem som jag kunnat kopplat till att eremiten dödar snäckorna. De är opportunister som kommer att äta annat dött i akvariet, precis som borstmaskar och annat som finns i stenen. 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...