Gå till innehåll

brun alger


diskustok

Rekommenderade inlägg

jag stratade upp en 250 liters kar pga flytten detta e bara ett tillfälligt kar men skall också vara inkört jo jag har haft vattnet och salt igång 2 veckor sen tog jag hem ca 40 ld inkört har varit igång nu med ls 1 vecka så igår börja det slå om en jäkla massa brun alger det hade jag räknat med men konstigt nog fick också grummligt vatten yta och brun algerna verka få luft bubblor vad kan det vara fattar noll för min 350 liter kar var det inte så

tacksam för hjälpt ps använde 7000 kelvin mh 400 watt pga har ej annan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är med stor säkerhet kiselalger och de brukar försvinna efter några veckor när de har förbrukat kislet i vattnet. Det går lite fortare om du använder en vanlig tubsocka och rengör rutorna från algerna på så sätt så får du ur en massa kisel som är bundet i algerna. men var beredd att du får göra det ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En så stark lampa bör du nog hänga minst en halv meter över ett så litet kar på invänjning. Det är också bra med kortare belysningstid. När karet varit igång ett tag och allt lugnat ned sig kan du sänka lampan. En blåare färg 14 - 20 000 kelvin minskar också på algerna. Om vattnet kommer från fiskdelen i en affär är det säkert övergött och det har inte blivit alger där på grund av svagt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej jag kör nu på 8 timmar och den hänger ca 15 cm men då får jag fixa den högre upp kanske blir bättre för om man räkna fråmn lampan då e det 30 men reflektor då e det 15 cm kanske höja 15 cm till och ändra lyses till 4 timmar låter det bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe Bäst att du vänjer dig nu när du har kommit till den andra sidan. Vi som håller på med saltvatten är väldigt speciella och inte i majoritet inom akvaristiken direkt. Jag har alltid velat ha ett saltvattensakvarium och 1987-88 så slog jag till med ett 310L kar med massor av korallsand och kalksten och ett kilo! Ls. Drakfisk, picassotryckare. frökenfiskar.Jag är den typen som vill utveckla mig och testa nya saker och då var ju saltvatten det sista och stora steget att ta. Välkommen till denna sidan diskustok.

P.s

Du vet väl att saltvattnets svar på discus är denna fisk. En av mina favoriter men just i nuläget kan jag inte ha dem.

Chaetedon_Semilavartus1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var inte en dum fisk hehe snugg var den jag har haft igång en annan i 4 månader sen blev det att jag fick flytta hem till skåne annars har jag i en inkört akvarium hos en butik 2 st clowner par 2 st zebra damseller 2 st gulfenad damseller , 1 bottenbökare glömt namnet och 1 sallarias och 3 mjukkoraller och 2 skivanenomer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...