Gå till innehåll

Tillsatser


peppe67

Rekommenderade inlägg

17 timmar sedan, Lasse sa:

Menar du att en pH-mätare med en nogrannhet på plus minus 0,05 i pH kan få KH värdet att diffa 0,5 KH mellan ytterligheterna?

 

MVH Lasse

Ja

det finns ju 3 sätt att räkna /mäta karbonatalkan. 
 

1) titrera 

2) surgöra o mäta CO2 ökning 

3) mäta CO2 innehåll och pH. Vet man 2 kan man räkna ut den tredje. Denna metod är en andragradsekvation och jag kan visa dig om du är intresserad. 
där ser man att det krävs en otroligt hög noggrannhet på både CO2 och pH mätningen för att få ett exakt KH värde. Mer eller mindre omöjligt med normal utrustning. Minns att jag rökande på detta o tror det var så här att CO2 mätningen måste va minst inom 5 PPM och pH inom 0.02 för att få en noggrannhet på 0.1 dKH. Fortfarande inte så bra med andra ord. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rotade fram detta bland mitt gamla arbete. 
 

testa o se hur lite det krävs att ändra H(pH) för att få ett stort ”fel” på KH. 
 

minns inte exakt men tror jag kom fram till att kan man inte mäta pH med i alla fall 0.02 noggrannhet får man rätt grova fel på KH. 
 


 

E49F559B-A5CD-4340-85E4-1BC6048EDB00.jpeg

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Inspirerad lite av den här diskussionen men även av önskan att testa ett annat Lab också så tog jag den 21/7 kl 14:00 ett prov med Red sea Pro alkalinitet samt skickade in analys till både Oceamo och Triton. Mitt ph var vid provtillfället 8,21 och min Boronkoncentration var då 3,2 mg/L (Oceamo) och 2,8 mg/L (Triton). Mitt egenmätta KH blev 8,1, Oceamos KH (analyserat på Lab var 8,17) Vad blev då mitt KH med Tritons beräkning med hjälp av N-Doc analysen. Ja Jonas har rätt de visar för lite - för de säger att jag har 8,08 i KH 🤣 Så jag vidhåller - Tritons DOC test ger en bra referens om villkoren nära pH 8,2 och Boron på ca 4 mg/l. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...